بروجردی: درمقابل هر اقدام آمریکا علیه ایران، گام عملی برمی داریم

بروجردی: درمقابل هر اقدام آمریکا علیه ایران، گام عملی برمی داریم
شنبه 7 مرداد 1396 - 20:33

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هر میزان امریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران جلو بیایند ماهم گامهای عملیاتی برعلیه اقدام های آنها برمی داریم.

علاء الدین بروجردی در گفت و گو با برنامه " من طهران" شبکه خبری العالم درباره تصویب تحریم ها علیه ایران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تاکید کرد: اقدام آمریکا به تصویب نهایی رسیده و برای امضایِ آقای ترامپ ارسال شده است؛ طبیعتا آن را تمام شده فرض کردیم.

وی با بیان اینکه فرض اولیه بر این است که ترامپ امضا خواهد کرد، تاکید کرد که در چنین شرایطی  ما هم نمی خواهیم نظاره گر باشیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این گفت و گو تاکید کرد : اولین پیام اقدام جدید دولت ترامپ و کنگره علیه  ایران این است که دنیا به این باور رسید که آمریکا قابل اعتماد نیست.

بروجردی در باره رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال برجام، تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران و دلایل این رویکرد سرسختانه آمریکا علیه ایران گفت: مصوبه اخیر کنگره شامل 3 کشورروسیه، ایران و کره شمالی بود که بخش کمتری از آن مربوط به ایران است، اما این حرکت دولت و کنگره ترامپ با مخالفت کشورهای اروپایی و سایر اعضای دائم شورای امنیت مواجه است.

آمریکا قابل اعتماد نیست

وی گفت: پیشتر وقتی علیه ایران اقدامی را انجام می دادند قبل از هر چیز یک هماهنگی و همداستانی بوجود می آوردند و همه علیه ما بودند. اما امروز برعکس است زیرا اروپایی ها از این رفتار آمریکا ناراحتند و اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه اعلام کرده اند که با این روند همراهی نخواهند کرد.

وی گفت امروز آمریکا برخلاف گذشته از موضع ضعف وارد این کارزار شده است.

بروجردی افزود: اولین پیام اقدام جدید دولت ترامپ و کنگره این است که دنیا به این باور رسید که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد.

آمریکایی ها دنبال بهانه جویی هستند

وی بی توجهی آمریکا به پیمان بین المللی برجام را به نوعی نشان انزوای آمریکا در میان قدرت های بین المللی دانست و ادعاهای آمریکا در این زمینه را بهانه جویی عنوان کرد و گفت: این که آمریکایی ها به بهانه آزمایش جدید موشک ماهواره بر و البته دارای سابقه، 6 شرکت دیگر را به لیست تحریم اضافه می کنند، نشان بازی کودکانه آمریکا دانست.

آمریکایی ها با به هم زدن قواعد بازی سعی می کنند مخالفت خود را بیان کنند این درحالی است که همه اقدامات ما مبتنی بر اصول و مقررات بین المللی است و خود آژانس هم بارها به تعهده ایران به برجام اذعان کرده است.

آمریکا می خواهد کاری کند تا ایران بازی را به هم بزند

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا از این بازی ها و بهانه جویی ها علی رغم اذعان آژانس و حتی خود آمریکا به پایبندی ایران به برچام، چه چیزی را دنبال می کند، گفت: آنها می خواهند ما را عصبانی کنند تا ما بازی را به هم بزنیم، هدف مهم آمریکایی ها این است که ایران از منابع برجام منتفع نشود و برای این کار دو راه را انتخاب کرده اند: یکی وضع تحریم های جدید این درحالی است که الزامی ندارد که دیگران از این تحریم های آمریکایی تبعیت کنند.

هدف دوم و هدف نهایی آمریکایی‌ها این است که شرایطی ایجاد کنند که ایران متعهد نبودن خود را به برجام اعلام کند. اما ایرانی ها با هوشمندی خود در این دام قرار نمی گیرند.

متحدان آمریکا هم از این کشور تمکین نمی کنند

بروجردی درباره خط قرمز ایران در زمینه ادامه پایبندی به برجام تصریح کرد: برجام یکطرفه نیست و 5 کشور دیگر در نقطه مقابل ایران هستند که به تعهد خود در قبال برجام عمل می کنند.

وی افزود به عنوان مثال چین در قرارداد اخیر توتال 30%سهم دارد و آمریکایی ها به چینی ها و فرانسه که 51% سهم دارد فشار وارد کردند تا وارد بازار ایران نشوند؛ اما این کشورها تمکین نکردند و این توافق به سمت مراحلی عملی شدن پیش می رود.

بروجردی گفت یکی دیگر از دلایلی که آمریکایی ها می خواهند این بازی به هم بخورد این است که چون با جمهوری اسلامی ایران هیچ رابطه‌ای ندارند و از تحولات جدید منتفع نمی شوند سعی می کنند بازی را به هم بزنند تا دیگران هم منتفع نشوند. لذا اروپایی ها این نکته را خوب درک کرده اند و به همین دلیل خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا در هر شرایطی همکاری با ایران در زمینه برجام را ادامه خواهد داد.

خط قرمز ایران در برجام همان است که رهبری فرمودند

وی درباره موضع ایران در زمانی که برجام منافع ایران را تامین نکند گفت: همان نکته ای که ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود گفت که ما برجام را پاره خواهیم کرد و پاسخی که مقام معظم رهبری ارائه کردند و فرمودند اگر شما برجام را پاره کنید ما آن را آتش خواهیم زد.این همان خط قرمز است.

آمریکایی ها 3 بند برجام را نادیده گرفته اند

وی درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر این که اقدامات اخیر این کشور تازگی نداشته و به برجام ربطی ندارد گفت: در 3 بند برجام بویژه 26- 28 و 29 تصریح شده که آمریکایی ها نباید شرایطی را ایجاد کنند که موجب کندی اجرای برجام و ایجاد فضای منفی شود و اما آمریکایی ها در نکته مقابل  این 3 بند برجام عمل می کنند.

آمریکا از همکاری راهبردی ایران با روسیه در منطقه عصبانی است

بروجردی درباره پیام این اقدام آمریکا که ایران را در کنار روسیه و کره شمالی قرار داده چیست اظهار داشت از زمانی که ایران همکاری‌های راهبردی با روسیه در قبال بحران سوریه را آغاز کرد، عصبانی هستند و از این مساله خرسند نیستند، این درحالی است که این همکاری ها برای ایران و روسیه بسیار حائز اهمیت است و خروجی خوبی هم چون تحولات حلب و موصل و.. داشته است.

وی گفت :  از آنجایی که سیاست واقعی و ماهیت آمریکا حمایت از گروه های ترویستی در عراق و سوریه است و بارها در تلویزیون رژیم صهیونیستی مشاهد شده است که مجروحان این گروه ها در آنجا معالجه می شوند و این نشان می دهد که آمریکایی ها از یک طرف شعار ضد تروریستی سر می دهند و از طرف دیگر با آنها همکاری می کنند.

آمریکا به سوی انزوا حرکت می کند

وی درباره این که سرانجام این موضع سرسختانه آمریکا به کجا ختم خواهد شد گفت: به عقیده من این روند حتی در روابط آمریکا با متحدان اروپایی شان هم خدشه وارد می کند، اتحادیه اروپا موضع گیری منفی می‌کند، فرانسه اصلا به حرف های آمریکا توجه نکرده و با ایران همکاری می کند، کشوهای مهمی مانند چین با ایران همکاری می کنند پس این وضع برای آمریکا به عنوان کشوری که مدعی ابرقدرتی  است، نکته مثبتی محسوب نمی شود و برعکس کاملا منفی است زیرا حتی نمی تواند اعضای دائم شورای امنیت را با سیاست های خود همداستان و همراه کند. این نوعی حرکت آمریکا به سوی انزواست.

مجلس شورای اسلامی نقطه مقابل کنگره آمریکا

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در آمریکا کنگره وجود دارد و نقطه مقابل آن مجلس شواری اسلامی است. ما طراحی را ظرف یک ماه گذشته آماده کردیم.

وی در باره تصویب کلیات طرح «مقابله با اقدامات آمریکا» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: فوریت طرح در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مصوب شد و به کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احاله کردند. ما علیرغم اینکه در دوران تعطیلی تابستانی مجلس هستیم ظرف 48 ساعت گذشته فراخوان دادیم و جلسه امروز بیش از دو ساعت تشکیل شد و معاون وزیر خارجه اقای دکتر عراقچی حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه بعد از این بحث طولانی، کلیات این طرح که فوریت آن تصویب شده بود، به اتفاق آرا تصویب شد و حتی یک مخالف هم نداشت، افزود:  پیام روشن این موضوع به آمریکایی ها و کنگره این است که در ایران در مقابل سیاستهای خصمانه آمریکا یک جبهه متحد وجود دارد، علی رغم اینکه حتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سلایق مختلف سیاسی وجود دارد و برخی 180 درجه سلایقشان فرق دارد؛ اما در مورد امریکا همه همداستان هستند.

وی خاطرنشان کرد : این نکته مهمی است... طرح همان طرحی است که اعلام شد و چاپ شد و درواقع آن دو هزار میلیارد تومان هم  جزء  فرازهای آن بود که برای کمک به سامانه موشکی و تقویت آن و نیز نیروی انقلابی قدس ماست که نقش مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا میکند. منتهی تحولات بعدی این طرح از درون پیشنهادها ارائه می شود. پیشنهادهای زیادی به کمیسیون رسیده و ما ناگزیریم  که در جلسه دیگری به بررسی پیشنهادها بپردازیم و پیشنهادی که مصوب بشود به طرح اضافه خواهد شد.

هر میزان امریکایی ها جلو بیایند ماهم گامهای عملیاتی بر می داریم

وی افزود: اقدام آمریکا به تصویب نهایی رسیده و برای امضایِ آقای ترامپ ارسال شده است؛ طبیعتا آن را تمام شده فرض کردیم. احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که ترامپ نخواهد امضا کند. فرض اولیه بر این است که ترامپ امضا خواهد کرد. ما هم نمیخواهیم نظاره گر باشیم که اگر ترامپ امضا کرد ما هم تصویب کنیم... بلکه ما کارمان را انجام خواهیم داد و طبیعتا به میزانی که آنها علیه جمهوری اسلامی ایران جلو بیایند ماهم گامهای عملیاتی دیگری برخواهیم داشت. همانطور که کشورهای دیگری مثل روسیه و کره شمالی، یا اقدامات خود را انجام دادند و یا اعلام کردند که انجام می دهند.

امکان هماهنگی میان ایران و روسیه

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص پاسخ به اقدامات آمریکا میان ایران و روسیه هماهنگی وجود دارد، گفت: روسیه به عنوان کشور مستقل در رابطه با منافع ملی اش تصمیم گیری می کند و همانطور که اعلام کرد میزان دیپلماتها را پایین می آورد. جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک کشور مستقل در چارچوب منافع ملی خودش تصمیم می گیرد. من فکر نمی کنم نیازمند هماهنگی خاصی بین دو کشور باشد؛ چون مسائل به منافع ملی هر کشور به صورت جداگانه باز می گردد. بنابراین ما حتما بر اساس واقعیتهای صحنه و براساس منافع ملی خودمان، پیشنهادها را بررسی می کنیم و مصوب خواهیم کرد و پس از طی شدن روند قانونی آن به مرحله اجرا می گذاریم.

ایران به دنبال تشنج در منطقه نیست

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که ما دنبال تشنج در منطقه نیستیم. سیاست ما سیاست ایجاد آرامش در منطقه است و حضور آمریکا را مخل امنیت منطقه می دانیم چون آنها در واقع با اهداف خاص خودشان در منطقه حضور دارند بنابراین ما هیچگاه آغاز کننده اقدامات عملی نظامی علیه آمریکا در منطقه نخواهیم بود. اما اگر بخواهند اشتباهی را مرتکب شوند حتما برخورد بسیار جدی خواهیم کرد. ملاحظه شد که ما در خصوص عبور شناور آنها در آبهای ما در سال گذشته، چه اقدام قاطعی را انجام دادیم. این یک نمونه از اشتباهات احتمالی آمریکاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخی کشورهای منطقه در اعمال فشار و اعمال تحریم ها علیه ایران نقش دارند، گفت: رژیم صهیونیستی که رژیم غاصب هم هست، قطعا سیاستش همین است. عربستان هم که رسما اعلام کرده  و فراتر از بحث تحریمها، آنها حداقل با آمریکا همنوایی می کنند و تشویق می کنند که سیاست آمریکا علیه ما سیاست تندتری باشد. گرچه سیاست ما در منطقه حتما ایجاد آرامش داشتن رابطه خوب با کشورهای منطقه است و اینکه کشورهای منطقه در دام آمریکا قرار نگیرند چون آمریکایی ها قطعا فقط دنبال یک اصل هستند و آن حفظ منافع نامشروع آمریکا در منطقه و گسترش آن است و هیچ دلی برای جهان اسلام نمی سوزانند.

برجام بهانه امریکایی هاست

بروجردی در خصوص برخی تحلیلها مبنی بر اینکه به رغم پایبندی ایران به توافق هسته ای، آمریکا به اعمال فشارها علیه ایران ادامه خواهد داد، گفت: این قطعا یک واقعیت است و برجام یک بهانه است. امریکایی ها تا زمانی که  جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی است و آمریکا آمریکاست، این سیاستشان را ادامه خواهد داد. آمریکا دنبال کشوری است که در برابر سیاستهای آمریکا خضوع و خشوع و تبعیت از خود نشان دهد و ما چنین کشوری نیستیم. ما مخالفت می کنیم و مخالفتمان را در منطقه اعمال می کنیم و به همین دلیل آمریکایی ها قطعا در آینده هم دنبال بهانه های دیگری خواهند بود که مسائل حقوق بشر یکی از آنهاست. بنابراین ما انتظاری غیر از این از آمریکا نداریم. آمریکا کشوری نیست که بر اساس منطق حرکت کند که بشود با منطق با او مذاکره کرد و به توافق رسید.

درارتباط با آمریکا محتاطانه عمل می کنیم

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا ممکن است که ایران درخصوص توافق هسته ای و یا دیگر پرونده ها با آمریکاییها بر سر میز مذاکره بنشیند، گفت: در عالم سیاست همه چیز ممکن است اما ما یک اصل را در مورد آمریکا در طول 38 سال گذشته آموختیم و آن این است که به آمریکا نمی توان اعتماد کرد. حالا اگر به علت دیگری بخواهیم مانند گذشته ها با مجموعه ای که آمریکا یکی از آنهاست، پای میز مذاکره بنشینیم. چون ما مذاکره دوجانبه با آمریکایی ها عملا هیچ وقت نداشتیم مگر در مقاطعی به دلایل خاص مانند بحران عراق. بنابراین اگر ضرورت هم ایجاب کند ما همیشه در ارتباط با آمریکا بسیار محتاطانه عمل می کنیم چون امریکا را قابل اتکا نمی دانیم که بشود به آن اعتماد کرد.

213-210

پربیننده ترین خبرها