اعلام جزییات مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم

اعلام جزییات مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم
سه شنبه 10 مرداد 1396 - 18:24

مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران ۱۲ مرداد با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، رؤسای قوا، مقامات کشوری و لشکری، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی برگزار می شود.

العالم ـ ایران 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای، مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶ برگزار خواهد شد. این مراسم از ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه در حسینیه‌ امام خمینی (رحمه‌الله)، با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، رؤسای قوا، مقامات کشوری و لشکری، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی و قشرهای مختلف مردم برگزار می‌شود و در شبکه‌های مختلف رادیویی-تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.

در این برنامه وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را به حاضران ارائه می‌کند و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب در تنفیذ رأی مردم به ریاست جمهوری جناب حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی را قرائت خواهد کرد و رهبر انقلاب اسلامی این حکم را به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا می‌کنند. در ادامه رئیس‌جمهور به بیان سخنان خود می‌پردازد و پس از آن حضار، شنونده‌ی بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خواهند بود.

تنفیذ در قانون
بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌وسیله‌ی مقام رهبری آغاز می‌گردد.»

دوازده رئیس‌جمهور
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون ۱۲ انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شده است و احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ حضرت امام خمینی رحمه‌الله، آقایان سیدابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، سیدعلی خامنه‌ای و با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران منصوب شده‌اند.

از حسینیه جماران تا حسینیه امام خمینی
در دوران رهبری حضرت امام خمینی، چهار مراسم تنفیذ در حسینیه جماران و در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تا کنون هفت مراسم در حسینیه امام خمینی رحمه‌الله برگزار شده است. از دیگر نکات قابل توجه در طول این مراسم‌ها سخنرانی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد خمینی یادگار امام خمینی در اولین مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری پس از رحلت امام خمینی در سال ۱۳۶۸ بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها