گاردین: عربستان عامل نخست شیوع وبا در یمن است

گاردین: عربستان عامل نخست شیوع وبا در یمن است
پنج‌شنبه 12 مرداد 1396 - 14:49

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی به وضعیت خطرناک سلامتی در یمن، در پرتو گسترش بیماری وبا در این کشور پرداخت.

العالمیمن

 براساس گزارش گاردین، یمن طی چهار ماه اخیر شاهد گسترش بیماری وبا در همه مناطق خود بوده است تا حدی که سازمان ملل متحد آن را بدترین شرایط در جهان عنوان کرد. روزانه حدود هفت هزار مورد ابتلا به وبا در یمن شناسایی می شود. تعداد مبتلایان به این بیماری در پایان ماه آوریل حدود 436 هزار و 625 نفر برآورد شده است و بیش از 1900 نفر جان خود را از دست داده اند.

به گفته این روزنامه، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی اجاز حمل مواد و تجهیزات پزشکی به مقصد صنعا را به هیچ هواپیمایی نداد تا اینکه پس از حدود چهار هفته وبا سراسر این کشور را فرا گرفت.

در همین حال، حدود 30 هزار کارمند در حوزه سلامتی بیش از یک سال است که حقوق دریافت نکرده و از یک ماه پیش تاکنون رفتگران و مهندسان حوزه آبرسانی دست از کار کشیده اند. بنابراین انبوهی از زباله در خیابان های شهر رها و آبرسانی نیز متوقف شده است.

گاردین افزود: مناطق تحت کنترل انصارالله بیشترین خسارت ها را به علت گسترش بیماری وبا شاهد بوده است.

در حقیقت، بیش از 80 درصد از موارد ابتلا به وبا از استان های تحت کنترل انصارلله گزارش شده است. در این مناطق از هر هزار نفر، 17 نفر به وبا مبتلا شده و آمار مرگ و میر به میزان 0.46 درصد رسیده است.

گفتنی است که شیوع وبا در یمن بطور مستقیم با استراتژی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در ارتباط است چراکه این ائتلاف غیرنظامیان و زیرساخت ها را در همه مناطق تحت کنترل مبارزان یمنی هدف قرار می دهد.

به گفته این روزنامه انگلیسی، با وجود موج انتقادات از آمریکا و انگلیس در حمایت از مداخله نظامی عربستان علیه یمن، تاکنون هیچگونه تغییر قابل ملاحظه ای در این باره حاصل نشده است.

در دسامبر 2016  دولت باراک اوباما اعلام کرد در واکنش به تجاوز عربستان سعودی به یمن فروش برخی تجهیزات نظامی پیشرفته به عربستان سعودی را محدود یا متوقف خواهد کرد. اما در ماه مه 2017 دولت ترامپ قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات پیشرفته نظامی با عربستان امضا کرد.

در پایان گاردین افزود: در پرتو عدم محکومیت بین المللی تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به یمن، دشوار به نظر می رسد که این فاجعه سلامتی و بحران انسانی در این کشور خیلی زود به پایان برسد.

221

پربیننده ترین خبرها