درخواست بازماندگان انگلیسی ۱۱ سپتامبر درباره عربستان

درخواست بازماندگان انگلیسی ۱۱ سپتامبر درباره عربستان
پنج‌شنبه 29 تير 1396 - 07:53

بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر در نامه‌ای به نخست وزیر انگلیس از وی خواسته‌اند تا گزارش دولت لندن درباره تامین مالی افراط گرایی و تروریسم توسط عربستان سعودی در خاک انگلیس را منتشر کند.

العالم - اروپا

به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، بازماندگان حملات 11 سپتامبر در نامه‌ای از ترزا می نخست وزیر بریتانیا انگلیس خواسته اند تامین مالی افراط گرایی و تروریسم در انگلیس را منتشر کند.

بر اساس این گزارش، دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس با هدف جلب حمایت پارلمان این کشور برای حملات هوایی در سوریه، گزارشی را درباره اهمیت تامین مالی فعالیت های افراط گرایی در انگلیس از سوی عربستان سعودی و سایر کشورها، تهیه و تنظیم کرده است.

دولت انگلیس اعلام کرده است که گزارش کامل مربوط به منابع مالی اصلی افراط گرایی در این کشور را منتشر نخواهد کرد، این اقدام موجب شده است تا مخالفان این اتهامات را مطرح کنند که دولت لندن قصد حفاظت از متحدش یعنی عربستان سعودی را دارد.

آمبر رود وزیر کشور بریتانیا تاکید کرده است: در حالی که برخی سازمان های افراط گرا، صدها هزار پوند منابع مالی دریافت کرده اند، ولی من مخالف انتشار کامل این گزارش هستم.

وی افزود: این مخالفت به دلیل آن است که گزارش حاوی اطلاعات شخصی است و من به دلایل امنیت ملی با انتشار آن مخالف هستم.

اکنون گروهی از بازماندگان حملات 11 سپتامبر و خانواده های برخی از قربانیان این حوادث از ترزا می خواسته اند تا از این فرصت برای انتشار این گزارش استفاده کند.

منتقدان و مخالفان بر این باورند که دولت لندن قصد سرپوش گذاشتن بر اقدامات عربستان سعودی را در تامین مالی این سازمان های افراطی دارد. عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان و از مشتریان اصلی تسلیحات انگلیس به شمار می رود.

احزاب لیبرال دموکرات و کارگر انگلیس نیز خواستار انتشار کامل این گزارش شده اند. شارون پریمولی یکی از نویسندگان نامه است که در زمان حمله نخستین هواپیمای القاعده به برج مرکز تجارت جهانی در طبقه 80 بوده و توانسته است جان سالم بدر برد. وی یکی از افرادی است که اقدام قانونی و حقوقی علیه عربستان سعودی را به خاطر دست داشتن در این حملات پیگیری می کند.

پریمولی در این باره به ایندیپندنت گفت: ۱۶ سال از حملات یازدهم سپتامبر می‌گذرد و در تمام مدت که به دنبال تحقیق درباره آن بودیم، همواره به عامل اصلی این حملات یعنی عربستان برخورد کردیم. ۱۶ سال از حادثه‌ای می‌گذرد که ۳ هزارکشته و۶ هزار زخمی بر جای گذاشته است. انگلیس به دلیل فروش گسترده تسلیحات نظامی به عربستان مایل به برهم خوردن روابط با این کشور نیست؛ تسلیحاتی که ریاض هم‌اکنون از آنها علیه مردم یمن استفاده می‌کند و در نتیجه آن هزاران شهروند غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

221

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها