افشای نقشه شوم آمریکا و انگیس برای قطر

افشای نقشه شوم آمریکا و انگیس برای قطر
پنج‌شنبه 29 تير 1396 - 21:31

پایگاه اینترنتی آمریکایی بلومبرگ از اقدام  رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در ارائه طرح تهیه شده توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها برای بحران به وجود بین قطر و برخی از کشورها ی عرب خلیج فارس خبر داد.  

العالم - آسیا

پایگاه اینترنتی بلومبرگ آمریکا در مقاله ای به قلم فیونا مک دونالد و کامبیز فروهر نوشت در جریان سفر هفته گذشته رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه یک نقشه راه از سوی آمریکا و انگلیس برای حل مشکل ائتلاف به رهبری عربستان با قطر ارائه شده است. 

بلومبرگ در ادامه نوشت: یکی از مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که نخواست نامش فاش بشود گفته است این راه حل شامل برگزاری مذاکرات مستقیم بر اساس یک توافق است که هم بحث و مشاجره های قبلی بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را حل کند و هم به اقدامات در زمینه مبارزه با تروریسم بپردازد. همچنین تیلرسون اقداماتی را برای حل این بحران از جمله تعلیق حملات رسانه ای  به یکدیگراز سوی دو طرف را پیشنهاد داده است. 

بلومبرگ نوشت: مقامات آمریکا و انگلیس هیچ اظهار نظری در این زمینه نکرده اند. ماه گذشته عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و به بخش حمل و نقل این کشور اجازه ندادند از فضای این کشورها استفاده کند. این کشورها قطر را به حمایت از  سنی های تندرو و شیعیان تحت حمایت ایران متهم کرده بودند ولی قطر هیچکدام از این اتهامات را نپذیرفت. 

بلومبرگ در ادامه نوشت: بعد از گذشت  شش هفته از بدترین بحران به وجود آمده در روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تحلیلگران شاهد تغییر لحن ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هستند و این مسئله راه را برای پیدا کردن راه حل باز می کند. 

بلومبرگ در ادامه افزود: بعد از اینکه قطر درخواستهای 13 بندی ائتلاف به رهبری عربستان را نپذیرفت این کشورها اکنون می گویند دوحه باید با شش اصل کلی موافقت کند. مواردی از این شش اصل کلی شامل مبازه با تروریسم و عدم حمایت مالی قطر از گروه های تروریستی و پناه ندادن به آنهاست. البته این موارد در درخواستهای قبلی این کشورها نیز بوده است. 

بلومبرگ نوشت: این چهار کشور از سوی آمریکا  و برخی از کشورهای اروپایی برای پیدا کردن یک راه حل دیپلماتیک برای این بحران شدیدا تحت فشار بودند.  

بلومبرگ در ادامه نوشت: این موضوع (تغییر لحن عربستان و متحدانش) می تواند به عنوان نقطه شروع رویکرد این کشورها برای مذاکره بجای بیشتر کردن تنش ها باشد. 

بلومبرگ در ادامه افزود: عبدالله المعلمی سفیر و نماینده عربستان در سازمان ملل روز گفته بود این بسیار مهم است که بر روی این اصول به توافق برسیم و این در حالیست که سایر موارد که در لیست اصلی مطرح شده بودند(13 موردی که قبلا ارائه شده بودند) نیز قابل مذاکره هستند./خبرگزاری صدا وسیما

پربیننده ترین خبرها