نا امیدی ترامپ از تغییر نظام سوریه

نا امیدی ترامپ از تغییر نظام سوریه
شنبه 31 تير 1396 - 08:34

روزنامه لوموند نوشت: دولت ترامپ با توقف حمایت از مخالفان بشار اسد، راهبرد تغییر رژیم در سوریه را رها کرد. 

العالم -آمریکا

این روزنامه پرشمارگان چاپ پاریس در شماره روز جمعه خود با اشاره به اینکه سازمان سیا دیگر از نیروهای مسلح ضد بشار اسد حمایت نمی کند، تغییر سیاست آمریکا در قبال سوریه و اسد را یک پیروزی برای روسیه خواند.

لوموند نوشت:  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوامبر 2016 وقتی می خواست راهبردش را در سوریه توضیح دهد، می گفت که آمریکا از شورشیان در سوریه حمایت می کند بی آنکه بداند آنها واقعا چه کسانی هستند. وی در آن زمان راهبردش در سوریه را مقابله با داعش به عنوان اولویت نخست به ضرر حتی مقابله با نظام اسد عنوان کرده بود. 

لوموند نوشت:  به نظر می رسد آمریکایی ها وقتی نتوانستند دیدگاهی ثابت و معین درباره مخالفان اسد داشته باشند، حالا تصمیم گرفته اند حمایت های شان را از آنان قطع کنند. بر اساس دستور رئیس جمهور آمریکا، از این پس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا ( سیا) برنامه اش برای حمایت از گروه های مخالف ضد اسد را متوقف می کند. واشنگتن پست و نیویورک تایمز روز چهارشنبه گذشته این خبر را به طور گسترده منتشر کردند. این رویکرد در واقع درخواست مسکو نیز بود که از مدت ها قبل مطرح شده بود. روسیه خودش ار سپتامبر 2015 به طور مستقیم در نبردهای سوریه به نفع متحد اش بشار اسد وارد عمل شده است. بر همین اساس بود که وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم آمریکا اعلام کرد که " ما از تمامی تصمیماتی که به کاهش درگیری و تنش و تقویت امنیت در خاورمیانه (غرب آسیا) کمک می کند، استقبال می کنیم. "

لوموند نوشت: این روند جدید یک نقطه عظف بزرگ در نبردهای سوریه است که بر اساس آن واشنگتن هر گونه امیدی به تغییر رژیم در سوریه را از دست داده است. برنامه مخفی سیا در حمایت از مخالفان سوری بر اساس ماده موسوم به  " عنوان 50 "  که یک ماده قانونی در آمریکا درباره عملیات اطلاعاتی است، راه اندازی شده بود. در واقع باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا این ماده قانونی را زمانی که چین و روسیه تحریم های جدید علیه دمشق را در آن زمان در شورای امنیت وتو کردند، فعال ساخت.  بر این اساس دولت اوباما برنامه شناسایی عناصر (به اصطلاح) میانه رو را در سوریه از سال 2013 در دستور کار قرار داد. این برنامه در آغاز عبارت بود از آموزش جنگجویان ضد نظام سوریه، اما به سرعت در ادامه با صدور مجوز تامین تجهیزات از سوی سیا نیز برای مخالفان نظام سوریه همراه شد. اوج برنامه تحویل سلاح و تجهیزات از سیا به مخالفان سوریه در سالهای 2015 و 2016 بود.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها