بهترین پاسخ ایران به اقدام سنای آمریکا

بهترین پاسخ ایران به اقدام سنای آمریکا
جمعه 6 مرداد 1396 - 21:39

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: در تشخیص بهترین عکس‌العمل در قبال این شیطنت آمریکایی‌ها نباید دچار بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی موضوع شویم. خروج از برجام اگرچه گزینه روی میز ما هست و باید باشد اما در این مرحله، بهترین پاسخ‌ عملی ما نیست.

العالم- ایران 

سید محمدعلی حسینی در رابطه با تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی در کنگره امریکا گفت: این گونه اقدامات آمریکا چند هدف را به‌طور همزمان علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند؛ نخستین هدف، پیگیری اهداف جنگ اقتصادی که در دولت‌های مختلف آمریکا شامل دموکرات و جمهوریخواه بر علیه کشورمان ادامه داشته است.

امریکا به دنبال ایجاد فضای روانی علیه ایران است

او ادامه داد: دومین هدف امریکا، ایجاد فضای روانی و دغدغه و نگرانی در میان بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهایی که قصد حضور، مشارکت یا افزایش همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی دارند و مترصد بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های کنونی بوده‌اند.  

امریکا می‌خواهد ایران را تحریک به خروج از برجام کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف امریکا ناکارآمدسازی کامل برجام و به ویژه بخش‌هایی از آن که می‌تواند برای جمهوری اسلامی تولید ظرفیت و فرصت کند، است، اظهار داشت: چهارمین هدف نیز تحریک و ترغیب ایران برای آن که اولین طرفی باشد که راه خروج از برجام را برگزیده است.

ترامپ خوی دشمنی و ضد ایرانی دارد

حسینی با یادآوری روند تبدیل به قانون شدن طرح‌های کنگره در امریکا تصریح کرد: تبدیل طرح تحریم ایران - که از رای بالای هر دو حزب مشهور آمریکا برخوردار است - به قانون البته نیازمند امضای آقای ترامپ است که با توجه به خوی دشمنی و ضد ایرانی وی، اگر منفعت مهمتری را پیش‌روی خود نبیند در تصویب آن لحظه‌ای تردید نخواهد کرد.

خروج از برجام بهترین پاسخ‌ عملی ایران به امریکا نیست  

او در پاسخ به این سوال که بهترین پاسخ عملی ایران به این اقدام امریکا چیست؟ خاطرنشان کرد: ما در تشخیص بهترین عکس‌العمل در قبال این شیطنت آمریکایی‌ها نباید دچار بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی موضوع شویم. خروج از برجام اگرچه گزینه روی میز ما هست و باید باشد اما در این مرحله، بهترین پاسخ‌ عملی ما نیست.

پاسخ ایران به امریکا باید پشتوانه وحدت و انسجام ملی داشته باشد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در توضیح بیشتر به پاسخ ایران به این اقدام امریکا ابراز داشت: بهترین پاسخ باید چند ویژگی داشته باشد از جمله اینکه متناسب با مصوبه اخیر باشد؛ بی‌اثر و بی‌خاصیت نباشد تا طرف آمریکایی را به ادامه چنین رویکردی تشویق نکند؛ هزینه دشمن را در قبال اقدامات مشابه بالا برد و پشتوانه وحدت و انسجام ملی داشته باشد.

اروپا، چین و روسیه پاسخ قاطعی در حرف و عمل داشته باشند

حسینی در پاسخ به این سوال که پاسخ عملی و نه در حرف اروپا، روسیه و چین به افزایش تحریم‌ها علیه ایران چه خواهد بود؟ بیان کرد: اروپا، چین و روسیه هم باید موضع قاطع و شفاف اعلامی و هم موضع عملی قوی‌تری در این خصوص داشته باشند.

اروپا، روسیه و چین فرصت فریب‌کاری آمریکاییان را سلب کنند

او در تشریح پاسخ اعلامی اروپا، روسیه و چین به امریکا یادآور شد: در بخش اعلامی باید به طور گسترده‌تر و روشن‌تر از گذشته مواضع خود را به طور رسمی و غیررسمی در نهادهای مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کنند تا فرصت بازی با افکارعمومی و فریب‌کاری آمریکاییان را از آنان سلب کنند.

اروپا، روسیه و چین همکاری‌های خود با ایران را افزایش دهند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه اضافه کرد: در بخش عملی نیز با انگیزه و تلاش جدی‌تری، همکاری‌های خود با ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی، صنعتی، هسته‌ای و سایر حوزه‌های مورد علاقه دو طرف را افزایش دهند.

افزایش همکاری‌ها با ایران موجب انزوای بیشتر امریکا می‌شود

حسینی تاکید کرد: اقدام عملی این کشورها می‌تواند سایر کشورها را نیز تشویق به رفتاری مشابه بکند؛ رویکردی که می‌تواند انزوای بیشتر آمریکاییان را در پی داشته باشد.

بدعهدی‌های امریکا در برجام در دوره ترامپ افزایش یافت

او در پاسخ به این سوال که آیا تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی مقدمه و زمینه‌ای برای خروج امریکا از توافق برجام است؟ عنوان کرد: شواهد و قرائن زیادی حکایت از چنین سیاستی در دولت آقای ترامپ می‌کند. از ابتدا مشخص بود که ترامپ برجام را پاره نخواهد کرد اما این نیز قابل پیش‌بینی بود که بدعهدی‌ها و آسیب‌رسانی به روح و متن برجام در دوره آقای ترامپ نسبت به آقای اوباما افزایش خواهد یافت.

آمریکا نمی‌خواهد متهم ردیف اول خروج از برجام باشد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه اکنون به نظر می‌رسد آمریکا همزمان با پایمال کردن جسم و روح برجام نمی‌خواهد متهم ردیف اول خروج از برجام باشد، گفت: البته مقامات آمریکا نباید این چنین متوهم باشند چرا که نقض‌های پی در پی برجام و ناکارآمدسازی آن، خودبه‌خود آمریکا را در جایگاه متهم ردیف اول برهم زدن برجام خواهد نشاند.

 

ایلنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها