توافق اردوغان و سه کشور عربی درباره قطر

توافق اردوغان و سه کشور عربی درباره قطر
سه شنبه 3 مرداد 1396 - 03:15

 ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و سران ریاض، کویت و دوحه برای ادامه مذاکرات در مورد قطر به توافق رسیدند.

العالم-ترکیه

بنا به گفته کالین، اردوغان در دیدارهای خود از کشورهای حوزه خلیج فارس در جریان سفر به سه کشور منطقه، بر حمایت ترکیه از تلاش و اقدامات کویت جهت حل بحران منطقه خلیج فارس تاکید کرد و با رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس برای انجام مذاکره و تداوم اقدامات کنونی به توافق رسید.

وی افزود: اردوغان و هیات همراه در این سفر علاوه بر روابط دو جانبه در خصوص تحولات اخیر سوریه و عراق و مبارزه با تروریسم به مذاکره و رایزنی پرداخت.

کالین اظهار کرد: رئیس جمهوری ترکیه در این سفر همچنین بر رفتار متحد جهان اسلام و حفاظت از حق حاکمیت همه آنها تاکید کرد و طرفین در خصوص تقویت روابط موجود به ویژه سرمایه‌گذاری‌، گردشگری و صنایع دفاعی به توافق رسیدند.

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که برای میانجیگری بین کشورهای عربی با قطر عازم سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس شده بود، امروز دوشنبه در آخرین مرحله سفر خود برای دیدار با مقامات قطر راهی دوحه شد.

اردوغان روز یکشنبه ابتدا به جده رفت و با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی دیدار و مذاکره کرد و در ادامه سفر خود به کویت رفته و با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

محور مذاکرات رئیس جمهوری ترکیه با مقامات عربستان سعودی و کویت بررسی مسائل دو جانبه و حل بحران ایجاد شده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی منطقه بود. هنوز جزئیاتی از مذاکرات طرفین منتشر نشده است.

ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ملی و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در این سفر اردوغان را همراهی می کنند.

کشورهای تحریم کننده قطر پیش از این با ارائه پیشنهاد 13 ماده ای جهت ترمیم روابط که یکی از بندهای آن تعطیلی پایگاه نظامی تازه ایجاد شده ترکیه در قطر بود، پاسخ مناسبی به تلاش های آنکارا برای حل موضوع ندادند.

ترکیه به همراه مقامات قطر تعطیلی این پایگاه نظامی را درخواستی غیرمنطقی و غیرقابل اجرا دانسته و دایر شدن آن را بی ارتباط با تحولات اخیر در روابط قطر با برخی کشورهای عربی اعلام کردند.

ترکیه با رد درخواست کشورهای تحریم کننده قطر، علاوه بر اعزام نیروهای نظامی خود به قطر که ششمین مرحله آن انجام شد و قرار است تعداد نیروهای نظامی ترکیه در قطر به 6 هزار نفر برسد، به رایزنی مستمر خود با کشورهای تحریم کننده ادامه داد.

تماس تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با مقامات عربستان و نیز سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور به کشورهای عربستان، بحرین و قطر در اواخر ماه رمضان تلاشی بود که منجر به نتیجه نشد. 

اردوغان پیش از این سفر تلاش کرد تا در بحران به وجود آمده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی منطقه نقش میانجی را ایفا کند و حتی عید فطر را آخرین زمان حل این بحران تعیین کرد ولی با پیچیده تر شدن اوضاع و با اعلام شروط 13 گانه کشورهای تحریم کننده قطر، نتوانست هدف خود را عملی کند.

 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها