هافینگتن‌پست:

قانونگذاران آمریکا باید از توافق هسته‌ای حمایت کنند

 قانونگذاران آمریکا باید از توافق هسته‌ای حمایت کنند
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 21:23

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا برای وضع تحریم علیه روسیه، ایران و کره شمالی، نوشت: مخالفت سناتور سندرز با این طرح برای حمایت از توافق هسته‌ای در برابر ترامپ بوده و لازم است که دیگر قانونگذاران به وی بپیوندند.

العالم-آمریکا

به نوشته روزنامه هافینگتن پست، زمانی که سنای آمریکا طرح تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی را با 98 رای موافق در برابر دو رای مخالف به تصویب رساند سناتور هابرنی سندرز وران پاول تنها کسانی بودند که علیه این طرح رای دادند.

هر چند تحریم‌های روسیه در مرکز توجه تقریبا تمامی رسانه‌های بزرگ قرار داشت به نظر می‌آید این تحریم‌های ایران است که به دلیل تاثیرشان روی توافق هسته‌ای یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از بالاترین اهمیت برخوردار است.

دولت ترامپ پیام‌هایی قوی مبنی بر این فرستاده است که خواهان کنار گذاشتن برجام و حتی تغییر نظام در ایران شبیه مدل عراق است.

با این حال این مساله سبب نشده است که دموکرات‌ها دست از پیوستن به جمهوری‌خواهان برای در اختیار قرار دادن ابزار نابودی توافق هسته‌ای به ترامپ بردارند.

برخی دموکرات‌ها از جمله کارکنان کمپین انتخاباتی کلنتین به سناتور سندرز حمله و وی را به این متهم کردند که نمی‌خواهد روسیه را به دلیل اتهام دخالت در انتخابات مجازات کنند.

پیتر دلئو یکی از مشاوران هیلاری کلینتون در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت که برنی ساندرز به یکی از دو مخالف این طرح به تحریم‌های روسیه رای منفی داد اما این اظهارنظرها بی‌معنی و نامعقول است.

سندرز در پاسخ به این انتقادات در توئیتر نوشت: من به طوری قوی از تحریم‌های روسیه و کره شمالی حمایت می‌کنم هر چند به شدت نسبت به رویکرد رییس‌جمهور ترامپ در قبال ایران نگران هستم. با توجه به این‌که ترامپ گفته است پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مجددا تایید نخواهد کرد اکنون می‌ترسم که تحریم‌های جدید آن را به خطر بیندازد.

هافینگتن پست در ادامه نوشت: قانونگذاران آمریکا تحریم‌های ایران در روسیه را با هم یکی کردند تا اعضای هر دو حزب از تصویب آن اطمینان یابند. دموکرات‌ها مایل بودند روسیه را به دلیل آن چه دخالت مسکو در انتخابات می‌خوانند مجازات کنند و ترامپ را در تنگنا قرار دهند و جمهوری‌خواهان نیز که از توافق هسته‌ای اوباما با ایران ناراضی بودند خواستار این بودند که ایران را تحت فشار قرار دهند.

با این حال قانونگذاران باید نسبت به حمایت سیاسی از قانونی که به قیمت نابود کردن یکی از مهم‌ترین توافق‌های بین‌المللی مهم تمام می‌شود بسیار محتاط باشند. اگرچه هنوز تردیدهایی درباره این وجود دارد که آیا تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند نقض برجام باشد یا نه، کاملا روشن است که این اقدام خلاف روح برجام به شمار می‌آید و انگیزه ایرانی را برای پایبندی می‌گیرد.

ایران بدون بهره واقعی از رفع تحریم‌ها هیچ دلیلی برای همکاری با توافق هسته‌ای و ادامه محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش ندارد. این بسیار نگران‌کننده است که دموکرات‌هایی که پیش از این برای برجام مبارزه کردند و به آن رای دادند اکنون می‌خواهند خطر قانونی را بپذیرند که ترامپ می‌تواند از آن به عنوان ابزاری برای عمل به وعده‌اش برای پاره کردن توافق هسته‌ای بهره ببرد این مساله به ویژه در فضای سیاسی کنونی که رییس‌جمهور ترامپ در آن می‌گوید قصد ندارد پایبندی ایران را بار دیگر یعنی در ماه اکتبر تایید کند، حائز اهمیت است هر چند شواهد ثابت می‌کند که این کشور به تعهداتش عمل می‌کند.

این روزنامه آمریکایی در پایان تاکید کرد: اکنون ضروری است که قانونگذاران در حمایت از توافق هسته‌ای به سندرز بپیوندند. بدون برجام دامن زدن به تنش‌ها می‌تواند تمامی پیشرفت دیپلماتیکی که در دوران اوباما حاصل شد را خنثی کند و به یک جنگ غیرضروری دیگر در خاورمیانه بینجامد./ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها