پیام اتحادیه عرب به بارزانی درباره همه پرسی کردستان

پیام اتحادیه عرب به بارزانی درباره همه پرسی کردستان
پنج‌شنبه 12 مرداد 1396 - 20:06

دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی به رئیس منطقه کردستان، ضمن مخالفت با جدایی‌طلبی کردها، اعلام کرد که برگزاری همه‌پرسی استقلال به نفع هیچ طرفی در عراق از جمله کُردها نیست.

العالمعراق

به گزارش اسپوتنیک، منابع آگاه دیپلماتیک عربی اعلام کردند که "احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی اختصاصی به "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق، از وی خواست که در برگزاری همه‌پرسی استقلال که قرار است 25 ماه سپتامبر برگزار شود، تجدیدنظر کند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، ابو‌الغیط در این نامه تاکید کرد: همه پرسی که قرار است برگزار شود پیامی منفی برای ملت غیر کرد عراق دارد و زمینه را برای تشتت آماده خواهد کرد و بر پیچیدگی اوضاع منطقه خواهد افزود و شاید در پیچیده شدن اوضاع کردی به گونه ای که خوشایند هیچ کس نیست، سهیم باشد. صرفنظر از حساس بودن زمان کنونی و خطرناک بودن شرایط که باید در سطح گسترده تری دست به دست هم داد و توافق گسترده تری ایجاد کرد، اقدام بدون اجماع ملی و بدون هماهنگی و توافق با دولت بغداد سبب بحرانی شدن وضع خواهد شد و همه طرفها را به سوی اتخاذ مواضعی دشوار سوق خواهد داد که چه بسا به نفع آینده عراقیها از جمله کردها نباشد. در این نامه همچنین به خطرناک بودن مرحله آینده در عراق اشاره شده است.

دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به خطرناک بودن مرحله آتی در عراق، گفت که باید اعتراف کرد که داعش به دلیل برخی شرایط حاکم وارد عراق شد و نباید اجازه تکرار آنها را داد و بدون هیچ تاخیری باید، تلاش‌هایی جدی و حقیقی و مستمر برای ایجاد آشتی ملی فراگیر در عراق صورت گیرد

در این نامه به صراحت موضع مخالف اتحادیه عرب با اصل جدایی در عراق، اعلام و تاکید شد: حقوق کردها تنها در چارچوب وجود دولت فدرال و دموکراتیک عراق، به صورت کامل محقق خواهد شد. 

وی از کُردها خواست که برای دستیابی به حقوق خود و صیانت از آن، در چارچوب عراق و قانون اساسی کشور اقدام کنند نه خارج از آن؛ بویژه که تمامی طرف‌ها در عراق بر سر این قانون توافق کرده‌اند.

221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها