نصف ایرانی ها "سالم" تغذیه نمی کنند

وضعیت نامناسب شاخص های سلامت در نزد ایرانیان

وضعیت نامناسب شاخص های سلامت در نزد ایرانیان
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 16:24

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: نیمی از ایرانیان، "سالم" تغذیه نمی کنند و مصرف نمک در ایران بیش از استاندارد جهانی و عامل بروز بسیاری از بیماری های مزمن است.

العالم - ایران

شهرام رفیعی فر در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، در حاشیه پنجمین کنگره خود مراقبتی و آموزش بیمار با بیان اینکه برای رعایت سبک زندگی مردم باید سواد سلامت جامعه بالا برود افزود: از هر دو نفر ایرانی یک نفر سواد لازم برای داشتن زندگی سالم دارد.

وی گفت: پنجمین برنامه وزارت بهداشت در حوزه سلامت توسعه خود مراقبتی است که نشان دهنده اهمیت موضوع است .

رفیعی فر با بیان اینکه در این برنامه به مردم کمک می کنیم سلامت خود را حفظ کنند و نقش بیشتری در مدیریت بیماری داشته باشند ادامه داد: خود مراقبتی بار بستری بیماری ها را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه از هر 10 ایرانی 9 نفر بیش از 5 گرم نمک در روز مصرف می کنند گفت: نمک اصلی ترین عامل افزایش فشار خون است و از هر 4 نفر ایرانی یک نفر فشار خون دارد اگر ما بتوانیم مصرف نمک را به کمتر از 5 گرم در روز برسانیم میزان سکته های قلبی و مغزی به یک سوم کاهش پیدا می کند.

سه چهارم ایرانی ها چاق هستند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت افزود: از هر دو نفر ایرانی یک نفر تغذیه سالم ندارد و از هر 4 نفر ایرانی 3 نفر چاق هستند.

وی گفت: 75 درصد بار بیماری ها در کشور بیماری های مزمن است که می توان با تغذیه سالم ، تحرک کافی و پرهیز از دخانیات آن را کنترل کنیم.

رفیعی فر با بیان اینکه در هر خانواده ای یک نفر می تواند سفید سلامت خانواده باشد ادامه داد: 16 درصد خانواده های ایرانی معادل 16 میلیون نفر "سفیر سلامت" هستند و به ازای هر 10 دانش آموز یک نفر سفیر سلامت است.

وی گفت: به همین منظور سایت آوای سلامت برای ارتقای سلامت راه اندازی شده است تا بخش زیادی از آموزش های لازم از طریق این سایت در فضای مجازی صورت گیرد و در قالب تحول سلامت ایفای نقش کند.

در هر خانواده ایرانی، یک نفر به عنوان سفیر سلامت تعیین می شود و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کند. سفیر سلامت ترجیحا یکی از اعضای خانواده شامل دانش‌آموز، دانشجو یا سایر اعضای خانواده که اطلاعات و علاقمندی بیشتری در زمینه سلامت داشته باشند، خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها