وبا مراسم حج امسال را تهدید می کند

وبا مراسم حج امسال را تهدید می کند
جمعه 23 تير 1396 - 21:53

سازمان بهداشت جهانی درباره احتمال سرایت بیماری فراگیر وبا در یمن به حجاج اعزامی به عربستان برای ادای مراسم حج تمتع در اوایل سپتامبر آینده هشدارداد.

العالم عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم  این سازمان  امروز(جمعه) در بیانیه ای از آمادگی مقامات سعودی برای میزبانی از زائران بیت الله الحرام به ویژه در زمینه نکات بهداشتی خبرداد.

براساس گزارش رویترز، سالانه بین دو تا چهار میلیون مسلمان برای در مراسم حج شرکت می کنند که حدود یک و نیم ال دو میلیون نفر آن خارجی هستند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت با حضور این تعداد زائر احتمال شیوع بیماری هایی همچون تب دنگی، تب زرد، و مننگوکوک (عامل بیماری مننژیت) و ویروس زیکا افزایش می یابد.

بر گفته دومینیک لگروس، متخصص وبا در سازمان بهداشت جهانی از آنجا که ۸۰ درصد بیماران مبتلا به وبا علائم بیماری را بروز نمی دهند مقابله با شیوع این بیماری دشوار است.

تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن علاوه بر شیوع وبا، تاکنون میلیون ها نفر را در این کشور در معرض قحطی قرار داده است.

داده های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت به طور میانگین از ابتلای روزانه شش هزار نفر به وبا در یمن حکایت دارد. با این حال به نظر می رسد آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری طی هفته های گذشته کاهش یافته باشد. در حالی که در هفته های اولیه روزانه بین ۲۰ تا ۴۰ نفر بر اثر ابتلا به وبا جان خود را از دست می دادند اکنون به نظر می رسد این آمار به طور میانگین به ۹ نفر در روز رسیده باشد.

بیماری وبا در یمن تاکنون دستکم جان ۱۷۴۰ تَن را گرفته است. بنا به اعلام هماهنگ کننده ماموریت های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای مقابله با این بیماری در یمن به ۲۵۰ میلیون دلار کمک مالی نیاز است.

به گفته سازمان ملل متحد دو مسیر حیاتی امدادرسانی به یمن، فرودگاه صنعا و بندر حدیده هستند. در حالی که فرودگاه صنعا از سال گذشته تعطیل شده، خطر حمله ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان به بندر حدیده ارسال کمک های بشردوستانه از طریق این پایانه دریایی را دشوار کرده است.

جنگ داخلی یمن که از ماه مارس سال ۲۰۱۵ و با ورود ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های خاورمیانه تبدیل شد، دست‌کم ۱۰هزار قربانی برجای گذاشته است.

221

پربیننده ترین خبرها