وزارت دادگستری ترکیه مطرح کرد؛

درخواست ترکیه از 41 کشور جهان درباره استرداد گروه گولن

درخواست ترکیه از 41 کشور جهان درباره استرداد گروه گولن
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 12:08

وزارت دادگستری ترکیه از مقامات 41 کشور جهان خواستار استرداد 118 نفر از افراد وابسته به گروه گولن شد.

العالم ـ ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در ادامه تحقیقات و دستگیری عوامل گروههای تروریستی در داخل و خارج از ترکیه، وزارت دادگستری ترکیه پرونده جرایم هر یک از عوامل مرتبط با کودتا را که به خارج از ترکیه متواری شده اند، به مقامات آن کشورها ارسال کرده و در پی آن از مقامات عالی 41 کشور درخواست استرداد 118 نفر از افراد مظنون به ارتباط با سازمان گولن شده است.
بنا بر این گزارش، بسیاری از افراد متواری شده به خارج در کشورهای آمریکا، هلند، یونان، آلمان، بلژیک، موزامبیک و بوسنی و هرزگوین اقامت دارند.
بر اساس این گزارش، تاکنون 11 کشور از جمله عربستان، امارات، بلغارستان، بحرین، موزامبیک و بخش ترک نشین قبرس در مجموع 14 نفر از افراد مظنون به ارتباط با گروه گولن را به ترکیه مسترد کرده اند.
به گزارش ایرنا، وزیر دادگستری ترکیه امروز تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک به 168 هزار نفر و تعداد افراد زندانی شده در این زمینه را 50 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای 15 جولای سال گذشته ترکیه نقش داشتند.
ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
در کودتای 15 جولای سال 2016 (25 تیرماه 1395) ترکیه 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها