بازرسی از تأسیسات نظامی ایران؛ بهانۀ جدید ترامپ

جمعه 6 مرداد 1396 - 23:46

دولت جدید آمریکا در دور تازه فضاسازی علیه کشورمان در نظر دارد به منظور بهانه تراشی برای برهم زدن توافق هسته ای با ایران، موضوع بازرسی از تاسیسات نظامی کشورمان را بار دیگر مطرح کند.

 

العالم - ایران

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، آمریکا قصد دارد با هدف "ارزیابی" توافق هسته ای با ایران، از آنچه تاسیسات نظامی "مشکوک" ایران نامید؛ بازرسی به عمل آورد.

این گزارش می افزاید: بر اساس اعلام دولت آمریکا، این کشور در نظر دارد ارزیابی دقیق تری از توافق هسته ای صورت گرفته میان کشورهای غربی با ایران انجام دهد و به این منظور در تلاش است تا از تاسیسات نظامی این کشور بازرسی کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند، بازرسی از تاسیسات اتمی ایران یکی از مفاد توافق هسته ای این کشور با گروه 1+5 است و مسئولیت اجرای آن نیز بر عهده آژانس بینالمللی انرژی هسته ای است.

بر اساس اعلام دولت جدید آمریکا، این کشور در تلاش است تا آنچه را که ترامپ  "اشکالات جدی برجام" نامیده است، برطرف یا از این توافق خارج کند.

طبق طرح رئیس جمهور آمریکا، دولت این کشور تلاش خواهد کرد تا ضمن رایزنی با کشورهای اروپایی، از بازگشت ایران به توسعه هسته ای ظرف ده سال جلوگیری به عمل آورد. آمریکا برای رسیدن به هدف خود و بازرسی از تاسیسات نظامی ایران، می بایست نظر مساعد آژانس بین المللی انرژی هسته ای و سایر طرفهای شرکت کننده در مذاکرات هستهای را در این خصوص جلب نماید.

جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت کامل خود را با بازرسی از تاسیسات نظامی اش اعلام کرده است و حتی در صورت موافقت تمامی کشورهای شرکت کننده در مذاکرات برجام، به طور قطع چنین درخواستی از سوی ایران پذیرفته نخواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به این که دولت دونالد ترامپ دوره های نود روزه را برای تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای برجام معین کرده است، رد درخواست بازرسی از سوی ایران بهانه ای محکم برای آقای ترامپ خواهد تراشید تا ایران را به نقض توافق هسته ای متهم نماید. بنابراین موضوع این بازرسی ها می تواند در تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق برجام در سه ماه آینده موثر باشد.

پیش از این رئیس جمهور آمریکا گفته بود اگر می توانستم صد و هشتاد روز پیش عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام می کردم. این در حالی است که  آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش های دوره ای خود، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است.

پربیننده ترین خبرها