ارتباط چاقی با سرطان

ارتباط چاقی با سرطان
يکشنبه 8 مرداد 1396 - 11:04

یک فوق تخصص خون و انکولوژی، چاقی را از عوامل خطر مهم ابتلا به سرطان خواند و گفت: به دنبال مقابله با چاقی، حداقل ۲۵ درصد از آمار ابتلا به سرطان در جوامع کاهش خواهد یافت.

العالم-ایران

دکتر مهیار منصوری با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیماری چاقی به ویژه در کشورهای توسعه یافته یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان به شمار می‌رود، افزود:  همچنین سازمان ملل از افزایش سرطان‌های ناشی از چاقی در کشورهای توسعه یافته ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: بر این اساس از طریق مقابله با بیماری چاقی می‌توان حداقل ۲۵ درصد از آمار ابتلا به سرطان در این جوامع را کاهش داد. همچنین مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد. ۹۰ درصد ابتلا به سرطان ریه به دلیل کشیدن سیگار رخ می‌دهد. سیگار کشیدن مهم‌ترین عامل محیطی منفرد در وقوع مرگ زودرس در آمریکا گزارش شده است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی افزود: مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان (به غیر از لب)، حنجره، مری و به دلیل ایجاد سیروز الکلی احتمال بروز سرطان کبد را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف قند در طول دوره درمان سرطان ممنوع است، افزود: زیرا سلول‌های سرطانی با مصرف قند، بهتر می‌توانند بافت‌های دیگر بدن را آلوده کنند. سلول سرطانی با مصرف قند قوی‌تر و با سرعت بالاتری تکثیر می‌شود. به زبان ساده‌تر باید گفت سلول سرطانی دارای ۹۴ گیرنده قند است ولی سلول بدن دارای ۴ گیرنده است و سلول سرطانی هر مولکول قندی را که ببیند جذب می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود.

منصوری عنوان کرد: زمانی که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، سمی به نام آکریل آمید تولید می‌کنند که سرطان‌زاست. به همین دلیل پژوهشگران اعتقاد دارند مصرف بیش از اندازه نان سوخاری (تُست شده) احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید، باعث ایجاد سرطان‌هایی چون سرطان پوست می‌شوند، یادآور شد: همچنین برخی سرطان‌ها همچون سرطان گردن رحم به علت عفونت‌های ویروسی (ویروس پاپیلومای انسانی) بروز می‌کنند.

منصوری با بیان اینکه سرطان یک اختلال ژنتیکی بوده که در آن کنترل نرمال رشد سلول از بین رفته است، افزود: ژنتیک سرطان هم اکنون یکی از تخصص‌های در حال گسترش است. در سطح مولکولی، سرطان به دلیل وقوع جهش یا جهش‌هایی در DNA اتفاق می‌افتد که باعث تکثیر بیش از حد سلول می‌شوند و بیشتر این جهش‌ها در سلول‌های سوماتیک رخ می‌دهند؛ با این وجود، برخی افراد جهش‌ها را به ارث می‌برند.

منصوری اضافه کرد: وجود سابقه سرطان بین اعضای نزدیک خانواد، احتمال ابتلای دیگر اعضای خانواده  به سرطان را افزایش می‌دهد.

وی نارسایی مکانیسم ایمنی طبیعی بدن را عاملی مستعد کننده در ایجاد سرطان ریه برشمرد و با بیان اینکه افزایش سن، احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را به شدت افزایش می‌دهد، افزود: اغلب سرطان‌ها در سنین حدود ۵۵ سال یا بیشتر از آن رخ می‌دهند.

 وی با تاکید بر اینکه سرطان یکی از علت‌های اصلی مرگ در میان زنان ۴۰ تا ۷۹ سال و مردان ۶۰ تا ۷۶ سال است، افزود: سرطان، کودکان کمتر از ۱۵ سال را نیز دچار می‌کند. همچنین لوسمی حاد (نوعی سرطان خون) و سرطان‌های دستگاه عصبی مرکزی حدود ۶۰ درصد مرگ و میرها را در این سن باعث می‌شوند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها