بیانیه موگرینی در دومین سالگرد توافق هسته ای

بیانیه موگرینی در دومین سالگرد توافق هسته ای
جمعه 23 تير 1396 - 21:59

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه در بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد امضای توافق هسته ای تاکید کرد: برجام دستاوردی تاریخی برای امنیت منطقه و جهان و موفقیتی برای دیپلماسی چندجانبه است.

العالم- ایران 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، در بیانیه موگرینی آمده است: دو سال پس از امضا و 18 ماه پس آغاز اجرای برجام، تمام طرفها از جمله ایران با موفقیت این توافق را اجرا کرده اند چنانکه این مساله در 6 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ذکر شده است.
موگرینی افزود: از طریق کمیسیون مشترک که من هماهنگی آن را بر عهده دارم، بطور بسیار دقیق بر اجرای کامل تمام بخشهای برجام نظارت می کنیم؛ نشست های منظم کمیسیون مشترک که جلسه بعدی آن جمعه آینده 21 ژوییه (30 تیر) در وین برگزار می شود، برای تضمین شفافیت و گفت وگوی مداوم و اجرای توافق توسط همه طرفها ضروری است. وظیفه من به عنوان مسئول هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، این است که اجرای کامل و موثر توافق توسط تمام طرف ها را تضمین کنم. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: در زمانه ای که جهان بار دیگر با تهدید توانایی های هسته ای کنترل نشده رو به رو است، برجام به عنوان بخش مهمی از تلاشهای جهانی منع اشاعه هسته ای مطرح است. این توافق که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده ،متعلق به جامعه بین المللی است و شورای امنیت از تمام طرف ها انتظار دارد که تعهداتی را که دو سال پیش بر عهده گرفتند اجرا کنند. 
در ادامه بیانیه موگرینی آمده است: اتحادیه اروپا به حفظ و اجرای برجام متعهد بوده و خواهد بود و همچنین متعهد است که از این توافق به عنوان پایه ای برای پرداختن به سایر منابع حل نشده تنش و مناقشه در منطقه استفاده کند. وجود یک فضای باثبات و صلح آمیز در یک نظم منطقه ای عاری از مناقشه و مبتنی بر همکاری، همچنان هدف نهایی ما است. 
توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل مذاکراتی دشوار و طولانی بود که بدون احتساب سوابق بحث با تروییکای اروپایی، دستکم از توافق نوامبر 2013 ژنو، به مدت حدود 20 ماه ادامه داشت تا سرانجام در 14 ژوییه 2015 (23 تیر 94) در وین به سرانجام رسید. 
در این 2سال، اجرای برجام با فراز و نشیب هایی رو به رو بوده و کمیسیون مشترک برجام نیز در وین بطور مرتب تشکیل جلسه داده و به روند اجرای آن نظارت کرده است. جمهوری اسلامی ایران در ادامه سیاست اصولی خود برای حل مساله هسته ای و ایجاد اعتمادسازی در 2سال گذشته به اجرای دقیق برجام ادامه داده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش های متعدد خود از جمله در دومین گزارش در سال 2017 که روز جمعه 12 خرداد (دوم ژوئن) منتشر شد، اجرای برجام توسط ایران را مورد تایید قرار داده است./ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها