مجلس اعلای اسلامی عراق: همه پرسی کردستان، عبور از خط قرمز است

مجلس اعلای اسلامی عراق: همه پرسی کردستان، عبور از خط قرمز است
جمعه 13 مرداد 1396 - 23:20

یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق، اعلام کرد: هرگونه جدایی، خط قرمز است و به وحدت عراق ضربه می زند.

العالمعراق

باقر جبر الزبیدی، از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق، در برنامۀ "لقاء خاص" از شبکه العالم به موضوع برگزاری همه پرسی دربارۀ جدایی کردستان از عراق واکنش نشان داد.

الزبیدی تاکید کرد که رابطه مجلس اعلای اسلامی با همه جریان های و جناح های ملت عراق، رابطه ای راهبردی است و تا وقتی که میهن، سلامت و عراق متحد باشد، فرقی میان هیچ یک قائل نیست.

وی افزود: اما اگر کسی بخواهد به وحدت ملت دست درازی کند و کشور را تجزیه کند، مجلس اعلای اسلامی عراق در عمل و در رسانه ها در برابر او خواهد ایستاد و تفاوتی نخواهد کرد که آن طرف، چه کسی باشد و چه روابط مستحکم راهبردی و تاریخی با او داریم.

این مقام مجلس اعلامی اسلامی عراق خاطر نشان کرد: وقتی پای میهن و وحدت کشور در میان باشد با هیچ کس حرفی نداریم و دوستی با هیچ کس را ملاحظه نخواهیم کرد و در قبال حتی یک وجب از خاک کشور هم کوتاه نمی آییم، چه موضوع اشغال پایگاه نظامی بعشیقه توسط ترکیه باشد که خواهان خروج این کشور از آن هستیم چه موضوع تعرض به یکی از بخش های جامعۀ عراقی از طریق جدایی و تجزیه باشد. ما این مساله را اشتباه و خط قرمز می دانیم و آن را تعرض به وحدت عراق می شماریم و از همه می خواهیم به جای پرداختن به این گونه امور، برای آبادانی آن چه داعش و سیاستمداران ویران کردند، همت کنند.

وی تاکید کرد برای حفاظت و حمایت از عراق و وحدت اراضی آن، همۀ گزینه ها روی میز است و در استفاده از هر یک از آن ها تردید نخواهیم کرد.

الزبیدی در ادامه گفت: یکی از برادران از حزب دموکرات کردستان گفت: ما بعشیقه را آزاد کردیم و آن را برای خود نگه می داریم؛ سئوال من این است که بسیج مردمی و عشایری در صلاح الدین، دیالی و موصل وقتی اراضی را آزاد کردند و برای نجات آن ها رودی از خون فرزندان و برادرانمانِ مرکز و جنوب عراق را فدا کردند؛ آیا حتی یک بار گفتند که یکی از مناطق آزاد شده را برای خودمان نگه می داریم، و این در حالی است که آن ها صدها منطقه را آزاد کردند. بر عکس، آن ها گفتند که این مناطق، عراقی هستند و برای همۀ عراقی ها هستند و حتی یکی از آن ها را هم برای خود نخواهیم گرفت تا وحدت عراق پایدار بماند.

الزبیدی سپس تصریح کرد: به همین جهت وقتی یکی از سران حزب کردستان دربارۀ بعشیقه این گونه صحبت کرد، به شدت برآشفتم و فریاد برآوردم که بسیج، ارتش و پلیس فدرال، موصل را آزاد کردند و عملیات خود را "ای نینوا به سوی تو می آییم" نام نهادند و اکنون که از این عملیات فارغ شده اند، ندای "ای بعشیقه به سوی تو می آییم" سر می دهیم و به هیچ کس اعم از تُرک یا عراقی، اجازه نخواهیم داد که بعشیقه را از آن خود کند.

پربیننده ترین خبرها