حکم اعدام دانشجوی عربستانی به خاطر دموکراسی‌خواهی!

حکم اعدام دانشجوی عربستانی به خاطر دموکراسی‌خواهی!
پنج‌شنبه 12 مرداد 1396 - 23:20

مقامات سعودی «مجتبى نادر السويكت» دانشجوی عربستانی را به علت مشارکت در تظاهرات برای دعوت به دموکراسی به اعدام محکوم کردند.

العالم - عربستان سعودی

«مجتبى نادر السويكت» دانشجوی عربستانی پنج سال پیش در سال تحصیلی 2013 – 2014 در دانشگاه وسترن میشیگان پذیرفته شد. وی هنگام آماده شدن برای ورود به دانشکده، در دسامبر 2012 ، سفری برای بازدید از این دانشگاه ترتیب داد، اما قبل از سوار شدن به هواپیمایی که از فرودگاه بین المللی ملک فهد عازم میشیگان بود، نیروهای امنیتی سعودی وی را بازداشت کردند.

به نوشته سایت "دموکراسی و حقوق بشر در بحرین" (ADHRB)، مجتبى و 13 نفر دیگر، به علت احتمال مشارکت در تظاهراتی در حمایت از دموکراسی در همان سال با حکم اعدام مواجه دیدند.

مقامات رژیم سعودی مجتبی را به بازداشتگاه عمومی شهر دمام منتقل کردند. دراین مکان بود که این جوان زیر شکنجه های وحشیانه مجبور شد به دروغ لب به اعتراف بگشاید. نیروهای امنیتی با استفاده از کابل، شیلنگ و کفش بر صورت و سر مجتبی کوبیدند و با سیگار بدن او را سوزاندند. همچنین کتف او در اثر شکنجه شکست. در حال حاضر این بازداشتی با انواع دردها در کمر و پاها و معده رنج می برد. با این وجود مقامات زندان او را از امکانات درمانی و بهداشتی محروم کرده اند. 

مجتبی زمستان سال 2012-2013 را در سلول انفرادی به سر برد تا دیگر فکر تظاهرات به ذهنش خطور نکند! وی همچنین از ارتباط با وکیل مدافع محروم شد و پس از گذشت یک سال از حبسش به دادگاه برای محاکمه منتقل شد. 

مجتبی خواهان ادامه تحصیل است، ولی پرونده او در دستگاه قضایی وی را به سوی مرگ می برد. مقامات سعودی خانواده مجتبی را از رساندن کتاب به این جوان عربستانی منع کرده اند و نمی گذارند که حتی با او ملاقات کنند.

پس از چند سال حبس، دادگاهی در عربستان ژوئن 2016 حکم اعدام مجتبی را صادر کرد و دادگاه کیفری عربستان روز 25 مه 2017 حکم اعدام مجتبی را تأیید نمود. مجتبی هم اکنون منتظر اجرایی شدن حکم خود است. مقامات سعودی در  ماه جاری میلادی ظرف 2 روز، 10 نفر را با شمشیر اعدام کردند. 

215

 

پربیننده ترین خبرها