چرا کم‌خوابی ما را وادار به پرخوری می کند؟!

چرا کم‌خوابی ما را وادار به پرخوری می کند؟!
سه شنبه 3 مرداد 1396 - 13:03

چرا کم‌خوابی ما را وادار به پرخوری می کند؟ این سوال است که شاید به ذهن شما هم خطور کرده باشد اما مطالعاتی در خصوص بررسی ارتباط بین خواب کوتاه -کمتر از هفت ساعت- و خطر ابتلا به چاقی از سوی محققین دانشگاه آلاباما در بیرمنگام انجام شد که می تواند پاسخ این سوال را روشن کند.

العالم - گوناگون

 

کم‌خوابی همواره باعث اختلال در سیستم بیولوژیک بدن انسان شده که در این میان دکتر گابریل اس تاجیو دارای فلوشیپ فوق دکترا در دپارتمان UAB با همکاری پروفسور بیساکا سن در دپارتمان ارگان بهداری و تندرستی به این نتیجه رسیدند که افرادی که خواب کمتری دارند زمان بیشتری برای صرف وعده غذایی دوم خود می گذارند و مخصوصا در این وعده غذایی بیشتر مایعات می نوشند. در حقیقت بدلیل خواب کوتاه، روندی ایجاد می شود که منجر به افزایش مصرف کالری اعم از نوشیدنی ها و مواد غذایی (در وعده های متفاوت) می باشد. از اینرو پتانسیل خطر چاقی افزایش می یابد، با این حال بنا به گفته محققان تحقیقات بیشتری نیاز است.

در این میان تاجیو بیان داشت: «ارتباط بین خواب کوتاه و خطر چاقی کاملا واضح است ولی بهرحال ما بدنبال آن هستیم که ارتباط بین خواب کوتاه و زمان بیشتری که برای صرف غذا در وعده دوم می شود را مشخص کنیم. خوردن و آشامیدن مایعاتی غیر از آب همانند نوشابه های شیرین در حالیکه تمرکز فرد به کارهایی غیر از غذا خوردن است (همانند تماشای تلویزیون) بررسی خواهد شد.

 

البته باید گفت که برای این تحقیق اطلاعات ۲۸۱۵۰ آمریکاییِ بالغ (۵۵٫۸ درصد خانم) که در رده سنی ۲۱ تا ۶۵ سال قرار داشتند در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ مورد ارزیابی قرار گرفت. این ارزیابی ها تماما در زمان ATUS انجام شد (ATUS، یک واحد زمانی است که مردم در آن به کارهای مختلف همچون کار روزانه، نگهداری از کودک، فعالیتهای اجتماعی و … می پردازند)

در این میان محققین مدل های بازگشتی را ارزیابی کردند، تکنیک تحلیلی از چندین متغیر استفاده می کرد که شامل مشخصات اصلی مثل نژاد و جنسیت و مشخصات اقتصادی اجتماعی می شدند و در این تحلیل ها از اطلاعات روزهای هفته به جای آخر استفاده شد. مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج افرادی که خواب طبیعی داشتند (مابین هفت تا هشت ساعت) نشان داد آنهایی که خواب کوتاه دارند ۸٫۷ دقیقه بیشتر در وعده غذایی دوم خود، بر سر سفره حاضر هستند.

منبع : mihanpost

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها