عراقچی: مصوبه کنگره آمریکا خصمانه است

عراقچی: مصوبه کنگره آمریکا خصمانه است
يکشنبه 8 مرداد 1396 - 00:17

معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: مصوبه اخیر کنگره امریکا یک حرکت خصمانه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم سیدعباس  عراقچی در برنامه نگاه یکشنبه شب شبکه یک سیما در پاسخ به این سوال که  مصوبه اخیر کنگره و سنای امریکا تا چه حد ناقض روح برجام است افزود: این قانون جدید کنگره  امریکا خیلی روشن و بیّن یک اقدام دشمنانه و خصومت آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران است و از این جهت که در ادامه دشمنی های امریکاست در حقیقت چیز جدیدی نیست .

مصوبه کنگره ادامه دشمنی آمریکاست

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: مصوبه اخیر کنگره امریکا قانون جدیدی است و حرف های جدیدی زده ولی موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده است و در ادامه دشمنی های امریکاست، دشمنی های امریکا ادامه داشته و همچنان ادامه خواهد داشت. 

وی افزود: کما اینکه مقابله ما با سیاست های سلطه طلبانه امریکا و خصومت ورزی های امریکا ادامه داشته و خواهد داشت.

با افتخار مقابل نظام سلطه ایستاده ایم

عراقچی گفت: این روندی بوده است که ما از بعد از انقلاب آغاز کرده و با افتخار در مقابل نظام سلطه ایستاده ایم و آنها هم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران را رها نکرده اند.

وی یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمنی آنها با اصل جمهوری اسلامی است و قرار نیست این دشمنی کاهش یابد. برجام کارش این نبوده دشمنی ایران و آمریکا را کاهش دهد. 

برجام پیمان مودت میان ایران و آمریکا نیست

عراقچی خاطرنشان کرد: برخی موافقین و منتقدین اشتباهی که دارند این است که برجام را پیمان مودت بین ایران و آمریکا می دانند و تصور می کنند برجام قرار بود بین ایران و آمریکا پیمان مودت ایجاد کند و می گویند چرا تحریم و خصومت جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می شود.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: برجام اصلا چنین قصد و نظری نداشت و قرار بود برنامه هسته ای بین ایران و شش کشور اتحادیه اروپا و شورای امنیت از طرف جامعه بین الملل مدیریت شود و کسی نباید توقع داشته باشد دشمنی آمریکا کاهش یابد.

واکنش ما با قاطعیت و متناسب با حرکت دشمن خواهد بود

وی تصریح کرد: بنابر این یک حرکت دشمنانه علیه ایران صورت گرفته است و واکنش ما هم در مقابل این حرکت با قاطعیت و متناسب با آن خواهد بود.

عراقچی اضافه کرد: ما 38 سال هست که در مقابل آمریکا و سیاست های سلطه طلبانه آنها ایستادگی کردیم و همین ایستادگی رمز قدرت جمهوری اسلامی است. تا وقتی آمریکا یک نظام سلطه گر است و تا وقتی جمهوری اسلامی هم با همه آرمانهایش و ارزشهایش وجود دارد،‌ تقابل بین این دو هم وجود خواهد داشت و کسی انتظار نداشته باشد دشمنی ایران و آمریکا با برجام یا هر چیز دیگری کاهش یابد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه کاری که آمریکا به واسطه کنگره انجام داد یک حرکت خصمانه بود، اظهار کرد: علتی که آنها می گویند این است که در اثر برجام، جمهوری اسلامی ایران قدرتمندتر و سیاستش در منطقه تهاجمی تر شده است و رفتارش نسبت به آمریکا تغییری پیدا نکرده و فکر می‌کنند باید این وضعیت عوض شود.

آمریکا خواهان به عقب راندن ایران است

وی با تاکید براینکه آمریکایی ها خواهان به عقب راندن ایران هستند، ادامه داد: ایران با برجام قدرتمند شد، وجهه خودش را در عرصه بین الملل بازسازی کرده و توان اقتصادی خود را افزایش داد، ضمن اینکه از تحریم ها خلاصی پیدا کرد، پرونده پی ام دی بسته شده، فروش نفت آن بالا رفته، ناوگان کشتیرانی آن به راه افتاد، صنعت هوایی بازسازی شد، تورم یک رقمی شده و رشد اقتصادی اش از منفی شش به مثبت 6 تا 10 درصد رسیده است.

عراقچی اضافه کرد: ایران روز به روز قدرتمندتر می شود و می تواند در منطقه از متحدین خودش حمایت کرده و در این راستا پیروزی هایی هم داشته است. به دولت سوریه کمک کرد تا حلب آزاد شود و در سویی دیگر به کمک عراق شتافت تا موصل آزاد شود. ایران در منطقه با تروریسم مبارزه می کند واز این جهت حرفی برای گفتن دارد چرا که توان دفاعی اش بالا رفته است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: آمریکایی ها معتقدند موشک های ایران از مرحله تست گذشته و الان این کشور عملیات موشکی انجام می دهد و از یک امنیتی ثبات کامل هم برخوردار است، ضمن اینکه اقتصادش را خود بازسازی می کند و لذا می‌گویند این ایران را باید به عقب راند و به همین منظور باید برجام از بین برود، حرفی که ترامپ از اول زده است.

آمریکا تلاش می کند هزینه از بین رفتن برجام را برگردن ایران بیاندازد

وی در پاسخ به این سوال که منظورتان از عکس العمل مناسب چیست، گفت: ترامپ و آمریکا به دنبال کنار گذاشتن برجام هستند به خاطر منافعی که برای ایران دارد ولی تلاش می کنند هزینه از بین رفتن برجام را به گردن ایران بیاندازند.

عراقچی با بیان اینکه آمریکایی ها تلاش دارند تا شرایط را به گونه ای طراحی کنند که ایران به مرحله احساسی و عصبانیت برسد، خاطر نشان کرد: سیاست آنها به گونه ای است که ایران را عصبانی کنند تا احساسی عمل کند و یا اینکه منافع برجام برای ایران آنقدر کاهش می دهند که از این توافق خارج شود.

تازمانی که برجام برای ایران منافع دارد به آن پایبندیم

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه بر آن تاکید داریم جمهوری اسلامی ایران تا زمانی پایبند برجام خواهد بود که برایش منافع داشته باشد و هروقت منافع برجام کمتر از هزینه‌هایش باشد لحظه ای تردید نخواهیم کرد که از برجام خارج شویم و به این اقدامات واکنش نشان خواهیم داد ولی مسلما واکنش ما هوشمندانه و حساب شده خواهد بود. به طور قطع در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد و اقدامی نخواهیم کرد که منافع برجام را کاهش دهیم.

معاون وزیرامور خارجه درباره نقض برجام خاطر نشان کرد: برجام دو نوع نقض را شناسایی کرده، یک عدم اجرا و دیگری عدم اجرای اساسی است. طبیعی است که عدم اجرا ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد ولی اینقدر جدی نباشد که کشورها بخواهند از برجام خارج شوند یا تعهداشان را زیر پا بگذارند. برای مثال ممکن است محدویت 3.67 درصد را داریم که اگر این بشود 3.68 درصد، نقض شده ولی فاحش نیست.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به این سوال که آیا اقدام اخیر کنگره آمریکا نقض است یا نقض فاحش؟ گفت: اینکه آیا نقض انجام شده یا نقض فاحش، تشخیص آن به عهده هیات نظارت است. ما به عنوان وزارت خارجه و مجری برجام گزارش می‌دهیم که از نظر ما این نقض‌های صورت گرفته فاحش هست یا نه، تصمیم گیری برعهده هیات نظارت است و اینکه چه واکنشی نشان داده شود نیز برعهده هیات نظارت است.

برگشت هر تحریمی نقض فاحش برجام است

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی کمیسیون را به این نتیجه می رساند که نقض، نقض فاحش است یا نه، گفت: رییس جمهوری آمریکا طبق برجام موظف است که تحریم ها را متوقف کند و اختیار رییس جمهور آمریکا ساقط کردن تحریم‌های کنگره است. آمریکا براساس برجام متعهد شده است که تحریم های کنگره را متوقف کند و طبق قانون آن ادامه دهد. و اگر آمریکا این کار را نکند تحریم برمی گردد که از نظر ما بازگشت هر تحریمی نقض فاحش است.

عراقچی ادامه داد: رییس جمهوری آمریکا در زمان اوباما نیز هربار این کار (تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران) را انجام می داد. ترامپ در طول شش ماهه ریاست جمهوری خود نیز دوبار این کار را انجام داد و هر دوبار به تعهد خودش عمل کرد و ویوها را تمدید کرده است. بنابراین تحریم هایی که براثر برجام برداشته شده اگر هرکدام برگردد از نظر ما نقض فاحش است.

وی با بیان اینکه چنانچه آمریکا حرکتی را انجام دهد که از نظر ما نقض حسن نیت باشد ما چگونه باید با آن برخورد کنیم گفت: این موضوع شرایطی دارد که هیات نظارت باید در مورد آن تصمیم بگیرد.

عراقچی سپس در این خصوص که مجموع تحریم های جدید آمریکا با توجه به شرایط نه گانه رهبر معظم انقلاب درمورد برجام، می تواند نقض فاحش را شامل می شود؟ اظهار داشت: چند نکته در سوال شما بود یکی این که آیا این مجموعه تحریم ها که به تعبیر مادر تحریم ها از آن یاد می شود؛ جمع همه تحریم های غیر هسته ای موجود است یعنی تحریم ها مربوط به حقوق بشر، موشکی و تسلیحات و تروریسم است که باید گفت، این تحریم ها همین اکنون هم وجود دارند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این تحریم ها را قانون موجود در یکجا تجمیع و البته قوی تر کرده و دست رییس جمهوری آمریکا را برای اعمالش بازتر کرده است. ولی این قانونی که به اصطلاح می گویند مادر تحریم‌ها قادر نشده است که تحریم های مثلا نفتی، کشتیرانی، هواپیمایی و یا بیمه ای را دوباره برگرداند. 

وی با اشاره به برخی تحریم ها از جمله تحریم بیمه و نوع نگرش شرکت ها به آن مهم است گفت : این که در آینده ممکن است تعداد کسانی که وارد شوند به گونه ای باشد که منافع ما را از برجام کاهش دهد درست است ولی ما هنوز به آن نقطه نرسیدیم.

پیام توتال و اروپایی ها به ترامپ این بود که قصد همکاری با ایران دارند

وی با اشاره به برخی تحریم ها از جمله تحریم بیمه و نوع نگرش شرکت ها به آن مهم است گفت : این که در آینده ممکن است تعداد کسانی که وارد شوند به گونه ای باشد که منافع ما را از برجام کاهش دهد درست است ولی ما هنوز به آن نقطه نرسیدیم.

عراقچی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که منافع جمهوری اسلامی از رفع تحریم ها در برجام کاهش یابد و نقض برجام باشد ایران با آن مقابله خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی نیز پیش نویسی را تهیه کرده و امروز کلیت آن در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد که در راستاای مقابله با اقدام خصمانه آمریکا مقابله است

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه به انحا مختلف مقامات و شرکت های ایران را تحریم کنند افزود: با اقدامات نقطه به نقطه قصد اعمال بیشتر تحریم ها علیه افراد و شرکت های حقیقی و حقوقی افزایش پیدا کند و منافع کشور را با مشکل مواجه نماید در خروج از برجام تردید نخواهیم کرد اما تا رسیدن به ان نقطه فاصله زیادی داریم.

عراقچی ادامه داد: با جوی که آمریکا بوجود آورده و شرایطی که اروپایی ها در آن قرار دارند کار را به جایی رساندهاند که شرکت توتال با ایران قرار داد پنچ میلیارد دلاری امضا کرده و آنها حاضر نیستند به شرایط و فضای ایجاد شده از سوی امریکا تن در دهند

وی افزود: توتال زمانی این قرارداد را امضا کرد که چندی روزی به نوبت تمدید بعدی ویورها توسط ترامپ باقی مانده بود یعنی پیامی که توتال و اروپایی ها به رئیس جمهوری آمریکا دادند این بود که قصد همکاری با ایران را دارند و تمدید یا عدم تمدید ویورها برای آنها اهمیت نداشته و اروپا همکاری خود را با جمهوری اسلامی ادامه خواهند داد.

عراقچی در ادامه با اشاره به این سخن باب کروکر (از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا) که سعی داریم حامیان اروپایی خود را متقاعد سازیم تا ایران را وادار به خروج از برجام کنیم، گفت: اروپا از برجام حمایت می کند و پشت سر آن برخلاف آمریکا ایستاده است. اما همان که گفتم برجام پیوند مودت بین ایران و آمریکا نیست، پیمان مودت بین ایران و اروپا هم نیست.

وی افزود: ما با اروپایی ها در موضوعات مختلف همچنان اختلاف داریم. در برنامه موشکی ایران، در سیاست های منطقه‌ای، نسبت به فلسطین و رژیم صهیونیستی، در موضوع حقوق بشر با اروپایی ها اختلاف داریم. ما با اروپایی ها در مورد موضوع های مختلف، اختلافات نظرهای عمیق داریم. ولی در موضوع برجام اروپا حمایت می کند و مخالف از بین رفتن برجام است

سه دلیل مهم ناتوانی ترامپ و کنگره به از بین بردن برجام

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه به چند دلیل ترامپ و کنگره آمریکا نتوانسته به برجام را دست بزند، خاطر نشان کرد: یکی اینکه اروپایی ها محکم ایستاده اند، دوم این که قطعنامه شورای امنیت پشت سر برجام است برخلاف معاهده پاریس و توافق کوبا که ترامپ خیلی راحت آنها را کنار گذاشت و سوم ایران هیچ بهانه ای دستشان نداده است. اینها دلایلی است که آمریکا نتوانسته تغییری به برجام دهد. گزارشات آژانس یکی بعد از دیگری پایبندی ایران به برجام را تایید می کند.
عراقچی اضافه کرد: بنابراین در قضیه برجام اروپایی ها ایستاده اند ضمن اینکه قضیه موشکی کاملا جدا است. هرچند اروپایی ها نسبت به برنامه موشکی ایران اعتراض دارند و مواضع خودشان را دارند و از ما می خواهند این کار را نکنیم اما ما به طور قطع در مسایلی که به امنیت ملی و دفاعی مربوط می شود از هیچ کسی اجازه نمی گیریم و آنچه که به صلاح امنیت کشور باشد انجام خواهیم داد

آزمایش موشکی به موقع انجام شده است

وی افزود: آزمایشات موشکی به موقع خودش انجام شده است حتی حمله موشکی انجام شد و بحث ماهواره‌بر کاملا حرکت علمی بود و احساس غرور می کنم وقتی این پیشرفت ها را می بینم
عراقچی با بیان اینکه یکی از موفقیت برجام این بوده که توانسته بحث موشکی ما را از بحث هسته‌ای کاملا جدا کند، گفت: قبل از برجام آمریکایی ها و اروپایی ها بحث موشکی را با بحث هسته‌ای گره زده بودند و در یک قطعنامه برده بودند که برجام این گره را باز کرد.
وی افزود: نقض برجام با نقض قطعنامه دو مقوله جدا از هم هستند. ضمن اینکه بحث موشکی در قطعنامه 2231 کاملا با قطعنامه 1929 زمین تا آسمان فرق کرده است. دیگر حالت الزام آور برای ایران ندارد و از ایران دعوت می کند که موشک های بالستیک کار نکند.

موشک های ایران برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده اند

عراقچی با اشاره به اینکه ایران نقض برجام نکرده است تصریح کرد: در قطعنامه از ایران فقط دعوت می کند که روی موشک های بالستیک کار نکند آن هم موشک های بالستیکی که کلاهک هسته ای حمل کنند که هیچ کدام از موشک های جمهوری اسلاکی ایران برای این منظور طراحی نشدند. 
وی افزود: بیانیه تروایکا مطلبی تحت عنوان نقض برجام را مطرح نکرده و اعلام کرده که عمکرد ایران با قطعنامه 2231 ناسازگار است، من نمی دانم بعضی از رسانه ها طور دیگر ترجمه کرده اند، کلمه ای که به کار برده شده است 'این کانسیستن' می گوید این کاری که ایران کرده است نمی گوید نقض برجام اتفاق افتاده است ناسازگار و ناهمخوان با قطعنامه است. 
عراقچی با بیان اینکه پس از توافق برجام ایران چندین بار آزمایش موشکی کرده است اظهار کرد: آمریکایی ها این موضوع را بارها در شورای امنیت مطرح کردند و سعی داشتند آزمایشهای ایران را نقض قطعنامه اعلام کنند اما هیچگاه موفق نشدند یک بیانیه مطبوعاتی علیه ایران از شورای امنیت بگیرند.
وی ادامه داد: اعضای شورا در برابر آنها ایستادگی کرده و اعلام کردند که هیچ نقضی اتفاق نیفتاده است. بند قطعنامه 2231 مربوط به برنامه موشکی ایران می شود که الزام آور نیست و فقط از ایران دعوت به عدم آزمایش موشکی کرده است.
عراقچی گفت : موشک های ایران موشک هایی نیست که برای کلاهک های هسته ای طراحی شده باشند. بنابراین ما در قضیه موشکی کاملا جلو هستیم. البته جواب بیانیه تروییکا را سخنگوی وزارت خارجه داده است.

به هیچ کس اجازه دخالت در مسایل امنیت ملی را نمی دهیم

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد : ما بارها گفتیم و مجدد تاکید می کنیم به هیچ کس اجازه دخالت در مسایل امنیت ملی را نمی دهیم. موشک های ما عامل اقتدار ایران است و ما به هیچ وجه آنها را از دست نخواهیم داد. طبق برنامه توان موشکی ایران را حتما افزایش خواهیم داد.

هیچ موضوع تحریم جدیدی تا الان اضافه نشده است

عراقچی در ادامه به شروط نه گانه رهبری در بحث برجام اشاره کرد و گفت: از شروط نه گانه رهبری به برجام که شروط بسیار مهمی است، تعدادی از آنها مربوط می شدند به قبل از اجرایی شدند برجام یعنی باید این شروط محقق می شدند تا اجازه اجرایی شدند برجام داده شود. مثل اینکه فرض کنید که برای اراک یک قرارداد محکم باشد. برای تبادل مواد غنی شده با کیک زرد حتما تمهیداتی اندیشیده شود که تدریجی باشد. یکسری از اینها قبل از اجرایی شدند برجام بود و یکسری مربوط به بعد از اجرایی شدن برجام بود که باید اجرایی شود. 
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: یکی از مهمترین بندی که شما گفتید همین عبارتی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند و برای ما لازم اطاعت است و اینکه وضع هرگونه تحریم جدید به هر بهانه ای، از نظر ما نقض برجام به حساب خواهد آمد. چیزی که تا الان و در این قانون جدید اتفاق می افتد هیچ موضوع تحریم جدیدی تا الان هم اضافه نشده است که به عنوان مثال بگویند دوباره نفت ایران تحریم شود، ولی اشخاص وارد لیست می شوند.
وی ادامه داد: در این قانون جدید می گوید به دلیل مثلا حمایت عراقچی از برنامه موشکی ایران وارد لیست تحریم می شود یعنی ویزای آمریکا به آن نمی دهند و یا اگر املاکی در آمریکا داشته باشد بلوکه یا بعدا مصادره می شود. این مجازاتی است که برای افراد در این جا نظر گرفته شده است. این قانون جدید واقعا شخص محور است یعنی اشخاص را به لیست اضافه می کند موضوع تحریمی جدیدی را وضع نمی کند. آیا این که اضافه شدن اشخاص به لیست تحریم ها آیا این هم وضع تحریم است همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند این را به هیات نظارت برجام گزارش دادیم که آنها هستند که تصمیم می گیرند که اضافه شدند افراد به لیست تحریم ها نوعی وضع تحریم جدید به حساب می آید یا نه ؟ که آنجا بحث شده است و تا الان چنین برداشتی نداشتند.

سیاست خارجی ما به تضعیف سپاه منجر نخواهد شد

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سپاه مظهر اقتدار و قدرت ایران است و در این تردیدی نیست گفت: هر آنچه داریم از امنیت و آرامش، مدیون همه نیروهای مسلح، البته به خصوص سپاه است و هیچ یک از سیاست های خارجی ما به تضعیف سپاه منجر نخواهد شد.

عراقچی در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک از شبکه یک سیما افزود: سپاه در همه عرصه ها حاضر و ناظر بوده است و با فداکاری و ایثاری که نیروهای سپاه انجام دادند کشور از زمان جنگ تاکنون حفظ شد.

وی با اشاره به اینکه سپاه مظهر اقتدار ایران است گفت: بنده اگر افتخاری برای خودم در زندگی قائل باشم برای سال هایی است که در سپاه خدمت کردم.

عراقچی افزود: همه ما در جهت تقویت سپاه کار خواهیم کرد و دشمنان ما هم می دانند آنچه انقلاب، جمهوری اسلامی ایران و خاک ما را حفظ کرده و در مقابل توطئه های دشمن ایستاده و ترفندهای آنها را خنثی کرده نیروهای سپاهی شامل بسیج است که همه ما خودمان را بسیجی می دانیم.

وی گفت: بنابراین طبیعی است که نوک حملاتشان را به سمت سپاه سوق بدهند و بخواهند که سپاه را تضعیف کنند البته آنها این آرزو را به گور خواهند برد همانطور که در 38 سال گذشته نتوانستند.

عراقچی افزود: سپاه با پشتیبانی مردم به حیات خود ادامه داده است و الآن در نوک حمله مقابله با تروریست های تکفیری قرار دارد، امروز شاهد هستیم که سپاه در سوریه و عراق مشورت های نظامی می دهد و شاهد موفقیت های نظامی در این کشورها هستیم و همینطور شاهد مشورت دادن های سپاه به حزب الله هستیم لذا طبیعی است که امریکایی ها سپاه را در نوک حمله خود قرار دهند.

وی گفت: البته امریکایی ها الآن به سراغ سپاه نرفته اند؛ سپاه کی در فهرست تحریم های امریکا قرار نداشت؟! سپاه همین الآن هم  از دید امریکا در فهرست تحریم هاست؛ ولی تا الآن به دلیل موشکی و حقوق بشر در تحریم بوده و سپاه قدس به دلیل تروریسم، حالا کل سپاه به دلیل تروریسم.

عراقچی با اشاره به اینکه امریکایی ها در قانون جدید یک مقدار با علل و دلایل بازی کردند افزود: سپاه کی از تحریم ها و دشمنی های امریکا به دور بوده که الآن بخواهد اضافه بشود؟!

وی گفت: اتفاقاً همین تحریم ها و دشمنی ها بوده که سپاه را قدرتمند کرده و سپاه توانسته است به خودش متکی باشد.

عراقچی افزود: هیچ چیزی دشمنی امریکا را با ما، سپاه و مردم کاهش نخواهد داد و باز تکرار می کنم که قرار نبود برجام این کار را بکند و نخواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر سپاه را تحریم نکرده بودند باید می آمدند و می گفتند عراقچی در برجام چه کار کردی که حالا امریکایی ها با ما دوست شدند و در آن صورت معلوم بود چیزی پشت صحنه است.

وی افزود: اتفاقاً این نشان می دهد که هیچ چیزی پشت پرده نبوده است و ما تنها در موضوع هسته ای مذاکره کرده ایم و تحریم های مرتبط با هسته ای را برداشتیم.

دشمنی آمریکا سرجای خودش است

عراقچی خاطرنشان کرد: دشمنی امریکا سر جای خود هست و دشمنی ما هم با نظام سلطه و سلطه گری امریکا سر جای خودش است.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه تحریم های جدید امریکا هنوز منافع ما را به طور کامل به خطر نینداخته است ادامه داد: هر وقت هزینه های ما در برجام بیشتر از منافعمان شود دیگر به تعهداتمان متعهد نخواهیم ماند.

وی افزود : این اشتباه است که امریکایی ها همه ابزارهای مقابله ما را در برجام می بینند، ایران بسیار قدرتمند است و ابزارهای گوناگونی دارد. امریکا در عرصه های مختلف ما را دیده است و باید بداند ما در مورد برجام خودزنی نمی کنیم، هر وقت تعهدات طرف مقابل انجام نشود بدان معناست که نقض فاحش صورت پذیرفته است و ما دوباره به غنی سازی خود ادامه می دهیم.

ایران در منطقه و بین الملل قدرتمند است

عراقچی گفت: این منطقی نیست که امریکایی ها قانون به این سختی را علیه ایران وضع کنند و ندانند که ما برای حفظ ارزش های برجام، از مولفه های قدرت خود دفاع خواهیم کرد، زیرا ایران در منطقه و بین الملل قدرتمند است، این قدرت را از برجام دارد

وی افزود: در فهرست 8 کشور قدرتمند دنیا ایران جایگاه هفتم را دارد، رژیم صهیونیستی هشتم و آلمان ششم است، این بدان معناست که ما مولفه های گوناگونی همچون توانمندی دفاعی و پشتیبانی مردم و همچنین برجام را داریم.

درباره حل اختلاف در برجام به شورای امنیت و لاهه رجوع نمی کنیم

عراقچی گفت: مکانیزم حل اختلاف در برجام به گونه ای تدوین شده است که اگر با طرف مقابل به مشکلی برخورد کنیم نمی توانیم به شورای امنیت و همینطور لاهه رجوع کنیم زیرا آنها صلاحیت ندارند، ما می توانیم به خودمان رجوع کنیم و اینگونه با نقض تعهدات طرف مقابل می توانیم به دوران غنی سازی اورانیوم برگردیم و از همه توانمندی های خود استفاده و تعهدات خود را متوقف کنیم.

وی ادامه داد: در بیانیه مطبوعاتی که خانم اشمیت صادر کرد آمده است که در کمیسیون مشترک، پایبندی همه اعضا به اصول لازم الاجراست، اما متاسفانه اتفاق نظر در کمیسیون وجود ندارد و به این علت است که نمی توانند بگویند همه مشکلات اخیر ازجانب عهدشکنی های امریکاست.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: زمان برگشت به نقطه قبل و فراتر از برجام، طبق برنامه مصوب مجلس شورای اسلامی معین است و ما هم سناریوی کاملی داریم اما زمانی سراغ آن خواهیم رفت که از برجام به آن میزان که می خواهیم بهره مند نشویم. البته تا به حال برجام پاسخگوی خواسته های ما بوده است مثل فروش و افزایش فروش نفت ایران به اندازه روزانه دو و نیم میلیون بشکه و همچنین به امضا رسیدن قرارداد سرمایه گذاری میان ایران و توتال فرانسه.

برجام تا کنون به تعهدات خود درقبال ایران عمل کرده است

وی افزود: تاکنون برجام توانسته به همه تعهدات خود در قبال ایران عمل کند، برجام توانسته همه موانع بر سر راه خرید کشتی، فروش نفت و عقد قراردادهای خارجی، خرید هواپیما، تامین بیمه نفتکش ها را رفع کند و همینطور توانسته در حوزه حمل و نقل کشور را به شرایط قبل از برجام بازگرداند.

عراقچی ادامه داد: با همه دستاوردهای مثبت برجام هنوز در حوزه مالی و بانکی دستخوش مشکلات و تحریم های اولیه امریکا هستیم، اما از جمله گشایش های برجام می توان به تک رقمی شدن تورم اشاره کرد، هرچند هنوز مردم موفق به مشاهده این اتفاق در زندگی خود نشده اند.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می شود امریکایی ها در ادامه بهانه جویی های خود خواسته اند از تأسیسات نظامی ایران بازدید کنند، گفت: خیر، هنوز درخواستی مبنی بر بازدید رسمی از تأسیسات نظامی ایران نشده است.

بازدید از تاسیسات نظامی ایران

عراقچی افزود: یک فردی در امریکا این پیشنهاد را کرده بود که باید برویم آژانس بین المللی انرژی اتمی را مجبور کنیم تا برای بازدید از تأسیسات نظامی ایران دسترسی بدهند و ایران این دسترسی را ندهد و مثلاً دعوا به پا شود و در این صورت ایران را به نقض برجام متهم کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر چنین درخواستی بشود چگونه عمل خواهید کرد گفت: هنوز که چنین تصمیمی را اعلام نکرده اند؛ این نگرانی خیلی ها بود که اگر ما پروتکل الحاقی را اجرا کنیم دسترسی آژانس به سایت های نظامی ما چه خواهد شد؛ الآن یک سال و نیم است که برجام در حال اجراست و هنوز آژانس از ما چنین درخواستی مبنی بر بازرسی و دسترسی به سایت های نظامی را نکرده و اگر هم بکند قاعده و مکانیزم های آن در برجام به روشنی دیده شده است.

عراقچی افزود: اینطور نیست که بگویند می خواهم بروم ببینم چه می شود، نخیر اصلاً اینطور نیست باید بر اساس برجام، دلایل و مدارک بیاورند که چرا آنجا کار غیرقانونی انجام می شود و بعد خیلی مراحل دیگر دارد تا اینکه به دسترسی نظامی برسند و ما نیز در این خصوص ملاحظات خودمان را داریم و اینطور نیست که دربرابر چنین اتفاقی به آسانی اجازه دهیم

وی گفت: اینکه این حرف ها را این روزها مطرح می کنند به دلیل آن است که نتوانسته اند نقطه ضعفی از پایبندی ایران بگیرند و شکست برجامی را که به دنبالش هستند، به گردن ایران بیندازند.

عراقچی افزود: همانطور که می دانید وزیر امور خارجه امریکا باید هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به برجام را در کنگره اعلام کند و هر سه ماه یک بار نامه بنویسد که ایران آیا پایبند به برجام بوده یا نه؛ مثل ما که موظفیم هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش دهیم.

وی گفت: زمان اوباما هم هر سه ماه یک بار این گزارش ارائه شد و زمان ترامپ این اتفاق افتاد و تیلرسون در سه ماهه اول گزارش داد که ایران به برجام پایبند بوده و در سه ماهه دوم هم در نهایت این موضوع را اعلام کرد اما ترامپ گفت برای بار سوم این کار را نخواهم کرد و اکنون یک تیمی را مأمور کرده که بنشینند عدم پایبندی ایران را کشف کنند و گزارش بدهند.

عراقچی افزود: این نشان می دهد که موضع ما چقدر محکم نوشته شده است و تا حالا برجام را حفظ کرده ایم البته ترامپ می گوید اگر دست خود من بود این پایبندی ایران را تأیید نمی کردم، اوباما هم گفته بود اگر دست من بود یک پیچ و مهره از صنعت هسته ای ایران باقی نمی گذاشتم، پس معلوم می شود می توان طوری رفتار کرد که رؤسای جمهور امریکا همه چیز دستشان نباشد هم در حوزه علمی و هم در حوزه دیپلماسی.

شاید روزی قید همه چیز را بزنیم و از برجام خارج شویم

 وی گفت: آقای ترامپ که شعار انتخاباتی اش پاره کردن برجام بود می بینیم که شش ماه از انتخابش گذشته، می بینیم که برجام را پاره نکرده است البته دشمنی های امریکا با ما تمام نخواهد شد و البته ممکن است روزی به نقطه ای برسیم که قید همه چیز را بزنیم و از برجام خارج شویم.

عراقچی افزود: مقام معظم رهبری مدت ها قبل تکلیف را روشن کردند که اگر آنها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می زنیم و ما در حفظ منافع خودمان با کسی تعارف نداریم.

وی گفت: اگر روزی برجام به نقطه ای برسد که امریکایی ها نخواهند اجرا کنند و آن را کنار بگذارند ما کاملاً آمادگی داریم و سناریوهای مربوط طراحی شده است و به آن سمت حرکت خواهیم کرد.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نمی خواهیم قانون اخیر امریکا را کوچک بشماریم گفت: هیچ کس حق ندارد این حرکت خصمانه امریکا را کوچک بشمارد و فکر کند بی ارزش است و باید در حد خودمان با آن مقابله کنیم.

عراقچی با اشاره به تصویب طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه امریکا در کمیسیون امنیت  ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: طرحی که امروز به تصویب رسید دقیقاً در واکنش به قانونی است که در امریکا تصویب شد و به اصطلاح فراتر از قانون امریکایی هاست.

وی گفت: در این طرح موارد تحریمی و حمایتی دیده شده و علاوه بر اینکه تحریم هایی علیه افراد ارتش امریکا در نظر گرفته شده، بسته های حمایتی نیز برای سپاه و همچنین تقویت بنیه دفاعی وزارت دفاع پیش بینی شده است.

مجلس به خصومت آمریکایی ها علیه سپاه پاسخ داده است

عراقچی افزود: مجلس در پیشنویس طرحی که امروز کلیاتش در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد به خصومتی که امریکایی ها با سپاه دارند پاسخ داده است و با در نظر گرفتن بودجه خوب، حمایت قاطعی برای تقویت بنیه دفاعی کشور در نظر گرفته است.

وی گفت: همچنین متقابلاً افراد امریکایی را در فهرست تحریم قرار داده، یعنی دست رئیس جمهور و دست وزارت امور خارجه را باز گذاشته تا اشخاص و افراد حقوقی امریکا را در فهرستی قرار دهند و همچنین ارتش امریکا را مشمول تحریم کرده است و همه تحریم هایی که امریکا علیه گروه های تروریستی به کار می برد، علیه ارتش امریکا به کار خواهد برد.

عراقچی افزود: ممکن است بگوییم در عرصه بین المللی دست امریکایی ها در برخی جاها بازتر است که با توجه به احاطه آنها بر شبکه های مالی و بانکی حرف درستی است؛ البته اینکه امریکایی ها افراد و اشخاص را مورد تحریم قرار می دهند جنبه نمادین هم دارد و ما نیز این کار را کرده ایم؛ مثلا وقتی امریکایی ها اسامی سردارانی همچون سردار سلیمانی و سردار جعفری را در فهرست تحریم ها قرار می دهند، این در حالی است که آنان اصلاً نمی خواهند به امریکا بروند و نه در امریکا، که احتمالاً اموالی در ایران هم ندارند که بخواهد مورد تحریم قرار گیرد.

وزارت خارجه موافق طرح مجلس برای مقابله با رفتار مجرمانه آمریکاست

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه کاملاً موافق طرح مجلس شورای اسلامی برای مقابله با رفتار مجرمانه امریکاست گفت: ویژگی جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی این بود که همه در مقابله با دشمنی ها و خصومت های امریکا یکصدا بودیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: نکته بارز جلسه ما با نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این بود که یکصدایی وجود داشت، زیرا ما عادت داریم در اینجا بحث های متفاوتی را شاهد باشیم اما امروز همه برای تصویب این طرح یکصدا بودند.

عراقچی افزود: معتقدیم برجام نقض شده است و مصادیق آن را هم آقای ظریف در نامه های متعدد به خانم موگرینی نوشته و در کمیسیون مشترک هم ثبت شده است.

وی با تأکید بر اینکه مواضع ما روشن است تصریح کرد: اینکه به این نقض چه واکنشی نشان دهیم، مشخص خواهد شد و همه در کنار هم پاسخ مناسب و عکس العمل قاطع به دشمنی های امریکا خواهیم داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها