بن سلمان و سه گام تا تخت پادشاهی

بن سلمان و سه گام تا تخت پادشاهی
شنبه 31 تير 1396 - 21:55

یک کارشناس آمریکایی اعلام کرد که تنها سه گام تا معرفی محمد بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان باقی مانده است.

 

العالم - عربستان

به نوشته اسپوتنیک، سایمون هندرسون، کارشناس آمریکایی در موسسه واشنگتن و مدیر برنامه‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و سیاست انرژی در این مرکز و متخصص در امور عربستان سعودی اعلام کرد که محمد بن سلمان ۳۱ ساله با "سرعتی موشکی" به سمت تخت سلطنت پیش می‌رود.

وی گفت: محمد بن سلمان باید سه گام مهم را پشت سر بگذارد تا به هدفش برسد، اما وی در حال حاضر می‌تواند یکی از این گام‌ها را با دیگری ادغام کند که در این صورت تنها دو گام باقی می‌ماند تا او به تخت سلطنت بنشیند.

به گفنه هندرسون روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشته بود، سلمان عملا فایل ویدیویی را ظرف هفته‌های اخیر ضبط کرده تا از طریق آن انتقال قدرت به فرزندش را اعلام کند اما مسئولان عربستانی آن گزارش‌ها را رد و تاکید کردند که وضعیت جسمانی پادشاه عالی است.

این کارشناس آمریکایی در مورد این سه گام گفت: گام نخست عبارت از این است که پادشاه عربستان پسرش محمد بن سلمان را به جای پست کنونی‌اش یعنی معاون  رئیس کابینه، به عنوان رئیس کابینه تعیین کند.

 محمد بن سلمان با این اقدام می‌تواند مسئولیت دستگاه جدید امنیت کشور عربستان را بر عهده بگیرد که با ایجاد این دستگاه تمامی ماموریت‌های امنیتی اصلی از وزارت کشور گرفته شده و به عهده این دستگاه گذاشته می‌شود.

گام دوم نیز این است که شاهزاده متعب بن عبدالله فرمانده گارد ملی برکنار شده و گارد ملی در چارچوب ارتش عربستان گنجانده شود که این ارتش تحت نظر ولیعهد که وزیر دفاع عربستان نیز است، قرار بگیرد.

گام سوم نیز عبارت از این است که سلمان بن عبدالعزیز بنا به دلایل جسمی به نفع پسرش از قدرت کنار بکشد که قانون هیئت بیعت در عربستان اجازه این کار را به وی می‌دهد.

هندرسون افزود: آنچه باعث تقویت گام سوم می‌شود این است که ملک سلمان ۸۱ ساله در اکثر اوقات تشویش دارد و دچار حواس پرتی است که این مساله باعث می‌شود موضوعات را برای مهمانانش تکرار کند. وی به صفحه مانیتور احتیاج دارد تا نکاتی که در دیدارش با مهمانانش به بررسی آن می‌پردازد را به وی یادآوری کند.

وی افزود: زمانی که ملک سلمان آخرین بار به واشنگتن سفر کرد هیئت همراه او لوازم ویژه‌اش را آورده بودند تا اتاق او در هتل برای او مأنوس به نظر برسد اما این کارشناس آمریکایی نسبت به مخالفت‌های نهفته و پنهان در عربستان هشدار داد که احتمالا باعث می‌شود مسیر محمد بن سلمان برای رسیدن به تاج و تخت کاملا هموار نباشد. این کارشناس آمریکایی این مشکلات را به عنوان «موانع نهفته» توصیف کرد.

هندرسون خاطرنشان کرد: نحوه مجبور ساختن محمد بن نایف ولیعهد سابق برای کناره گیری از ولیعهدی به نظر می‌رسد که عمدا توسط حامیان بن نایف فاش شده است و پیش بینی‌ها حکایت از شدت مخالفت‌ها با محمد بن سلمان در داخل خاندان حاکم دارد.

هندرسون همچنین خاطرنشان کرد: همچنین فاش شده است که سه شاهزاده در هیئت بیعتِ ۳۴ نفره با بیعت با محمد بن سلمان مخالفت کردند که این سه فرد احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور پیشین و شاهزاده عبدالعزیز بن عبدالله نماینده خاندان ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان و محمد بن سعد معاون شاهزاده ریاض هستند که این مساله نشان می‌دهد که این افراد نمایندگان جریان‌های مهم در خاندان حاکم عربستان هستند و ممکن است اهرم فشار و مانع بزرگی در مقابل رسیدن محمد بن سلمان به تاج و تخت ایجاد کنند.

 

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها