بحران شورای همکاری، 480 خانواده را از هم جدا کرد

بحران شورای همکاری، 480 خانواده را از هم جدا کرد
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 10:59

یک کارشناس سازمان دیده بان حقوق بشر گفت براثر بحران به وجود آمده بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس، 480 زن از خانواده هایشان جدا شده اند.

العالم - قطر

به گزارش پایگاه مرآه البحرین،«روتان بیگم» در مقاله ای که در پایگاه سازمان دیده بان حقوق بشر منتشر شد، نوشت که در 19 ژوئن تقریبا اواسط شب با وفاء اليزيدی پزشک قطری 44 ساله که مطلقه است و به همراه سه کودکش در قطر زندگی می کند، دیدار کرده است، این موعد نهایی برای خروج  کودکانش از قطر بود و کودکانش دراین تاریخ باید قطر را ترک می کردند.

وی ادامه داد، الیزیدی قطری است اما کودکان وی بحرینی هستند، در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کودکان تابعیت پدر خود را کسب می کنند، اما دکتر الیزیدی مانند خیلی از افراد دیگر می خواهند که قطر به زنان نیز مانند مردان اجازه بدهد که تابعیت خود را به فرزندانشان منتقل کنند.

وی با اشاره به دیدار با شماری از خانواده هایی که تحت تأثیر بحران سیاسی فزاینده کشورهای عضو شورای همکاری قرار گرفته اند، گفت، سران این کشورها ، به اختلافات سیاسی بلندمدت تکیه کرده اند که این امر به انزوای قطر انجامیده است.

وی درادامه گفت که خانواده های زیادی به طور کامل دراین چهار کشور از هم پاشیده شدند، پدران از کودکان ، زنان از مردان و خواهران از برادران.

به نظر می رسد که بحران سیاسی ، بافت اجتماعی این کشورها را که روابط نسبی خانوادگی درآن ها اهمیت زیادی دارد، برهم زده است. این اتفاق، دربدترین زمان ممکن افتاده است. بسیاری به ما گفته اند که چگونه در روزهای عید فطر نتواسته اند برای دیدار خانواده هایشان در 25 و 26 ژوئن به کشورهایشان بروند.

کمیته ملی حقوق بشر قطر اعلام کرد که تا روز اول ژوئیه ، 480 پرونده مربوط به جدایی خانواده ها را دریافت کرده است ، ولی ما معتقدیم که این تعداد بیشتر از این است.

روثان گفت که افزون بر از هم پاشیدن وجدایی خانواده ها ، محاصره بر تبعیض قانونی ضد زنان که قبل از محاصره قطر نیز وجود داشت، تاثیر گذاشته است.با وجود این که زنان همان حقوقی را که مردان برای انتقال تابعیت خود به کودکانشان دارند، نداشتند، اما درگذشته این مشکل کم رنگ تر بود، زیرا بسیاری از خانواد های تبعهکشورهای عرب حوزه خلیج فارس می توانستند در این کشورها رفت و آمد کنند و از همان امتیازهایی برخوردار باشند که شهروندان این کشورها از آن برخوردارند، اما اکنون نمی توانند.

215

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها