اظهارات امیرعبداللهیان درباره سیاست ترکیه درقبال سوریه

اظهارات امیرعبداللهیان درباره سیاست ترکیه درقبال سوریه
چهارشنبه 21 تير 1396 - 19:53

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت: دوستان ما در تركيه در قبال سوريه دارند گام به گام سياستهاي واقع بينانه تری اتخاذ مي كنند.

حسین امیر عبداللهیان در گفت و گو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم درباره ارزيابي نقش تركيه در نشست اخير آستانه افزود: بالاخره نفس حضور تركيه در آستانه نشاندهنده آن است كه تركيه پذيرفته است كه با روش سياسی بايد نسبت به حل بحران در سوريه كمك كند.

وی گفت : در عين حال من فكر می كنم هم نقش ايران و هم نقش روسيه در اين مسير بسيار مهم است. گاهی اوقات رفتارهای متناقض از برخی مقام های تركيه همچنان در قبال سوريه مشاهده می شود و در روی زمين هم ممكن است برخي از اين رفتارها ادامه داشته باشد. اما تصور مي كنم روندي كه در ارتباط با سوريه شروع شده، روند مثبتي است و اين روند اگر توسط عاملي به نام آمريكا و بازيگری به نام آمريكا با تلاشهايش براي تغيير روند همراه نشود، می تواند در مسير تقويت راه حل سياسی، حتي تركيه را در ميز مذاكره به عنوان يك طرف كمك كننده مورد توجه قرار دهد.

خطای استراتژیک سعودی ها در حمله به یمن

اميرعبداللهيان درباره وضعيت يمن اظهار داشت: سعوديها در سالهاي اخير مرتكب دو اشتباه راهبردي در منطقه شدند؛ اشتباه اول آنها اين بود كه در حالي كه يك موضوع داخلي ميان مردم و حكومت بحرين وجود داشت، عربستان سعودی تانكهای خود را وارد بحرين كرد و اين كشور را در عمل به اشغال نظامي خود درآورد.

وی گفت : اين يك خطای استراتژيك بود. دستگيري شيخ علي سلمان، محاصره نظامي منزل آيت الله شيخ عيسي قاسم، تداوم دستگيري هاي گسترده مردم بحرين، وجود زندانهاي فراوان در بحرين، بيكار كردن هزاران نفر از مردم عادي بحرين و اخراج آنها از شركت ها و مراكز دولتي و حكومتي نشاندهنده آن است كه يك بحران جدي همچنان در بحرين وجود دارد و حضور نظامي عربستان نتوانسته است كمكي به حل اين مشكل كند.

وی افزود: خطاي راهبردي ديگر عربستان، حمله نظامي به يمن بود. در حالی كه دولت وقت يمن و گروههاي معارض يمني به نتايج بسيار خوبي براي تشكيل دولت وفاق ملي رسيده بودند. اما متاسفانه عربستان سعودي كه فكر مي كرد ممكن است منافعش تامين نشود، بازي را تغيير داد و نخست وزير وقت يمن را وادار به استعفا كرد.

آینده یمن از آن تمام یمنی هاست

وی گفت :  من فكر می كنم آينده يمن از آنِ تمام يمنی هاست و اين يك شكست بسيار بزرگ برای عربستان سعودی است كه عليرغم داشتن حمايت آمريكا، حمايت نظامي و حضور نظامي امارات و برخي از اتباع كشورهاي عربي و غيرعربي و با گذشت بيش از دو سال نتيجه اقدامات نظامي عربستان اين شد: اولا همچنان صنعا مقاومت مي كند. ثانيا محاصره انساني باعث كشتار هزاران زن و كودك يمني شد.

عربستان برای پیروزی سه هفته ای در یمن برنامه ریزی کرده بود

امیرعبداللهیان افزود : من فراموش نميكنم كه در هفته سومي كه آقاي عادل جبير وزير خارجه شده بود، در جده با ايشان گفتگويی داشتم. به ايشان گفتم آقای وزير كمتر از 20 روز از عمليات نظامي شما در يمن مي گذرد، يمن فقط راه حل سياسي دارد و اين تصميم اشتباهي بود كه اتخاذ شد. آقای عادل جبير با غرور و تكبر گفتند كه شما خواهيد ديد كه ما در كمتر از سه هفته پيروز نظامی كامل در يمن خواهيم شد... اما اكنون ما وارد سومين سال تجاوز نظامی عربستان به يمن هستيم و امروز بزرگترين نگرانی عربستان اين است كه امنيت مرزهای زمينی عربستان كه مورد انتقام گيری برخي از قبايل و گروههاي يمني است، چگونه تامين شود؟.

این خبر تکمیل می شود...

پربیننده ترین خبرها