حزب الله؛ پیروزِ عملیات در عرسال لبنان

حزب الله؛ پیروزِ عملیات در عرسال لبنان
يکشنبه 1 مرداد 1396 - 01:22

کارشناس امور راهبردی اردنی گفت: بدون شک حزب الله لبنان در عملیات خود در منطقه عرسال پیروز خواهد شد.

العالم – لبنان

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، فایز الدویری در گفتگو با این شبکه از امان درباره عملیات حزب الله لبنان علیه تروریست ها در منطقه عرسال در پاسخ به این پرسش که برخی از گزارش ها به درگیری های شدید در بلندی های عرسال اشاره دارد،ارزیابی شما از ابعاد این درگیری ها چیست؟ گفت: این درگیری ها در منطقه جغرافیایی دشواری در جریان دارد. در این منطقه بلندی ها، دره ها و مرتفعات زیادی واقع بوده و امکان حرکت گسترده گروه ها دشوار است. بنابراین وضعیت جغرافیایی این منطقه بیشتر به مدافعان تا مهاجمان کمک می کند. نیروهای حزب الله لبنان به همراه ارتش سوریه حملات مختلف هوایی و توپخانه ای در این منطقه داشته و به پیشروی هایی رسیده اند ولی این پیشروی هزینه بر بوده است به طوری که بیشتر گزارش ها به کشته شدن عناصر مهاجم اشاره دارد به طوری که پانزده نفر از این عناصر در عملیات کمین دیروز در منطقه الرهوه کشته شدند. بنابراین در این منطقه پیشروی وجود دارد ولی هزینه پیشروی به شدت سنگین است چرا که راه ها و وضع جغرافیایی به شدت دشوار بوده و این وضع آماده جنگ پارتیزانی برای یک دوره زمانی نامشخص است.

وی ادامه داد: شکی در این نیست که حزب الله پیروز نهایی این نبرد خواهد بود چرا که خطوط کمک رسانی، لجستیک و حمایت آتش باری از حزب الله وجود دارد و طرف مقابل نیز محاصره شده است ولی هزینه این پیشروی و پیروزی سنگین خواهد بود.

کارشناس اردنی در پاسخ به این پرسش که باید عناصر مهاجم از چه تاکتیک های نظامی برای غلبه بر دشواری های این منطقه استفاده کنند، گفت: گزارش های اطلاعاتی منبع اصلی پیروزی است. زمانی که منطقه ای به لحاظ جغرافیایی دشوار باشد باید بتوانیم گزارش های اطلاعاتی دقیقی از تحرکات گروه های مبارز در این منطقه از طریق پهپادها داشته باشیم و سپس از طریق حملات هوایی و توپخانه ای و موشکی مواضع این گروه ها هدف قرار گرفته شده تا زمینه برای پیشروی زمینی هموار شود. حضور یک گروه کوچک در یک نقطه جغرافیایی دشوار می تواند مانع از پیشروی یک لشکر برای چند روز شود. شکی در این نیست که می توان از این تاکتیک ها برای پیشروی میدانی استفاده کرد ولی هزینه این پیشروی سنگین خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که عملیات در این منطقه چه تاثیری بر تحرکات آینده گروه های مسلح دارد و آیا ممکن است این گروه ها وارد لبنان شوند، گفت: ارتش لبنان از اراضی این کشور دفاع می کند و اجازه نمی دهد هیچ گروه مسلحی وارد اراضی لبنان شود. با وجود آنکه ارتش لبنان گفته است که هیچ هماهنگی با حزب الله و ارتش سوریه ندارد ولی ارتش لبنان وارد این عملیات شده است به طوری که شاهد حضور عناصر ارتش لبنان در عمق خاک سوریه و بلندی های عرسال هستیم. حضور ارتش لبنان در این منطقه این پیام را به گروه های مسلح می دهد که ارتش لبنان به این گروه ها اجازه ورود به اراضی این کشور را نخواهد داد. این گروه ها چاره ای جز ادامه نبرد یا تسلیم شدن ندارند. همچنین گزینه فرار فردی عناصر مسلح نیز مطرح است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها