هشدار آلمان به ترکیه درخصوص پایگاه قونیه

هشدار آلمان به ترکیه درخصوص پایگاه قونیه
دوشنبه 26 تير 1396 - 10:44

صدر اعظم آلمان تهدید کرد درصورتیکه مقامات ترکیه به ممانعت از بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه نظامی این کشور درترکیه ادامه دهند، برلین ممکن است که نیروهای خود را از پایگاه نظامی قونیه درترکیه خارج کند.

العالم  - اروپا

به گزارش پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم، آنگلا مرکل در پاسخ به سوالی درباره امکان انتقال نیروهای آلمانی از پایگاه نظامی قونیه درترکیه گفت درخصوص پایگاه قونیه همان تصمیماتی اتخاذ خواهد شد که درباره پایگاه اینجرلیک اتخاذ شد.

شبکه ARDآلمان روز یکشنبه به نقل از مرکل گزارش داد درصورتیکه ترکیه به نمایندگان پارلمان آلمان اجازه بازدید از این پایگاه را ندهد، آلمان خارج کردن نظامیان خود از ترکیه را حق خود می داند.

صدراعظم آلمان افزود : این قضیه کمی با قضیه پایگاه انجرلیک فرق می کند، زیرا نیروهای آلمانی درچارچوب همکاری در داخل ناتو در پایگاه قونیه مستقر شده اند.

وی تصریح کرد: این امر بدان معناست که نه تنها آلمان بلکه ناتو نیز در مذاکرات با ترکیه، وارد خواهد شد.

مرکل دراین رابطه افزود که این وضعیت خیلی خوشایند نیست.

مقامات ترکیه هفته جاری از بازدید هیاتی از نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه نظامی ناتو در استان قونیه درجنوب ترکیه جلوگیری کرده بودند.

یک سری از هواپیماهای آلمانی با سیستم کنترل و هشدار هوابرد (آواکس) برای انجام ماموریت خود ، از این پایگاه پرواز می کنند.

این اقدام ترکیه پس از آن صورت گرفت که آنکارا پیشتر با اتخاذ تصمیمات مشابه  از بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک برای دیدار با نظامیان آلمانی جلوگیری کرده بود که این مساله باعث شد که برلین اوایل ماه ژوئن گذشته ، تصمیم بگیرد که مجموعه نظامی خود دراین پایگاه را به پایگاه نظامی الازرق در اردن منتقل کند.

این موضوع ضربه ای جدید به روابط میان ترکیه و آلمان زد که از چند ماه پیش دچار تنش شده بود.

روابط میان آنکارا و برلین براثر یک سری ازاختلافات دیپلماتیک متوالی به حدی متشنج شد که کارشناسان تنش فعلی درروابط میان دو طرف را بدترین تنش و در سه دهه اخیر، بی سابقه توصیف کرده اند.

آنکارا، مسئولان آلمانی ازجمله شخص آنگلا مرکل صدر اعظم را به علت مخالفت با تحویل برخی از نظامیان ترک که خواهان حق پناهندگی سیاسی در آلمان به دنبال کودتای ناکام درترکیه شدند، به حمایت از تروریست ها متهم کرده است. این اتهام آنکارا به برلین همچنین به علت خودداری برلین ازتحویل عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به آنکارا است که ترکیه آنرا جز گروه های تروریستی می داند.

215

 

 

پربیننده ترین خبرها