انگیزه آمریکا از تحریم/ گزینه های روی میز تهران

انگیزه آمریکا از تحریم/ گزینه های روی میز تهران
پنج‌شنبه 5 مرداد 1396 - 17:47

تحریم های تازه آمریکا که در مجلس نمایندگان این کشور علیه ایران به تصویب رسیده از دید برخی تحلیلگران سیاستی است که به واسطه آن واشنگتن به بهانه موضوعاتی غیرهسته‌ای خارج از چارچوب تفاهمات برجام، فضای فشار و تهدید علیه ایران را شکل دهد.

العالم ـ ایران

تصویب تحریم های تازه در مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی که واکنش های بسیاری را در پی داشت، در میان روزنامه های امروز پنجم مردادماه بازتاب گسترده ای یافت.
انتقاد معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به وزارت ارتباطات در زمینه فعالیت تلگرام و واکنش وزیر به این انتقادها در کنار موضوع خرید هواپیمای روسی دیگر محورهای مورد توجه مطبوعات بود.

واکنش ها به تحریم تازه ضدایرانی
مجلس نمایندگان آمریکا بامداد دیروز به وقت تهران، طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف تصویب کرد؛ موضوعی که با واکنش تند و صریح دولتمردان رو به رو شد و در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا، روزنامه «مردم سالاری» نوشت: طرح جدید که «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها‎» نامیده می‌شود، عصر سه شنبه به وقت واشنگتن در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و مبنای آن، تحریم‌های جدید کمیته روابط خارجی سنا در رابطه با «برنامه موشک‌های بالستیک» و به اتهام «حمایت از اقدامات تروریستی بین‌المللی و نقض حقوق بشر» از سوی ایران خواهد بود.
روزنامه «خراسان» هم زیر عنوان «ریل گذاری آمریکا برای تحریم های گسترده علیه ایران» آورد: این مصوبه که می توان آن را با قانون جامع داماتو مقایسه کرد، در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رأی موافق و تنها 3 رأی مخالف تصویب شد که راه چندانی برای نهایی شدن در پیش ندارد. «تصویب سنا و امضای ترامپ» که تقریباً حق وتویش سلب شده به نظر می رسد، تنها مراحلی هستند که این مصوبه بعد از گذراندن آن، به قانونی نهایی تبدیل می شود؛ قانونی که ریل گذاری و بسترسازی گسترده ای برای وضع تحریم های ضدایرانی در آینده ایجاد خواهد کرد؛ قانونی که صدای اعتراض ایران، اروپا و روسیه را درآورد.
روزنامه «ایران»، پاسخ «حسن روحانی» رییس جمهوری به تحریم های غیر هسته‌ای جدید آمریکا را عنوان نخست قرار داد و نوشت: کمی بعد از آنکه مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا به طرح تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران رأی داد، مقام‌های بلندپایه ایران برای واکنش مناسب با این اقدام اعلام آمادگی کردند. مجلس نمایندگان امریکا در حالی روز گذشته طرح جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره ‌شمالی را به تصویب رساند که نخستین تحریم‌های بعد از دستیابی به برجام از سوی کنگره به حساب می‌آید. تحریم‌هایی که با واکنش رئیس جمهوری، وزارت امور خارجه و بسیاری از چهره‌ها و مقام‌های سیاسی ایران و جهان روبه‌رو شد.
به نوشته ایران، رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره امریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: «در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.»
«علی خرم» صاحبنظر مسایل بین‌الملل در یادداشتی با عنوان «پاسخ غیرهسته‌ای پادزهر تحریم غیرهسته‌ای» که در ستون «اول دفتر» روزنامه ایران منتشر شد، به موضوع های غیر هسته ای تحریم جدید اشاره کرد و نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از همان آغاز به دنبال راهی بود تا با ایجاد موانعی، اجرای برجام را به شکست بکشاند، اما وقتی درعمل در جریان تبعات خروج یکجانبه امریکا از برجام و پیامدهایی که این موضوع می‌توانست برای این کشور در عرصه بین الملل به وجود آورد قرار گرفت و سیاست جدیدی را مبنای عمل خود قرار داد. سیاستی که به واسطه آن امریکا به بهانه موضوعاتی غیرهسته‌ای که در چارچوب تفاهمات برجام قرار نمی‌گیرد، فضای فشار و تهدید علیه ایران را شکل دهد. تا به این ترتیب با عصبانی کردن تهران، شرایطی را مهیا کند تا به جای امریکا، این ایران باشد که برای خروج یکجانبه از برجام تصمیم‌گیری کند.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: بنابراین مهم آن است که وقتی طرف مقابل به بهانه موضوعات غیرهسته‌ای، تحریم‌های جدیدی را تصویب می‌کند، ایران هم در واکنش اقدامات واکنشی خود را خارج از چارچوب برنامه هسته‌ای در دستور کار قرار دهد. یعنی تحریم‌های غیرهسته‌ای امریکا با اقدامات غیرهسته‌ای ایران مواجه شود. این کار باعث می‌شود تا امریکا از دستیابی به هدفش که همان وادار کردن ایران به تصمیمات عجولانه برای نقض برجام است، بازبماند.
روزنامه «ابتکار» هم این عمل آمریکا را «دام آمریکا برای خروج ایران از توافق هسته‌ای» عنوان کرد و در گزارشی آورد: اقدامات نمایندگان و سناتورهای تندروی آمریکا به تبعیت از دونالد ترامپ بر علیه ایران زمانی به شدت خود افزوده که جامعه جهانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها نسبت به اجرای تعهدات برجام از سوی ایران صحه گذاشته است.
روزنامه «فرهیختگان» هم در تحلیلی به «5 نکته درباره رسمی‌سازی تحریم‌های جدید آمریکا» اشاره کرد. در این تحلیل می خوانیم: ‌انگیزه اصلی یا یکی از ‌انگیزه‌های مهم ایالات متحده از تحریم جدید را بتوان تلاش برای ایجاد شکاف در ایران بر ادامه «برنامه تامین امنیت دفاعی ایران» دانست؛ شکافی که هرچند به نظر می‌رسید با به‌کارگیری برخی الفاظ و عبارات در ایام تبلیغات انتخاباتی زمینه اجتماعی‌شدن هم داشت ولی دیدار اخیر رئیس‌جمهور و فرماندهان سپاه پاسداران توانست تاحدودی این شکاف را حداقل در افکار عمومی ترمیم کند.
به نوشته این روزنامه، تحریم‌های جدید ایالات متحده فکت روشن و دقیق دیگری است که نشان می‌دهد ایده توسعه از مسیر همگرایی با غرب، ایده‌ای شکست‌خورده است، چالشی که برای مجموعه‌های تبلیغ‌کننده توسعه غربگرا از ابتدای دوران پساترامپ پراهمیت شده بود ولی حالا به شکل خیلی جدی‌تری می‌توان آن را در افکارعمومی به اثبات رساند. از همین رو می‌توان گفت احتمالا پدیدارشدن گوشه‌هایی از گفتمان و هژمون‌شدن این مساله در افکارعمومی سبب شده است بخش‌های مهمی از این جریان امروز برای صحبت علیه تحریم‌های جدید یانکی‌ها از هم سبقت بگیرند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم درباره «سرنوشت برجام با ترامپ» نوشت: تحلیلگران از طیف‌های مختلف فکری در پاسخ به سرنوشت برجام در دوران ترامپ می‌گویند با وجود همه خصومت‌ها و کارشکنی‌های کاخ سفید، ترامپ به سوی نقض برجام حرکت نخواهد کرد. این تحلیلگران معتقدند استراتژی جدید آمریکا، افزایش فشار‌های روانی و اقتصادی به ایران برای ورود تهران به دور جدیدی از مذاکرات است. مذاکراتی که هدف آن توقف امتیاز‌ها از سوی واشنگتن، جبران عقب‌نشینی‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در برابر ایران و کاهش اثر بخشی برجام ارزیابی می‌شود. در عین حال، تحلیلگران بر این نکته اجماع دارند که با وجود سنگ‌اندازی‌های آمریکا و با همه فراز و نشیب‌ها، برجام به حیات خود ادامه خواهد داد.
در این میان، نگاهی به عنوان روزنامه های منتقد دولت خالی از لطف نیست. روزنامه «جوان» این بخش از سخنان «روحانی: حتما پاسخ آمریکا را می دهیم» را عنوان نخست قرار داد.
«در انتظار پاسخ واقعی و شیردلانه» هم عنوان روزنامه «سیاست روز» بود که در کنار عکسی از روحانی، انتشار یافت.
روزنامه «کیهان» هم زیر عنوان نخست «ماله‌کشی تحریم‌های جدید/چراغ سبز به آمریکا برای فشار بیشتر» نوشت: سرانجام در اوج خوش‌گمانی‌های مقامات کشورمان به آمریکا،تحریم‌های جدید آمریکا موسوم به «CIDA» با رای بسیار بالا و معنادار به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.
 پسا برجام؛ سوخوهای مسافربری در راه ایران
بعد از قراردادهایی که ایران با شرکت‌های بویینگ و ایرباس منعقد کرد و این دو شرکت متعهد به تأمین ناوگان جدید هوایی کشورمان شدند، حالا نوبت به هواپیماسازهای روسیه رسیده است؛ موضوعی که به بیان روزنامه های امروز، یکی دیگر از دستاوردهای پسابرجام است.
روزنامه «آفتاب یزد» در این باره نوشت: فضای به وجود آمده پس از برجام که منجر به امضای قراردادهای خرید هواپیما با ایرباس و بوئینگ شده باعث نگشته که ایران قید هواپیماهای روسی را بزند بلکه برعکس، قرار است 12 فروند هواپیمای سوخوسوپرجت 100 را از روسیه خریداری کند. البته این هواپیماهای پیشرفته قابل مقایسه با توپولوف هایی نیستند که مردم ایران از آنها خاطره خوبی ندارند. سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که با کمترین میزان فشار بر خلبان، بیشترین دقت را دارد.
به گزارش آفتاب یزد، این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور،سامانه های فرود، الکترونیکی و دیگر قطعات کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutto- و... هستند.
روزنامه مردم سالاری هم در این باره نوشت: مسکو متکی به طرح فروش هواپیمای پیشرفته سوپرجت 100 می‌خواهد در چارچوب راهبرد افزایش سطح روابط اقتصادی با تهران، بخشی از نیازهای بازار هوایی ایران را تامین و همچنین درآمد ارزی بیشتری جذب کند تا بتواند منابع مالی لازم را برای افزایش تولید آن به دست آورد.از سوی دیگر، افزایش پرواز این نوع هواپیما در ایران می‌تواند برای دیگر مشتریان بازار جهانی سوخو سوپرجت نیز تبلیغات خوبی باشد و برداشت قبلی تفاوت کیفیت هواپیماهای روسی با غربی را کمرنگ تر کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها