زنگنه:

می گویند قرارداد با توتال اسلام را به خطر می اندازد

می گویند قرارداد با توتال اسلام را به خطر می اندازد
سه شنبه 10 مرداد 1396 - 19:37

عده‌ای می‌گویند که قرارداد با توتال اسلام را به خطر می اندازد درحالی که باید به اینان گفت که با این اقدام اسلام به خطر نمی‌افتد بلکه امنیت تامین انرژی برای ما فراهم می شود.

العالم ـ ایران

وزیر نفت گفت: کل درآمدی که شرکت توتال در مقابل هزینه‌هایی که در فاز ۱۱ به دست می‌آورد فقط ۶ میلیارد دلار است در حالی که با این رقم عده‌ای می‌گویند که اسلام به خطر افتاد. باید به اینان گفت که با این سرمایه گذاری اسلام به خطر نمی‌افتد بلکه امنیت تامین انرژی برای ما می‌آورد.

بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح و بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری – نکاء اظهارداشت: ما این خط را شش ماه پس از زمستان سال گذشته طبق قولی که به مردم داده بودیم افتتاح کردیم و به این ترتیب نگرانی‌ها برای تامین گاز استان‌ها و امنیت انرژی رفع شد.

وی افزود: برای من به عنوان وزیر نفت مایه سرشکستگی بود که بیشترین ذخایر گاز کشور را داشته باشیم و در برخی استان‌ها مشکل تامین گاز داشته باشیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: برای ما افتخار نیست به روی ذخایر عظیم نفت و گاز راه برویم و پایمان برهنه باشد. باید از ثروت‌هایی که داریم استفاده کنیم و آن‌ها را بالفعل کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: هنر این است که شرافتمندانه ثروت‌ها را برای بهبود زندگی دراز مدت مردم نسل فعلی و آینده درست مصرف کنیم و اجازه ندهیم که ثروت کشور هدر برود.

وی با بیان اینکه دولت شریف و خدمتگذار وظیفه دارد که نسبت به جلوگیری از هدر رفت ثروت در کشور مبادرت ورزد خاطرنشان کرد: بنده از مردم مازندران، گلستان و گیلان که طی این مدت به ما کمک کردند تشکر می‌کنم و همچنین از نمایندگان استان‌ها که با ما همراهی کردند قدردانی می‌کنم.

زنگنه در ادامه با اشاره به همراهی مردم با وزارت نفت در زمان کمبود و قطعی گاز در دو استان گلستان و مازندران بیان کرد در شبی که تصور می‌کردم قطعی گاز خواهیم داشت پیامک‌هایی به مسوولان استان‌ها ارسال کردم که جواب‌های آن‌ها برای من جالب بود بنابراین باید گفت که در زمان سختی است که رفیق خود را می‌شناسند.

وی ادامه داد: در زمانی که گاز استان‌ها شرایط خوبی نداشت بنده شب‌ها خوابم نمی‌برد و عذاب وجدان داشتم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اکنون وضعیت خوبی از نظر امنیت و تامین انرژی در سه استان داریم یادآور شد: برای اولین بار اعلام می‌کنم که برای تامین خوراک در این دو استان مشکلی نداریم و انتظار داریم که مشترکان فقط گاز را برای سوخت مصرف نکنند تا بتوانیم جهت تامین خوراک صنایع از آن استفاده کنیم.

زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه در این استان‌ها آب ارزان وجود دارد و رقابتی نیز با کشاورزی نمی‌شود می‌توان صنایع زیربنایی جهت تبدیل گاز به پلاستیک احداث کرد و در این رابطه به سرمایه گذار پیشنهاد می‌کنند که در این منطقه نسبت به احداث کارخانه مبادرت ورزند چرا که به این ترتیب شاهد ایجاد ده‌ها شغل خواهیم بود ضمن اینکه از این محصولات جهت مصرف داخلی و صادرات نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ما به عنوان دولت نمی‌توانیم از صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری مستقیم داشته باشیم اما می‌توانیم به اجرای این پروژه‌ها کمک کنیم و توقع داریم که سرمایه گذاران نیز به این بخش ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اظهارداشت: قول می‌دهیم که تمامی روستا‌ها و شهرهای کشور گازرسانی شوند. ما تاکنون ثروت عظیمی در کشور داشتیم که تماما هدر می‌رفت و از زمان هوخشتره تا این دولت فقط به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود اما طی این سه سال ۹ هزار روستا گازرسانی شدند و تا دو سال آینده نیز ۵ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد که تعداد روستاهای دارای گاز به عدد ۲۸ هزار خواهد رسید و این تعداد روستای گازرسانی شده (۱۴ هزار روستا) بدون اینکه یک ریال از دولت دریافت کنیم گازرسانی شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۹۸ درصد شهر‌ها و ۹۰ درصد روستا‌ها و سرجمع ۹۵ درصد کشور گازرسانی شده و ۵ درصد باقیمانده نیز امکان ارسال گاز ندارند.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه عدم اجرای هر دو فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار عدم النفع برای کشور داشته است خاطرنشان کرد: به دلیل مدیریت نادرستی که داشتیم و نتوانستیم از فاز‌ها بهره برداری کنیم ۱۰۰ میلیارد دلار گازوئیل و مازوت سوزانده شد در حالی که تمامی این ثروت از جیب مردم هزینه شده و این باعث افتخار نیست بلکه مایه شرمندگی کشور است.

وزیر نفت در ادامه به بحث قرارداد با توتال اشاره و اظهار داشت: کل درآمدی که شرکت توتال در مقابل هزینه‌هایی که در فاز ۱۱ به دست می‌آورد فقط ۶ میلیارد دلار است در حالی که با این رقم عده‌ای می‌گویند که اسلام به خطر افتاد. باید به اینان گفت که با این سرمایه گذاری اسلام به خطر نمی‌افتد بلکه امنیت تامین انرژی برای ما می‌آورد و این عدم امنیت منجر به این می‌شود که جرم و فساد در کشور بیشتر شده و روز به روز سرخورده شویم و عزتمان پایین بیاید.

وی در ادامه بیان کرد: زمانی که نمایندگان دو استان مازندران و گلستان به من گفتند که مردم بابت قطعی گاز آسیب اقتصادی دیده‌اند خیلی سختی دیده‌اند اما اکنون این نوید را به مردم می‌دهم که آینده روشن برای امنیت انرژی خواهند داشت.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به پیگیری تغییر تعرفه گاز براساس اقلیم سردو گرم در سطح کشور گفت: در زمینه اکتشاف و بهره برداری از نفت در خزر با توجه به اینکه اکنون تحریم‌هایی نداریم، پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد اما مهم این است که شرکت توسعه دهنده و سرمایه گذار خواستار همکاری در این پروژه باشد اما ما نیز به دنبال مذاکره با شرکت‌های توسعه دهنده هستیم.

زنگنه در مورد اکتشاف در مناطق مرزی استان گلستان نیز تصریح کرد: در این خصوص ما نیازی به حضور شرکت‌های خارجی نداریم اما باید خودمان به این نتیجه برسیم که اگر نفت و گازی در این مناطق وجود داشته باشد، نسبت به توسعه آن‌ها اقدام کنیم.

او یادآور شد: البته کشف نفت و گاز برای ما در این استان‌ها غنیمت است چون در این نقاط ضعف داریم که باید نسبت به پیگیری این موضوع مبادرت ورزیم.

ایلنا

ایران از گاز وارداتی ترکمنستان بی نیاز شد

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها