کمک پنهانی امام هشتم (ع) به نیازمندان

کمک پنهانی امام هشتم (ع) به نیازمندان
جمعه 13 مرداد 1396 - 11:11

یک کارشناس علوم قرآنی با اشاره به کمک پنهانی امام هشتم (ع) به نیازمندان، از توجه ویژه امام رضا (ع) به بحث نظافت سخن گفت.

العالم - ایران

علی نوری‌زاده کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به امام رئوف شهرت یافته‌اند و دلیل این موضوع ویژگی‌های اخلاقی ممتازی است که در اخلاق و رفتار آن حضرت نمایان شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های اخلاقی امام هشتم (ع) آن بود که آن حضرت با افراد فقیر و همچنین خدمتگزارانش سر یک سفره می‌نشستند و غذا می‌خوردند چرا که خود را برتر از دیگر انسان‌ها نمی‌دیدند و معتقد بودند که انسان‌ها تنها در تقوا نسبت به یکدیگر برتری دارند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: امام هشتم (ع) همچنین به مستمندان و فقیران بسیار رسیدگی می‌کردند البته تلاش خود را به‌کار می‌گرفتند تا این کمک‌ها به‌صورت پنهانی باشد و در حضور همگان این کار را انجام نمی‌دادند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: صدقه دادن یکی از فعالیت‌هایی بود که فرزند گرامی امام موسی کاظم (ع)همواره به آن توجه داشتند و بر این نکته تأکید می‌کردند که صدقه باعث کمک به نیازمندان و دفع بلایا می‌شود.

نوری‌زاده توضیح داد: امام رضا (ع) هیچ‌گاه با گفتار و سخنانشان کسی را نمی‌رنجاندند از این‌رو همه افراد هم عصر ایشان خاطره‌های زیبایی از این حضرت در ذهن دارند. ایشان همچنین به اندازه‌ای مهربان بودند که رفع نیاز و درخواست مؤمنان را بسیار با اهمیت‌تر از رفع نیاز خود می‌دانستند و در مسیر برآوردن خواسته‌های مؤمنان تلاش ویژه‌ای می‌کردند.

وی یادآور شد: یکی از نکته‌های مهمی که مؤمنان پیرو امام هشتم (ع) در مورد این حضرت باید همواره مورد توجه قرار بدهند، توجه این حضرت به موضوع نظافت جسم خود بود. ایشان همیشه پیش و پس از غذا دست‌هایشان را می‌شستند و خود را معطر می‌کردند به‌خصوص برای نماز.

این کارشناس علوم قرآنی افزود: پرهیز از اسراف یکی از موارد مورد توجه همیشگی امام رضا (ع) بود به‌گونه‌ای که اگر غذایی اضافه می‌آمد هرگز آن را دور نمی‌ریختند. ایشان همچنین در شرایطی که افراد در محلی حضور داشتند، چیزی را به تنهایی نمی‌خوردند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) بسیار متواضع و مهربان بودند و با همه افراد با خوشرویی برخورد می‌کردند. ایشان به فقیران همواره کمک می‌کردند و چنین کمک‌هایی را به‌عنوان پس‌اندازی برای آخرت خود به‌ شمار می‌آوردند.

میزان

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها