واشنگتن‌پست:

دولت ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران است

دولت ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران است
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 17:29

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که دولت کنونی آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران است اما این سیاست اغلب کارساز نیست.

العالم-آمریکا

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی با محور اقدامات ضدایرانی دولت کنونی آمریکا نوشت، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران است اما تغییر نظام اغلب کارساز نیست.

در مقدمه این گزارش آمده است، ترامپ طرفدار ایران نیست و زمانیکه بعنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کرده بود، متعهد شده بود که برجام را پاره می‌کند.

این گزارش ادامه داد، دولت ترامپ و هوادارانش که حداقل در حال حاضر از تلاش‌ها برای از بین‌ بردن برجام ناامید شده‌اند، جنجال‌هایی را درباره تغییر نظام در ایران به راه انداخته‌اند.

واشنگتن‌پست اینگونه نوشت، در ماه ژوئن، سناتور «تام کاتن» اعلام کرد: «سیاست آمریکا باید برپایه تغییرنظام در ایران باشد. درک نمی‌کنم چطور برخی می‌توانند تا زمانیکه یک استبداد دین‌سالاری روی کار است، سخن از ایمن بودن‌ آمریکا به میان آورند». 

از طرف دیگر، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز چندین بار گفته است که سه مورد از خطرناک‌ترین تهدیداتی که متوجه آمریکا است، ایران، ایران و ایران می‌باشد.

بنا بر این گزارش، از جمله دیگر افراد دولت ترامپ که در خصوص تغییر نظام در ایران ابراز تمایل کرده‌اند، شامل «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، «مایک پومپئو» رئیس سیا و «درک هاروی» مدیر سابق شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه می‌باشند.

واشنگتن پست سپس با اشاره به این موارد ادامه داد که تمامی این موارد اغلب به صورت لفاظی بوده است و این افراد هیچ‌کدام هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اند که چه کسی قرار است جایگزین نظام کنونی ایران شود.

این گزارش سپس با مطرح کردن سؤالی نوشت، اما آیا یک تلاش جدی‌تر آشکار یا پنهان واشنگتن در ایران، در راستای منافع آمریکا هست یا خیر؟

این گزارش در پاسخ به این سؤال اداه داد که بعید است که تلاش برای تغییر نظام ایران به نفع آمریکا باشد.

واشنگتن پست سپس توضیح داد، همانطور که تجارب اخیر آمریکا در افغانستان، عراق و لیبی نشان داده است، کمک به سرنگونی یک رژیم در اغلب موارد به تشکیل یک دولت مطیع و صمیمی با کشور هدف منجر نشده است.

بنا بر این گزارش، تغییر نظام همچنین این قابلیت را دارد که مجموعه‌ای مشکلات از جمله تداوم درگیری‌ها، سقوط کشور و گروههای تازه به قدرت رسیده متخاصم را به همراه دارد و صرفنظر از اینکه تلاش برای تغییر نظام یک کشور به صورت آشکار یا پنهان صورت گرفته باشد، چنین پیامدهایی ممکن است به جود آید و این مسئله در تلاش‌های آمریکا برای خلع «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از قدرت مشهود بود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، تلاش‌های آشکار و موفقیت‌آمیز برای تغییرنظام در سراسر جهان را در بازه زمانی 200 ساله مورد ارزیابی قرار دادند و همچنین تلاش‌های پنهان آمریکا برای تغییرنظام در حین جنگ سرد را نیز بررسی کرد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که اغلب انواع تغییرنظام به بهبودی روابط میان دو کشوری که برای تغییرنظام یک کشور دیگر تلاش کرده و کشوری که در آن تغییرنظام صورت گرفته بود، منجر نشد.

این گزارش نشان داد که محققان دریافتند که وقتی یک کشور یک دولت دیگر را سرنگون می‌کند، احتمال وقوع جنگ‌های داخلی افزایش می‌یابد و در اغلب موارد به ایجاد دموکراسی در آن کشور ختم نمی‌شود.

این گزارش نشان داد که محققان دریافتند که وقتی یک کشور یک دولت دیگر را سرنگون می‌کند، احتمال وقوع جنگ‌های داخلی افزایش می‌یابد و در اغلب موارد به ایجاد دموکراسی در آن کشور ختم نمی‌شود.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که تغییرنظام در اغلب مواد نتیجه معکوس دارد و به بهبود روابط دو کشور ختم نمی‌شود.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه برخی معتقدند که تغییرنظام در ایران مطمئن ترین راه برای بازداشتن ایران از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای است باید بدانند که 81 درصد مردم ایران معتقدند که توسعه برنامه هسته‌ای ایران حائز اهمیت است و 68 درصد از مردم ایران نیز معتقدند که ایران می بایست به دنبال افزایش نقش خود در منطقه باشد./فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها