راز زندگی طولانی در مغز قرار دارد!

راز زندگی طولانی در مغز قرار دارد!
پنج‌شنبه 5 مرداد 1396 - 16:45

محققان کالج "آلبرت اینشتین" نیویورک به این نتیجه رسیده‌اند که سلول‌های بنیادی موجود در "هیپوتالاموس" می‌توانند بر روند پیری تاثیرگذار باشند.

العالم-گوناگون

به گزارش گیزمگ، بررسی‌های محققان نشان می‌دهد راز زندگی طولانی ممکن است در مغز انسان نهفته باشد.

تیم محققان کالج "آلبرت اینشتین" نیویورک در سال 2013 به این نتیجه رسیدند که غده "هیپوتالموس" در مغز می‌تواند بر روند افزایش سن و تحلیل رفتن بدن موثر باشد.

هیپوتالاموس در واقع یک دستگاه کنترل کننده بدن است.این بخش از مغز با تاثیری که بر هیپوفیز می‌گذارد، فعالیت بسیاری از غده‌های بدن مثل پانکراس(لوزالمعده)،تیروئید و ... را کنترل می‌کند.

این عمل از طریق ترشح دو نوع هورمون به نام‌های آزاد کننده و مهار کننده است. که نوع اول ترشحات هیپوفیز را زیادتر و نوع دوم آنرا کمتر میکند. علاوه بر آن هیپوتالاموس دمای بدن، گرسنگی، تشنگی و چرخه زمانی بدن را تنظیم می‌کند.

به طور کلی هیپوتالاموس مرکز اعمال غریزی مانند احساس گرسنگی، سیری، تشنگی، تنظیم دمای بدن، تنظیم فشار خون، رفتارهای هیجانی مثل خشم و ترس و اضطراب و نیز عاطفه است اما نقش آن در تاثیرگذاری بر روند پیری کاملا جدید است.

حال پس از چهار سال محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یک مجموعه از سلول‌های بنیادی در هیپوتالاموس مسئول آن هستند که بدن با روند پیری خود چگونه برخورد می‌کند.

دکتر "دانگ‌چنگ کای"(Dongcheng Cai) محقق ارشد این تحقیق گفت: تحقیق ما نشان می‌دهد تعدادی از سلول‌های بنیادی در هیپوتالاموس با افزایش سن کاهش می‌یابند که این موضوع سبب تشدید روند پیری می‌شود.

تحقیقات اولیه که بر روی موش‌ها انجام شد نشان داد که در موش‌های سالم با افزایش سن این سلول‌های بنیادی شروع به نابود شدن می‌کنند.

دکتر کای افزود: در سنین پیری موش‌ها که حدود دو سال است تمام این سلول‌ها نابود شده‌اند.

برای تایید این ارتباط مابین وجود سلول‌های بنیادین هیپوتالاموس و روند پیری محققان بخشی از این سلول‌ها را در مغز موش‌های میانسال نابود کردند و مشاهده کردند که روند تحلیل رفتن بدن و پیری آنها شدت گرفت.

بخش پایانی و هیجان‌انگیز تحقیق این بود که آیا با افزودن این سلول‌های بنیادین به هیپوتالاموس می‌توان بر روند پیری تاثیر گذاشت یا نه.

به همین منظور سلول‌های بنیادی به مغز موش‌های مسن سالم تزریق شد و مشاهده شد که روند پیر شدن در آنها کند شد و در برخی موارد این روند معکوس شده و به سمت شادابی بیشتر حرکت کرد.

در طول تلاش برای فهم نحوه عملکرد این سلول‌های ضد پیری محققان با مولکول‌هایی به نام " microRNA" در مایع مغزی نخاعی مواجه شدند که افزایش آن در مایع مغزی نخاعی با تزریق به کند شدن روند پیری در موش‌ها منجر شد.

این دستاوردها می‌توانند به عنوان اولین قدم‌ها برای دستیابی به فرمول افزایش طول عمر باشد و آنچه که با اطمینان زیاد می‌توان از آن سخن گفت این است که مرکز فرماندهی روند پیری در هیپوتالاموس قرار دارد و با اعمال تغییرات در میزان سلول‌های بنیادی آن و جلوگیری از کاهش آنها می‌توان میزان عمر را افزایش داد.

موضوع "فواره جوانی" یا همان آب حیات می‌تواند با نتایج این تحقیق جنبه واقعی به خود بگیرد.

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی Nature منتشر شده است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها