اخراج بیش از هفت هزار نظامی و کارمند ترکیه ای

اخراج بیش از هفت هزار نظامی و کارمند ترکیه ای
شنبه 24 تير 1396 - 01:52

همزمان با سالگرد کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه، مقام های آن کشور بیش از هفت هزار پلیس، نظامی و کارمند را از کار خود برکنار کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم براساس تصمیم مقام های آنکارا که از دیروز جمعه اجرا شد هفت هزار و 563 نفر در ادامه  پاکسازی های گسترده در ساختار دولتی ترکیه ، از کار خود اخراج شدند.

براساس تصمیم جدید همچنین 342 نظامی مشمول بازنشستگی پیش از موعد شدند.

در همین حال خبرگزاری فرانس پرس گزارش کرد که روزنامه حریت ساعاتی پیش تعداد افراد برکنار شده را هفت هزار و 348 نفر از جمله 2 هزار و 303 نیروی پلیس ذکر کرد.

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه هم روز جمعه تعداد بازداشت شدگان بعد از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ( بیست و چهارم تیرماه 95) آن کشور را 169 هزار و 113 نفر اعلام کرد.

این رسانه در گزارشی به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه اعلام کرد: این افراد به اتهام همکاری با کودتاگران در مسیر پیگیری قضایی قرار گرفته اند.

به گزارش ان.تی.وی ترکیه، در یک سال گذشته 50 هزار و 510 نفر نیز زندانی شده اند.

بر اساس این شبکه تلویزیونی در میان بازداشت شدگان 169 ژنرال، هفت هزار و 98 سرهنگ، افسر و سایر درجه های نظامی ، هشت هزار و 155 افسر پلیس، 24 استاندار، 73  معاون فرماندار، 116  بخشدار و نیز تعداد کثیری از افراد سرشناس در صنوف علمی، آموزشی، دانشگاهی و ارگانهای مختلف دولت دیده می شود.

ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تسویه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(24 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

در این  کودتا 249 نفر کشته و 2 هزار و 193 نفر نیز زخمی شدند.

محاکمه عوامل کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه با کیفرخواست 2581 صفحه ای تنظیم شده در مرکز ستاد کل ارتش ترکیه علیه 221 متهم در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.

درهمین حال فتح الله گولن مبلغ ترکیه ای در تبعید روز جمعه کودتای سال 2016 در ترکیه را نفرت انگیز خواند و درعین حال از سرکوبهای آنکارا بعد از وقوع کودتا انتقاد کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه هم دیروز(جمعه) اعلام کرد کودتای سال قبل با تمام کودتاها فرق داشت زیرا نه تنها می‌خواستند قدرت را در دست بگیرند، بلکه می‌خواستند مردم و کل کشور را گروگان داشته باشند.

فتح الله گولن و رجب طیب اردوغان در سالهای نه چندان دور

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها