گزارش الجزيره از اظهارات محمد جواد ظريف در شورای روابط خارجی آمريكا

گزارش الجزيره از اظهارات محمد جواد ظريف در شورای روابط خارجی آمريكا
چهارشنبه 28 تير 1396 - 03:57

شبکه تلویزیونی الجزیره در برنامه ماوراء الخبر به ارزیابی اظهارات وزیر امور خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک پرداخت.

 «محمد جواد ظریف» وزیرخارجه ایران عصردوشنبه (به وقت محلی) در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با تاکید بر اینکه سیاست تحریم و تغییر حکومت در ایران جواب نمی‌دهد، خواستار واقع بینی واشنگتن و اتمام اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های آمریکایی شد.

 شبکه تلویزیونی الجزیره  سه شنبه شب در برنامه ماوراء خبر به اظهارات ظریف در این نشست پرداخت و اعلام کرد: وزیر امور خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات ولیعهد عربستان مبنی بر اینکه جنگ را به داخل ایران می کشانیم، اظهار داشت، اینگونه اظهار نظر تهدید ایران است، اتفاقات و انفجارهایی  که پس از این اظهار نظر در ایران رخ داد ترجمه ای بر این تهدیدات بوده است.
زیاد برکات گزارشگر الجزیره در گزارشی در این زمینه تصریح کرد، اینکه چرا محمد جواد ظریف در نیویورک حضور دارد سئوالی نیست که وزیر امور خارجه ایران بدان پاسخ دهد، این حق تهران است که در اینجا و آنجا و هر مکانی که می تواند حضور داشته باشد، این تنها حق محمد جواد ظریف نیست بلکه حق کشوری است که درگیر پرونده ای است که می خواهد از آن دفاع کند. ظریف مفهومی از قدرت نرم یک کشور است، او در سخنانش نخبگان را مخاطب قرار داد و سعی کرد با زبان منطبق با عصر، افکار عمومی حاضر از جمله رسانه ها، مراکز مطالعاتی و پژوهشی، دانشگاهها و حتی شرکت های سازنده فیلم را با خود همراه سازد. وزیر ایرانی با یادآور شدن حمله به پارلمان کشورش این حادثه را به اظهارات ولیعهد عربستان نسبت داد و چنین اظهاراتی را تهدید خواند و نتیجه گرفت، آنان(عربستان) از اندیشه پارلمان نفرت دارند زیرا این نهاد نماینده چیزی است که در ایران وجود دارد اما در عربستان دیده نمی شود. ظریف اظهار داشت، عربستان در کنار تروریسم قرار دارد و ما در مبارزه با این  دشمن مشترک یعنی تروریسم در کنار غرب هستیم. ما کشوری منطبق با عصر هستیم که از دموکراسی و پارلمان بهره می بریم، اهل صلحیم، با تروریسم مبارزه می کنیم و با آنکه اختلافاتی با غرب داریم اما درمبارزه با تروریسم شرکای غربیم.این گفتار ظریف است، فارغ از صحت یا عدم صحت آن، سیاست هایی است که تهران به شیوه نرم یا خشن پیگیری می کند، و پیگیری همین سیاست هاست که موجب شده است تا این کشور در چهار پایتخت عربی نفوذ داشته باشد، شاخه های مسلحانه ای را در این کشورها ایجاد کند، شاخه هایی که ارتباط ایدئولوژیک با ایران دارند و در حوزه میدانی عمل می کنند. ایران حزب الله را مسلح ساخت و شیعه ای را که وجه مغلوب لبنان بود به قدرت مسلحانه تبدیل کرد که اگر بخواهد می تواند دولت لبنان را ببلعد. در سوریه نیز به سمت بشار اسد متمایل است، در عراق  از نوری المالکی و حال از حیدر العبادی حمایت می کند و قاسم سلیمانی، نماینده این کشور، میان حلب و موصل در تردد است تا هم پیمانانش در این مناطق پیروز شوند. در یمن نیز توانست به مشکلی برای عربستان تبدیل شود. این اقدامات تنها تجهیز به ابزاری برای فشار نیست بلکه تقویت نیروی نرم و خشن ایران به شمار می آید تا قدرت های بزرگ مجبور شوند در اظهار نظرهایشان درباره تهران به این ابزارها هم توجه داشته باشند. در جهت دیگر قضیه نقش کشورهای عربی در لبنان را می توان در ساخت هتل ها دید، چنانچه این نقش را در عراق، می توان در تنها گذاشتن این کشور دید تا جایی که سفیر سابق عربستان در عراق در توئیتر، به فکر قطر می افتد و دوحه را نفرت انگیز تر و دشمن تر از تل آویو معرفی می کند. او می نویسد، وقتی در قطر شاهد، فتنه انگیزی و بهره گیری از رسانه های دسیسه افکن هستیم چرا از اسرائیل گلایه داشته باشیم. مفهوم دشمن برای عربستان تغییر یافته و از اسرائیل و ایران به قطر رسیده است و بدتر اینکه این اتفاق در شرایطی رخ داد که ریاض و دیگر هم پیمانانش، برخی میادین را برای تهران خالی کردند تا تهران بتواند از واشنگتن تا ضاحیه در جنوب لبنان جایگاهی برای خود دست و پا کند. در شرایطی که حجاج قطری از حضور در سرزمین حرمین شریفین منع می شوند، این راه برای حجاج ایرانی باز می شود، اگر چه این حق حجاج ایرانی است اما این بار این اتفاق به نوعی سرفرود آوردن عربستان در برابر شرایط مقامات ایران بوده است./ منبع:خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها