نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی بازمی‌گردند

نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی بازمی‌گردند
پنج‌شنبه 5 مرداد 1396 - 16:54

در پی موافقت مراجع دینی شهر قدس طی امروز (پنجشنبه) با اقامه نماز در داخل مسجد الاقصی، ساکنان قدس امروز نماز ظهر خود را در مقابل دروازه‌های مسجدالاقصی به منظور مقدمات ورودشان به مسجد اقامه کردند.

العالم-فلسطین اشغالی

به گزارش سایت النشره، صدها فلسطینی نماز ظهر را در مقابل درهای مسجد الاقصی اقامه کردند در حالی که مراجع و نهادهای دینی در قدس ورود به مسجد الاقصی را تا نماز عصر به تعویق انداختند.

محمد حسین، مفتی قدس و دیگر مراجع دینی در شهر بیت‌المقدس از نمازگزاران خواستند در داخل مسجد الاقصی نماز بخوانند. این تصمیم آنها بعد از اطمینان از برداشتن گیت‌های امنیتی و موانع اسرائیلی در ورودی‌های مسجد الاقصی بود.

این مراجع دینی اعلام کردند: مقاومت تاریخی در خصوص مسجد الاقصی رژیم اشغالگر را مجبور به عقب نشینی از اقدامات اخیر خود کرد.

آنها گفتند: برچیده شدن گیت‌های الکترونیکی جزو خواسته‌های ما بود و ما خواهان ادامه مطالبه حقوق خود هستیم.

مراجع دینی فلسطینی تاکید کردند: اشغالگران حق ندارند در هیچ گونه اموری که مربوط به مسجد الاقصی است، دخالت کنند بلکه آن تنها مربوط به اداره اوقاف است.

این مراجع افزودند: نماز عصر را در مسجد الاقصی برگزار خواهیم کرد و هر دری را  که اشغالگران مانع از باز شدن آن شوند با ایستادگی یکپارچه در داخل مسجد الاقصی تا باز شدن آن صبر خواهیم کرد.

مراجع دینی گفتند، از اوقاف می‌خواهیم تمامی مساجد جانبی در اطراف مسجد الاقصی را روز جمعه ببندند.

آنها همچنین مخالفت خود را با تعیین محدودیت سنی برای افرادی که می‌خواهند وارد مسجد الاقصی شوند، اعلام کردند.

در همین راستا، عبد العظیم سلهب، رئیس شورای اوقاف نیز در جریان نشست خبری، نمازگزاران را به حضور در مسجد الاقصی برای ادای نماز عصر فراخواند.

وی مقاومت فلسطینی‌ها را که اسرائیل را وادر به عقب نشنینی کرد، ستود و از دیدگاه رهبران اردنی و فلسطینی در این خصوص قدردانی کرد.

سهلب مخالفت مراجع دینی قدس را در تعیین مکان‌های مشخص برای ورود به مسجد الاقصی اعلام کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز به نوبه خود گفت: برگزاری نماز ظهر در مسجد الاقصی امروز (پنجشنبه) از سر گرفته خواهد شد.

در همین راستا، در بیانیه دفتر پادشاهی عربستان نیز تاکید شده است که مسلمانان حق دارند مناسک دینی خود را به راحتی در مسجد الاقصی انجام دهند و عزت و امنیت آنها باید تامین شود.

پادشاه عربستان سعی کرد تلاش برای برداشتن موانع را به نام خود بزند و در این باره در بیانیه دفتر پادشاهی وی آمده است، پادشاه عربستان با رهبران جهان در خصوص لغو محدودیت‌های اعمال شده از سوی اسرائیل علیه نمازگزاران فلسطینی تماس‌هایی برقرار کرد و این تلاش‌ها امروز نتیجه داد.

در این بیانیه آمده است، حق مسلمانان است که در مسجد الاقصی به انجام شعائر دینی بپردازند و باید در مسجد الاقصی آرامش حفظ شود.

پیشتر ملک محمد ششم، پادشاه مراکش نیز در محکومیت اقدامات اسرائیل در قدس شرقی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نامه فرستاده بود.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها