تاکید برحفظ روابط دیرینه با ایران؛

گفتگوی اختصاصی العالم با یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق

گفتگوی اختصاصی العالم با یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق
جمعه 13 مرداد 1396 - 22:55

یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم گفت که این مجلس با پیروی از خط مشی شهید سید محمد باقر حکیم، روابط استراتژیک و دیرینه خود را با ایران حفظ خواهد کرد.

العالم - عراق

"باقر جبر الزبیدی" در گفت و گو با برنامه " لقاء خاص" شبکه العالم  از تمام گروه های کشورش خواست با حفظ وحدت در برابر حمله های وحشیانه گروه تروریستی داعش و حامیان آن بایستند.

وی با هشدار درباره پایگاه های نظامی آمریکا در خاک عراق، از همه گروه ها خواست تجزیه عراق را خط قرمزی برای خود بدانند.

این عضو مجلس اعلای اسلامی عراق درباره گام های بعدی این حزب تاکید کرد: بدون تردید (خروج سید عمار حکیم) ضربه بزرگی برای ما بود ما انتظار خروج سید عمار حکیم را داشتیم اما آنچه که اتفاق افتاد این بود که تعدادی از رهبران هم با ایشان خارج شدند.

وی افزود: این رهبران در واقع نماینده اکثریت نظامنامه داخلی و وارث قانونی مجلس اعلا و دارایی های آن بودند. آنها اعضای مهم ائتلاف ملی و از پیروان خط شهید سید محمد باقر حکیم و برادرش عبد العزیز بودند.

وی گفت: پس از خروج آنها هیئت رئیسه، رئیس و رؤسای دفاتر را انتخاب کرد هم اکنون تلاش شبانه روزی برای بازسازی و کنترل اوضاع و تحویل دفاتر در جریان است.

جبر الزبیدی در باره رویدادهای بعد از خروج عمال حکیم و شرایط درونی مجلس اعلا از نظر کادر و نیروی انسانی خاطرنشان کرد: ما در ابتدا با یک شوک رو به رو شدیم؛ عده ای با عمار الحکیم، رئیس سابق مجلس رفتند. او الان حزب "الحکمه الوطنی" (حکمت ملی) را تشکیل داده و رئیس این حزب است. عده ای هم با مجلس اعلا ماندند.

الزبیدی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده منتظر تحولی هستیم. بسیاری از برادران به خط اصلی که "عزیز عراق" آن را تأسیس کرده بر می گردند.

وی گفت: تعداد اعضای شورای رهبری شش نفر بود که یکی از آنها خارج شده و حزب الحکمه الوطنی را تأسیس کرد. طبیعی است که 5 نفر باقی مانده وارث قانونی دارایی ها و اموال مجلس اعلا و شبکه های ماهواره ای و رادیویی آن باشند.

همه پرسی کردستان، عبور از خط قرمز است

وی در بخش دیگری از گفت و گوی با شبکه العالم خود درباره همه پرسی جدایی کردستان عراق اعلام کرد: هرگونه جدایی، خط قرمز است و به وحدت عراق ضربه می زند.

باقر جبر الزبیدی در واکنش به موضوع برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق واکنش تاکید کرد که رابطه مجلس اعلای اسلامی با همه جریان ها و جناح های ملت عراق، رابطه ای راهبردی است و تا وقتی که میهن، سلامت و عراق متحد باشد، فرقی میان هیچ یک قائل نیست.

وی افزود: اما اگر کسی بخواهد به وحدت ملت دست درازی کند و کشور را تجزیه کند، مجلس اعلای اسلامی عراق در عمل و در رسانه ها در برابر او خواهد ایستاد و تفاوتی نخواهد کرد که آن طرف، چه کسی باشد و چه روابط مستحکم راهبردی و تاریخی با او داریم.

این مقام مجلس اعلامی اسلامی عراق خاطر نشان کرد: وقتی پای میهن و وحدت کشور در میان باشد با هیچ کس حرفی نداریم و دوستی با هیچ کس را ملاحظه نخواهیم کرد و در قبال حتی یک وجب از خاک کشور هم کوتاه نمی آییم .

وی تاکید کرد : چه موضوع اشغال پایگاه نظامی بعشیقه توسط ترکیه باشد که خواهان خروج این کشور از آن هستیم چه موضوع تعرض به یکی از بخش های جامعۀ عراقی از طریق جدایی و تجزیه باشد. ما این مساله را اشتباه و خط قرمز می دانیم و آن را تعرض به وحدت عراق می شماریم و از همه می خواهیم به جای پرداختن به این گونه امور، برای آبادانی آن چه داعش و سیاستمداران ویران کردند، همت کنند.

وی افزود : برای حفاظت و حمایت از عراق و وحدت اراضی آن، همۀ گزینه ها روی میز است و در استفاده از هر یک از آن ها تردید نخواهیم کرد.

الزبیدی در ادامه گفت: یکی از برادران از حزب دموکرات کردستان گفت" ما بعشیقه را آزاد کردیم و آن را برای خود نگه می داریم" ؛ سئوال من این است که بسیج مردمی و عشایری در صلاح الدین، دیالی و موصل وقتی اراضی را آزاد کردند و برای نجات آن ها رودی از خون فرزندان و برادرانمانِ مرکز و جنوب عراق را فدا کردند؛ آیا حتی یک بار گفتند که یکی از مناطق آزاد شده را برای خودمان نگه می داریم، و این در حالی است که آن ها صدها منطقه را آزاد کردند. بر عکس، آن ها گفتند که این مناطق، عراقی هستند و برای همۀ عراقی ها هستند و حتی یکی از آن ها را هم برای خود نخواهیم گرفت تا وحدت عراق پایدار بماند.

الزبیدی سپس تصریح کرد: به همین جهت وقتی یکی از سران حزب کردستان دربارۀ بعشیقه این گونه صحبت کرد، به شدت برآشفتم و فریاد برآوردم که بسیج، ارتش و پلیس فدرال، موصل را آزاد کردند و عملیات خود را "ای نینوا به سوی تو می آییم" نام نهادند و اکنون که از این عملیات فارغ شده اند، ندای "ای بعشیقه به سوی تو می آییم" سر می دهیم و به هیچ کس اعم از تُرک یا عراقی، اجازه نخواهیم داد که بعشیقه را از آن خود کند.

208

پربیننده ترین خبرها