ادعای رژیم اشغالگر:

حضور نیروهای یونیفل در لبنان به نفع حزب الله است

حضور نیروهای یونیفل در لبنان به نفع حزب الله است
پنج‌شنبه 29 تير 1396 - 23:48

رژیم صهیونیستی ارتش لبنان را به انتقال برخی اطلاعات درباره این رژیم به حزب الله متهم و ادعا کرده است؛ نیروهای یونیفل وابسته به سازمان ملل متحد توانایی انجام مأموریت خود را در منطقه ندارند و زیان این نیروها بیش از سود آنها است. 

العالم - فلسطین اشغالی

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم که از لندن به روز می شود، در مقاله ای به قلم زهیر اندراوس نوشت ارتش اشغالگر اسرائیل سه شنبه در اقدامی که از نظر تحلیلگران امور نظامی این رژیم، بی سابقه و بسیار قابل توجه بود، تصاویری منتشر کرد که با دوربین های اسرائیلی گرفته شده بود و فعالیت نیروهای حزب الله در منطقه جنوبی رود لیتانی را نشان می داد، در حالی که این اقدام برخلاف قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل است. 

به گزارش رسانه های عبری زبان، ارتش اسرائیل ادعا کرده است حزب الله به شکل نظاممند قطعنامه 1701 را که پایان دهنده جنگ دوم لبنان در سال 2006 بود، نقض می کند. همچنین ژنرال یوئیل استرایک، فرمانده منطقه شمالی ارتش اشغالگر گفت نیروهای نظامی حزب الله به طور مداوم در ده ها روستای شیعه نشین جنوب رود لیتانی به طور مخفیانه فعالیت می کنند. 

به موجب قطعنامه 1701 سازمان ملل، تقویت نیروهای یونیفل و افزایش 15000 نیروی مسلح سازمان ملل با حق استفاده از سلاح و کمک این سازمان به استقرار نیروهای ارتش لبنان در جنوب این کشور امری ضروری است. 

بر اساس بند دوازدهم این قطعنامه، نیروهای سازمان ملل برای تضمین این که هیچ گونه عملیات خصمانه ای در مناطق تحت نظارتش انجام نشود و همچنین برای جلوگیری از تیراندازی، همه اقدامات ضروری را اتخاذ خواهند کرد. 

در این بند قطعنامه همچنین آمده است نیروهای یونیفل باید از جان شهروندان در برابر تهدیدات خشونت بار محافظت کنند. 

ارتش اسرائیل فیلم های ویدیوئی را منتشر می کند تا ادعاهای خود را مبنی بر این که نیروهای مسلح حزب الله هم مانند نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) در مرزهای جنوبی گشتزنی می کنند، ثابت کند. 

حزب الله در سال های گذشته جمعیت سبز بدون مرز را تاسیس کرد و فعالان این سازمان از جمله، [سید] حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله در فعالیت های مختلف آن مشارکت کردند. بر اساس پایگاه نیمه رسمی المصدر اسرائیل، در مرحله اول این جمعیت در جهت پیشبرد اهداف کشاورزی، جمع آوری اطلاعات محیط زیستی و گسترش مناطق سبز لبنان اقدام می کند. به نوشته این پایگاه، اما ارتش اسرائیل فاش کرد فعالان حزب الله از نقاط کنترل در این منطقه استفاده و داده های اطلاعاتی- نظامی را جمع آوری می کنند، در حالی که فعالان این جمعیت به مخفی نگه داشتن این اقدامات کمک می کنند. 

ارتش اسرائیل همچنین ادعا می کند فعالان حزب الله به عنوان افراد غیر نظامی سفرهایی به جنوب لبنان دارند و به جمع آوری اطلاعات اقدام می کنند. ارتش اسرائیل تصاویر برخی فعالان حزب الله را منتشر کرده است که در سال 2016 به طور میانگین 32 بار در مرزها رفت و آمد کرده اند و با تطبیق این تصاویر با اطلاعات به دست آمده از فیس بوک می توان دریافت که آنها نیروهای حزب الله هستند. 

ارتش اسرائیل ادعا می کند ارتش لبنان فعالیت های نظامی نیروهای حزب الله را نادیده می گیرد و در قبال سفرهای این گروه تروریستی در جنوب لبنان سکوت اختیار کرده است، حتی به آنها اجازه می دهد از برجهای دیدهبانی ارتش علیه اسرائیل استفاده کند. به ادعای اسرائیل، افسران ارتش لبنان، به ویژه افسران اطلاعاتی به طور منظم اطلاعات مفصلی را در اختیار حزب الله قرار می دهند. 

ارتش اسرائیل همچنین در خصوص نقش یونیفل ادعا کرد برای نیروهای یونیفل استفاده از اختیارات خود در منطقه دشوار است، حتی گاهی درگیری هایی میان نیروهای بین المللی یونیفل و حزب الله روی می دهد. 

در همین زمینه، ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت ارتش لبنان مانع از ورود نیروهای یونیفل به مناطق مسکونی می شود که این اقدام به ادامه فعالیت حزب الله در این مناطق کمک می کند.  

پس از مدتی گفته شد اسرائیل احتمال تصویب قطعنامه ای جدید در شورای امنیت با هدف دور کردن حزب الله از مرزهای اسرائیل (فلسطین اشغالی) و افزایش اختیارات نیروهای یونیفل را بررسی می کند تا اجرای قطعنامه 1701 که به موجب آن، این نیروها از اختیاراتی برخوردار هستند، عملی شود. 

نقطه اوج انتقادات شدید و بی سابقه مسئولان عالی رتبه ارتش اسرائیل در خصوص یونیفل آن است که می گویند روابط با این نیروها با بحران سختی مواجه است: نیروهای اضطراری بین المللی به حزب الله کمک می کند و هیچ نیازی به استقرار گردان های یونیفل در منطقه نیست. 

آساف اوریون، پژوهشگر مرکز پژوهش های امنیت ملی اسرائیل دانشگاه تل آویو در پژوهش جدید خود با عنوان سیاست اسرائیل در قبال نیروهای اضطراری بین المللی در لبنان بر سر دوراهی قرار گرفته است، به نقل از برخی منابع عالی رتبه ارتش اسرائیل نوشت زیان این نیروها بیش از سود آنها است، چرا که آنها کاری را می کند که حزب الله می خواهد و جرات آن را ندارد که ماموریت خود را انجام دهد و بهتر است این منطقه را تخلیه کند./خبرگزاری صدا وسیما

پربیننده ترین خبرها