مقام سابق آمریکایی:

آژانس درخواست بی‌جا در مورد ایران را نمی‌پذیرد

آژانس درخواست بی‌جا در مورد ایران را نمی‌پذیرد
سه شنبه 10 مرداد 1396 - 21:34

دیپلمات‌ کهنه‌کار آمریکایی و معاون اسبق وزیر خارجه این کشور در یادداشتی روز سه‌شنبه از دولت «دونالد ترامپ» خواست اشتباهات مربوط به عراق را درباره ایران تکرار نکند.

العالم ـ آمریکا

«مارک فیتزپاتریک»،‌ دیپلمات‌ کهنه‌کار آمریکایی و معاون اسبق وزیر خارجه این کشور در یادداشتی روز سه‌شنبه از دولت «دونالد ترامپ» خواسته اشتباهات مربوط به عراق را درباره ایران تکرار نکند. 

وی در این یادداشت در اندیشکده «موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی» نوشته است: «15 سال پیش که آمریکا به عراق حمله کرد کجا بودید؟ من معاون موقت وزیر خارجه آمریکا بودم و از بطن ماجرا فرایندهای تصمیم‌گیری را مشاهده می‌کردم.»

«فیتزپاتریک» در ادامه می‌نویسد: «همکاران من در اداره تحقیقات و اطلاعات این وزارتخانه، شواهد مفروض درباره برنامه سلاح‌های کشتار جمعی عراق که [بعداً] توجیهی برای حمله به این کشور شد را زیر سوال بردند. من با تصور اینکه رئیس‌جمهور و مشاوران ارشدش اطلاعات ویژه‌ای در اختیار دارند که زیربنای قضاوتشان را تشکیل می‌دهد، از همراه شدن با این گروه خودداری کردم.»

وی اضافه کرده است: «آن طور که خیلی زود معلوم شد، این موضوع به نحو غم‌انگیزی نادرست بود. این حمله، تصمیمی سیاسی بود که بر اساس اطلاعات دست‌چین‌شده‌ی برخی از مقام‌های جداشده از دولت عراق گرفته شده بود.»  

«فیتزپاتریک» می‌نویسد: «هزینه‌های این جنگ کشته شدن نیم میلیون عراقی، کشته شدن 5000 نیروی رزمی آمریکا، از دست رفتن بیش از 2 تریلیون پول آمریکا و ایجاد منطقه‌ای سراسر آشوب بود که ایران تنها پیروز آن به شمار می‌رود.»

   وی استدلال کرده دولت ترامپ در حال حاضر در حال پیگیری سیاست‌هایی در قبال ایران است که ممکن است به یک جنگ اشتباه دیگر در منطقه خاورمیانه منجر شود. 

او در بخش دیگری از این یادداشت درباره گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند دولت ترامپ قصد دارد با درخواست بازرسی‌های نظامی، ایران را وادار به خروج از برجام کند هم اظهار نظر کرده است. 

دیپلمات اسبق آمریکایی تصریح کرده است: «در صورتی که آمریکا یا هر کدام از دیگر کشورها اطلاعاتی مبنی بر تخلفات ایران در یک سایت نظامی در اختیار داشته باشند، باید برای انجام اقدامات راستی‌آزمایی آن را در اختیار آژانس قرار دهند.»

او تأکید می‌کند: «در صورتی که نتوان به این تخلف ادعایی از طریق روش‌های دیگر رسیدگی کرد، آژانس دلایل مناسب برای درخواست بازرسی در اختیار خواهد داشت. از طرف دیگر، درخواست بازرسی که صرفاً به منظور وادار کردن ایران به مخالفت طراحی شده باشد، این فرایند را تحریف می‌کند. آژانس، هرگز با چنین درخواست بی‌جایی موافقت نخواهد کرد.»

فارس 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها