دستکاری دی ان ای جنین انسان برای اولین بار در آمریکا

دستکاری دی ان ای جنین انسان برای اولین بار در آمریکا
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 14:13

محققان آمریکایی مدعی شدند برای اولین بار توانسته اند با دستکاری دی ان ای جنین انسان کیفیت آن را بهبود ببخشند.

العالم-آمریکا

به گزارش تکنولوژی ریویو، دانشمندان آمریکایی دانشگاه علم و بهداشت اورگان توانستند با موفقیت تغییراتی را در دی ان ای تعداد زیادی از جنین های تک سلولی ایجاد کنند.

این کار با استفاده از یک روش خاص دستکاری ژن موسوم به CRISPR, صورت گرفته است. پیش از این گزارش هایی از سه مورد دستکاری جنین انسان توسط دانشمندان چینی منتشر شده، اما از میزان موفقیت این کار و نتایج حاصل از آن اطلاعات مفصلی در دست نیست.

دانشمندان آمریکایی می گویند آنها در مقایسه با رقبای چینی خود رکوردشکنی کرده اند، زیرا هم تعداد بیشتری از جنین های انسان را دستکاری کرده اند و هم توانسته اند با ابداع روشی موثر و ایمن تنها ژن های اکتسابی را اصلاح کنند که باعث بیماری های ارثی می شوند.

اگر چه هیچ یک از این جنین ها برای مدت بیش از چند روز زنده نگهداشته نشدند و هیچ یک به رحم واقعی یک زن منتقل نشدند، اما این آزمایش راه را برای تولد اولین نسل از انسان هایی که دستکاری ژنتیکی شده اند، هموار خواهد کرد.

هدف دانشمندان از دستکاری دی ان ای انسان این است که نشان دهند آنها می توانند ژن های معیوب را که عامل ابتلا به بیماری های خطرناک هستند اصلاح یا حذف کنند. البته این دستاورد مخالفانی هم دارد که بیم دارند دستکاری ژنتیکی منجر به تولد نسلی از نوزادان طراحی شده شود که به علت توانایی های بالای ژنتیکی می توانند چالش هایی را برای تداوم حیات بشر ایجاد کنند. این مخالفان گروه های گسترده ای از شخصیت های مذهبی، گروه های مدافع حقوق مدنی و شرکت های فعال در حوزه فناوری زیستی را در برمی گیرد.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها