گرد و خاک در ۳استان؛ نصف جهان محو شد

گرد و خاک در ۳استان؛ نصف جهان محو شد
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 11:29

مردم کرمان صبح امروز (پنجشنبه) را با مشاهده گرد و غبار بر فراز این دیار آغاز کردند، پدیده ای که به گفته کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان، شعاع دید را به 100 متر کاهش داد.

العالم ـ ایران

مریم سلاجقه با اشاره به اینکه بروز پدیده گرد و غبار از اواخر شب گذشته در برخی مناطق کرمان خود را نشان داده است افزود: این پدیده طبق نقشه های هواشناسی تا ساعات آینده و حدود ظهر امروز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار غیر از شهرهای شمالی و شرقی استان کرمان در شهرهای غربی کشور نیز مشاهده می شود گفت: گرد و غبار از سمت غرب وارد این استان شده است.

کارشناس مرکز پیش بینی اداه کل هواشناسی استان کرمان به کودکان، سالمندان، بیماران قلبی ریوی و افراد های ریسک توصیه کرد که از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه غلظت گرد و غبار شعاع دید را کاهش داده است از مردم خواست از انجام سفرهای غیرضروری نیز پرهیز کنند.

سلاجقه گفت: ورزش کردن در هوای غبارآلود با توجه به بالا بودن غلظت ریزگردها موجب بروز مشکلات تنفسی می شود.

شعاع دید مردم منطقه سیستان به 800 متر رسید

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: شعاع دید فعلی مردم منطقه سیستان با تداوم وزش باد همراه با گرد و خاک با سرعت 77 کیلومتر بر ساعت به 800 متر رسیده است.

رضا آزادمنش اظهار داشت: وزش باد و گرد و خاک و در نقاط مستعد توفان و حرکت شن های روان در شمال سیستان و بلوچستان امروز تداوم دارد و به تدریج از اواسط وقت از شدت آن کاسته می شود.

وی افزود: امروز برای نواحی مرکزی و جنوبی تر استان افزایش غبار و وزش باد همراه با گرد و خاک با شدت کمتر پیش بینی می شود.

هر ساله وزش بادهای 120 روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می شود و با نوسان تا اوایل مهر ادامه دارد.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

وی گفت: از امروز تا شنبه در جنوب و جنوب شرق و ارتفاعات نواحی مرکزی استان شرایط برای افزایش ابر، رگبار باران، رعد و برق و وزش تندباد موقتی مهیاست.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای امروز و فردا (جمعه) شدت بارش ها در این نواحی بیشتر است.

آزادمنش افزود: در این مدت احتمال سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی برخی نقاط جنوب استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: بر این اساس توصیه می شود مردم از اسکان و تردد در بستر و حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی خودداری و در زمان وقوع رعد و برق از استقرار در فضای باز اجتناب کنند.

وی گفت: روز گذشته سرعت تندباد موقتی در سراوان در شرق سیستان و بلوچستان به بیش از 90 کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را تا هزار متر کاهش داد و 3،3 میلی متر بارندگی نیز در این شهرستان گزارش شد.

وی بیان کرد: در شبانه روز گذشته زاهدان با حداقل 21 درجه سانتی گراد و دلگان با حداکثر 48 درجه بالای صفر به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط استان بودند.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشکسالی و مواج شدن دریا را تجربه کند.

نصف‌جهان محو شد

‌اصفهان از صبح دیروز پنج شنبه به دلیل وزش باد در نواحی شمالی و شمال شرقی استان هوای غبارآلود را تجربه کرد و در ساعاتی از شب وضعیت خطرناک را پشت سر گذاشت.

ایسنا نوشت: گردوغبار باعث شده دید افقی کاهش یابد و همین مساله تردد وسایل نقلیه را با مشکل مواجه ساخته است.

سازمان هواشناسی به تمام گروه‌های سنی هشدار داده تا از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند. تشدید گرد و غبار محلی در اصفهان با ادامه خشکسالی‌ها و عدم تامین حق‌آبه‌های کشاورزی و تالاب گاوخونی به دلیل عدم رعایت قانون در برداشت آب از زاینده رود سال‌هاست که از سوی کارشناسان به عنوان تهدیدی جدی مطرح می‌شود که تنها به اصفهان محدود نخواهد بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها