صالحی: جلسه هیات نظارت بر برجام عصر امروز در محل شورایعالی امنیت ملی برگزار می‌شود/ در گردنه ترامپیسم قرار داریم

صالحی: جلسه هیات نظارت بر برجام عصر امروز در محل شورایعالی امنیت ملی برگزار می‌شود/ در گردنه ترامپیسم قرار داریم
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 17:11

رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشستی از برگزاری نشست هیات نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی خبر داد.

العالم _ ایران

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشستی در دانشکده صدا و سیما از برگزاری نشست هیات نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی خبر داد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به فعالیت‌های این خبرنگار در ماجرای برجام به برجام و محوریت این مسئله سیاسی اشاره کرد و گفت: ملتی که تاریخ نوشتاری نداشته باشد، از تبارشناسی خود نیز مطلع نیست. ملتی ریشه‌دار است که توانسته باشد تاریخی مکتوب از خود به جا بگذارد. از این‌رو اندک‌اند ملت‌هایی که توانسته باشند چند هزار ساله به‌عنوان یک ملت پابرجا باشند، اما یکی از آنها ملت ایران است و در کنار آن یونانی‌ها و مصری‌ها هم چنین شرایطی دارند.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی اگر ما این جنگ را در این ارتباط بخواهیم تفسیر کنیم، یک سری از تحولات انقلاب خود یا مقطعی را که می‌خواهیم تدوین کنیم و یا بحث مذکرات هسته‌ای به‌هرحال مقطعی مهم در سیر تکاملی تاریخ انقلاب اسلامی بوده است، چه از نظر منظر ایجابی یا سلبی اگر بنگریم متوجه خواهیم شد که مقطع بسیار مهم، سرنوشت‌ساز و اثرگذار بوده است.

صالحی بابیان اینکه باید این مقطع مهم سیاسی را آن‌گونه که بوده به نسل‌های آینده منتقل کنیم که البته کار مشکلی است، گفت: هر فردی که کتابی می‌نویسد، یقیناً این کتاب بی‌طرف خواهد بود. کار نویسنده بی‌طرف دشوار است؛ چراکه سعی می‌کند به‌نحوی مواردی که از منظر خود صحیح است را منتقل کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه بیان بدون جانبدارانه تقوا می‌خواهد تا فرد تمام حقایق را بازگو کند، خاطرنشان کرد: چاره‌ای نیست؛ چراکه این امری مبتلابه در تمامی دنیاست. کتابی که آبجکتیو باشد، سخت یافت می‌شود، اما یک راه برای رسیدن به حق است. آنکه نویسندگان متعدد از منابع مختلف این مقطع را به رشته تحریر درآورند.

این عضو ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذکرات هسته‌ای در ادامه بابیان اینکه مرتضی غرقی نویسنده کتاب «تجربه‌ای دیگر» شخصیتی فرهیخته دارد و برای مردم نیز نام‌آشناست، توضیح داد: ما او را به‌عنوان فردی بی‌طرف در بازگو کردن اخبار می‌شناسیم. من ندیدم سمت‌گیری سیاسی در کار حرفه‌ای داشته باشد و این سرمایه‌ای برای کتاب اوست. او دیده‌ها و شنیده‌ها را همانند دوربین و ضبط‌صوت منعکس کرده است و این کتاب برای اهالی تحقیق خوب است تا بدانند شرایط آن زمان مذکرات به چه شکلی بوده و آن هم از دید یک خبرنگار. از این جهت این کتاب را مهم می‌دانم.

صالحی در ادامه سخنان خود به اصل مذکرات و اهمیت آن اشاره و با تأکید بر اینکه مذکرات ایران با 5 کشور دیگر به‌نحوی مذکرات الگو شمرده می‌شود، اضافه کرد: مذکرات ایران به 1+5 الگو بود؛ چراکه از جهات مختلف کل جهان را درگیر خود کرده بود و بازتابی عمومی و جهانی در کل دنیا داشت و بنابراین تنها اخبار آن در ایران منعکس نمی‌شد.

به گفته وی بنده به‌عنوان کوچک‌ترین و دیرپاترین فردی که در امر بحث هسته‌ای حضور مستمر داشته، می‌توانم بگویم این مذکرات از هر جهت مهم بود. این مذکرات پیشینه محکمی داشت و هر مسئولی خشتی روی خشت گذاشت و این‌گونه نبود که ناگهانی مذکرات آغاز و به سرانجام رسیده باشد. این مذکرات پیشینه‌ای داشت و روبه‌جلو راه بازتر شد؛ چراکه در هر دوره شرایط متفاوت است و نمی‌توان هیچ‌یک را با دیگری مقایسه کرد چون شرایط مساوی نبود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به اینکه حسنی که در این مرحله آخر از مذکرات دیده شد این بود که راه مذکرات هسته‌ای ایران از قبل باز شده بود، گفت: رهبر انقلاب اجازه دادند مذکرات دوجانبه قبل از دولت یازدهم آغاز شود و تنها دولت یازدهم از این فرصت به‌خوبی استفاده کرد و ماجرا شتاب گرفت و این‌طور نبود که در خلاء مذکرات انجام شده باشد. از سوی دیگر هم مذاکره‌کنندگان تیم ایران صاحب تجربه بوده و سال‌ها در جریان امر بودند، هرچند گروهانی در برابر لشکر بودیم؛ آنطرف آن‌قدر تجربه نداشت، آنها جدیدالورود به بحث هسته‌ای ایران بودند، اما طرف ایرانی چه بنده و چه آقای ظریف از قبل مسائل هسته‌ای ایران را می‌دانستیم و همین مسئله کمک‌کننده بود.

صالحی با تعبیر اینکه ما در یک گردنه ترامپیزم قرار گرفتیم و یکی از مشکلاتی که پیش روی سیاستمداران است این است که پیش‌بینی اتفاقات مشکل‌تر است، گفت: پیش‌بینی مشکل است؛ چراکه طرف مقابل خیلی مشخص نیست که چگونه بازی می‌کند. نه فقط برای ما قابل پیش‌بینی نیست، بلکه برای همه مشکل است، اما ما یک نقطه مثبت داریم. یک بار با تمام وجود این‌گونه فکر کنید و ببینید این حرف چقدر درست است.

وی افزود: فرض کنید برجام نبود، خیلی‌ها این سؤال را مطرح می‌کنند، در شرایط کنونی ترامپ بود، قطعاً شرایط سخت‌تری پیش می‌آمد. بله! ما ملتی مقاوم هستیم، اما اقتدار و مقاومت همواره در طول ا
نقلاب همراه با تدبیر و هوشمندی بوده است و این‌گونه نبوده که این اتفاقات و سیر تحولات ما و جنگ یکباره به اتمام رسیده باشد،‌ این‌گونه نبود، بلکه هوشمندی و تدبیر خاصی به کار گرفته شد تا انقلاب اسلامی 38 سال عزتمندانه به پیش رود، اما در این میان خیلی‌ها هم سعی کردند انقلاب را به زمین بزنند، اما روزبه‌روز مقتدرتر شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر این اقتدار نبود، آنها برای ما تره هم خرد نمی‌کردند. این اقتدار اما ناشی از چیست؟ اگر اراده در ملتی نباشد، تدبیر وجود نداشته باشد، قطعاً در مقابل مکر دشمن شکست می‌خورد. اگر برجام هم نبود، در شرایط سخت بودیم اما جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و خود را در موقعیت بالاتر قرار داد. ببینید در حال حاضر چه کسی ناله کرده است و می‌سوزد. ما نسبت به قبل برجام چه کم آوردیم. آیا نفتکش‌ها، بانک‌ها (کوچک نمی‌گویم بزرگ) بیمه‌ها و... راه نیفتاده است؟ اگر نه بگوییم، کتمان حقایق است.

صالحی ضمن اشاره به اینکه یکی از اشکالات من این است که حرف را می‌زنم و در مقابل از چپ و راست درباره آن صحبت می‌شود، گفت: الان ما چیزی را از دست نداده‌ایم، این را قبول کنید. من به‌عنوان فردی مطلع در صنعت هسته‌ای می‌گویم اگر برجام به هم بخورد، چگونه برمی‌گردیم طرف مقابل ناراحت است، ما که رآکتور جدید را می‌سازیم، رآکتور اراک به‌خوبی پیش می‌رود، غنی‌سازی را انجام می‌دهیم و همه چیز روی ریل است. ما می‌دانیم صنعت هسته‌ای ما روی ریل است و با قدرت و قوت پیش می‌رود و هنوز هم من روی قسمم هستم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه ضمن اجازه از مسئولان نظام و وزارت اطلاعات قرار شده آقای کمالوندی، دوستان، خبرنگاران و علاقه‌مندان را برای بازدید همراهی کنند، گفت: برخی دوستان می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است اما این مملکت صاحب دارد، این‌گونه نیست که رها کنیم. اطمینان داشته باشید که ما خود را خادم می‌دانیم و یک بار به خادم خود اعتماد کنیم، زیرا صنعت هسته‌ای خیلی بهتر از گذشته جلو می‌رود ولی این مقدار اطمینان را داشته باشید و من آن را اعلام می‌کنم و به‌زودی دکتر کمالوندی راه را باز کنند تا خبرنگاران و علاقه‌مندان از صنعت هسته‌ای بازدید کنند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها