گفت و گوی تلفنی وزیران دفاع ترکیه و عربستان

گفت و گوی تلفنی وزیران دفاع ترکیه و عربستان
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 03:54

رسانه های عربستان سعودی اعلام کردند "محمد بن سلمان" وزیر دفاع و ولیعهد این کشور روز چهارشنبه با "فکری ایشیک" همتای ترکیه ای خود درباره روابط نظامی متقابل تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، انجام این گفتگوی تلفنی پس از آن صورت گرفت که شمار جدیدی از نیروهای ترکیه وارد قطر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در این باره اعلام کرد آغازگر این گفتگوی تلفنی، فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه بود و طی آن دو طرف به گفتگو درباره  روابط متقابل، به ویژه در حوزه مسائل دفاعی به تبادل نظر پرداختند.

نهم تیرماه همزمان با مذاکرات محمد العطیه وزیر مشاور قطر درامور دفاعی در آنکارا با فکری ایشیک همتای ترکیه ای اش، دوحه از ورود گروه جدیدی از نیروهای تقویتی ارتش ترکیه به پایگاه هوایی العدید و پیوستن آنها به نیروهای موجود در این پایگاه خبر داد.

وزارت دفاع قطر در آن زمان اعلام کرد که گروه جدیدی از نیروهای تقویتی ترکیه برای پیوستن به نیروهای موجود در پایگاه هوایی العدی شدند.

در بحران به وجود آمده میان قطر و برخی کشورهای عرب منطقه، ترکیه بارها مخالفت خود را با محاصره اعمال شده علیه قطر اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این ارتباط گفته است: فکر نمی‌کنم تحریم‌ها علیه قطر درست باشند، ما به تقویت روابطمان با دوحه ادامه خواهیم داد.

پارلمان ترکیه در تاریخ هفتم ژوئن پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به موجب آن آنکارا اجازه می‌یابد براساس توافقنامه دو کشور در سال 2014 یگان‌هایی از نیروهای مسلح خود را در اراضی قطر مستقر کند.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر ضمن ارائه لیستی فهرستی شامل اسامی برخی از چهره‌ها و موسسه‌های قطری و تحریم این کشور، 13 درخواست را برای حل بحران به وجود آمده مطرح کردند که از جمله آن تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر است.

پربیننده ترین خبرها