تجربه جنوب سودان نباید در شمال عراق تکرار شود

 تجربه جنوب سودان نباید در شمال عراق تکرار شود
شنبه 31 تير 1396 - 20:21

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دمشق گفت: شمال عراق در صورت استقلال، نتیجه ای بهتر از وضعیت کنونی جنوب سودان نخواهد داشت.

العالم ـ عراق
'بسام ابوعبدالله' افزود: استقلال کردستان عراق در صورت به نتیجه رسیدن، تجربه تلخ جنوب سودان را تکرار خواهد کرد.
وی توضیح داد: جنوب سودان با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی جدا شد و اکنون گرفتار درگیری های داخلی است؛ شمال عراق نیز در صورت اعلام استقلال با درگیری های داخلی ویرانگری روبه رو خواهد شد بویژه اینکه این اختلاف ها از قبل وجود دارد.
ابوعبدالله ادامه داد: همه پرسی در شمال عراق با تشویق های غربی – صهیونیستی و حمایت مالی امارات انجام می شود و جدایی از عراق، این منطقه را به جولانگاه دستگاه های جاسوسی صهیونیستی و غربی تبدیل خواهد کرد.
وی یادآورشد که این موضوع به هیچ وجه مورد پذیرش ایران، سوریه، ترکیه و عراق قرارنخواهد گرفت زیرا این روند فقط در جهت منافع راهبردی رژیم صهیونیستی است و سودی به حال برادران کرد ما نخواهد داشت.
استاد روابط بین الملل دانشگاه دمشق گفت: اعلام استقلال کردستان عراق اقدامی دیگر درجهت الگوسازی و شریک یابی برای عربستان در برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی است بدون اینکه این رابطه سودی و یا حتی ارتباطی با موضوع فلسطین داشته باشد.
ابو عبداالله افزود: سود و منافع کردها و همه اقلیت ها در منطقه، در شرایط کنونی در سایه حمایت کشورهای خود تامین می شود.
وی با بیان اینکه این اقدام گام دیگری برای تجزیه و تضعیف کشورهای منطقه وبه سود رژیم صهیونیستی است؛ افزود: برادران
کرد ما امروز باید با دید منطقی به این موضوع بنگرند و ببینند که توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و شکوفایی این منطقه چگونه امکان پذیر می شود.
ابوعبدالله ادامه داد: واقعیت های توسعه ای اقلیم کردستان عراق نیز نشان می دهد که این منطقه به رغم ادعاهایی که می شود دستاورد چندانی نداشته و اگر فعالیت و توسعه ای نیز صورت گرفته در سایه حمایت های حکومت مرکزی بغداد انجام شده است.
وی گفت که حکومت دراین منطقه تاکنون نمونه ای از حکومت داری موفق نبوده و رفتن به سوی جدایی از عراق و سوء استفاده از احساسات قومیتی برای برآورده کردن آرزوها و عملی کردن کینه های شخصی است.
به عقیده رئیس مرکز مطالعات راهبردی دمشق؛ نخستین مشکل در اقلیم کردستان، خود بارزانی است که مدت ریاستش به پایان رسیده و با اتهام زنی به دیگران، تغییر لحن و بازی با برگه های نژادی و قومیتی از واقعیت ها و اختلاف های داخلی فرار می کند.
ابوعبدالله ادامه داد: بسیاری از طرف های غربی و آمریکا نیز می دانند که اقلیم کردستان نمی تواند بودجه مورد نیاز خود را تامین و برای توسعه و پیشرفت با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح با مخالفت جدی دولت مرکزی در بغداد و کشورهای همسایه روبه رو خواهد شد؛ افزود: این یک طرح کردی صرف نیست بلکه نوعی دیگر از توطئه های مورد حمایت رژیم صهیونیستی برای تضعیف کشورهای منطقه است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها