روایت واشنگتن پست از عجلۀ ترامپ برای نقض برجام

روایت واشنگتن پست از عجلۀ ترامپ برای نقض برجام
پنج‌شنبه 12 مرداد 1396 - 18:13

نشریه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، آمریکا به متحدان خود گفته است همانگونه که از توافق آب و هوایی پاریس خارج شد ممکن است از توافق هسته ای با ایران نیز خارج شود.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه واشنگتن پست آمریکا در مقاله ای به قلم اشان تارور نوشت: ماه قبل دولت ترامپ پایبندی تهران به توافق هسته ای را تایید کرد . متحدین آمریکا و ناظران بین المللی بر روی این مسئله توافق دارند که ایران به موارد مطرح شده در توافقنامه که شامل محدود کردن برنامه هسته ای خود و پذیرفتن بازرسی های سخت است عمل کرده است.

واشنگتن پست ادامه داد: ترامپ با بی میلی زیاد تاییدیه پایبندی ایران به توافق هسته ای را امضا کرد و از آن به بعد نیز با ایما و اشاره گفته است در موعد بعدی که باید (پایبندی ایران را) طبق مصوبه کنگره هر 90 روز دوباره تایید کند وی تمایل دارد که اینکار را نکند حتی اگر مدارک کافی برای اثبات پایبندی ایران به توافق هسته ای وجود داشته باشد.

روزنامه آمریکایی نوشت: مدت زمان زیادی است که منتقدان توافق هسته ای در دولت آمریکا و آن دسته از افرادی که در نظام سیاست خارجی واشنگتن سیاست جنگ طلبانه را دنبال می کنند بر این نکته تاکید می کنند که این توافق در کنترل کردن دیگر رفتارهای بد ایران نا کارآمد بوده است. موافقان توافق می گویند که این توافق باید برای آنچه که بر روی آن توافق شده است یعنی محدود کردن فعالیت هسته ای ایران مورد بررسی قرار گیرد. آنها می گویند اعمال ایران از قبیل حمایت کردن از گروهها و کشورهایی که به نیابت از ایران در منطقه در حال جنگ هستند و یا ارسال اخیر ماهواره بر به فضا تحریک کننده هستند ولی در حقیقت توافق هسته ای را نقض نکرده اند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: مقامات آمریکا اخیرا به متحدان خود گفته اند که آنها باید آماده شوند تا مذاکرات مجدد با ایران را آغاز کنند و در غیر این صورت آمریکا ممکن است همانگونه که از توافق آب و هوایی پاریس خارج شد از توافق هسته ای با ایران نیز خارج شود.

به نوشته این روزنامه، این موضوع برای رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا که با ترامپ در این زمینه مخالف است موجب نگرانی شده است. تیلرسون هشدار داده است خارج شدن آمریکا از توافق باعث ناراحتی متحدان کلیدی آمریکا که تمایلی به خارج شدن از توافق هسته ندارند می شود. وزیر امور خارجه آمریکا این هفته گفت بزرگترین فشاری که ما می توانیم به ایران وارد کنیم تا این کشور رفتارش را عوض کند آن فشاری است که بصورت جمعی به ایران وارد کنیم.

واشنگتن پست در ادامه افزود: عناصری از جکومت ایران مثل "تندروها" که اصولا با توافق هسته ای مخالف هستند، می گویند که بسته جدید تحریمهای آمریکا توافق هسته ای را نقض کرده است. همچنین دولت ترامپ می تواند تلاش کند تا به ایران از راه دیگری فشار وارد کند. مثلا ناظران بین المللی را متقاعد کند تا درخواست  بازدید از سایتهای نظامی که ربطی به فعالیتهای هسته ای ندارند را مطرح کنند زیرا این مسئله موجب خشم و عصبانیت شدید تهران می شود.

واشنگتن پست در پایان آورده است: مشکل آنجاست که مدرک مشخصی مبنی بر اینکه ایران مخفیانه در حال غنی سازی اورانیوم است وجود ندارد. بنا بر این ایران اجازه دسترسی به این سایتها را نخواهد داد و این همان نقطه ای است که دولت ترامپ می تواند ایران را به نقض توافق متهم کند.

پربیننده ترین خبرها