معاون سابق سیا در یادداشتی مطرح کرد؛

هشدار به ترامپ در باره پیامدهای خطرناک عدول از برجام

هشدار به ترامپ در باره پیامدهای خطرناک عدول از برجام
شنبه 14 مرداد 1396 - 12:00

معاون سابق سیا در یادداشتی به رئیس‌جمهور این کشور هشدار داده تحلیل‌های اطلاعاتی را دستاویز بهانه‌جویی برای رسیدن به امیال سیاسی خود درباره ایران قرار ندهد.

العالم ـ آمریکا

«دیوید کوهن»، معاون سابق سیا به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد تحلیل‌های اطلاعاتی را دستاویز بهانه‌جویی برای رسیدن به امیال سیاسی خود درباره ایران قرار ندهد.

«کوهن» که قبلاً معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات تروریسم مالی بوده در یادداشتی در واشنگتن‌پست نوشته درخواست ترامپ از دستگاه اطلاعاتی آمریکا برای رسیدن به نتایج مدنظر او درباره برجام باعث سیاسی کردن تحلیل‌های اطلاعاتی شده و پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت. 

«دیوید کوهن» در کسوت معاون وزیر خزانه‌داری، از جمله عوامل جلب حمایت‌های بین‌المللی برای وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و ضمانت اجرای آن تحریم‌ها بوده است. 

مقام سابق سیا با یادآوری اینکه قوانین داخلی آمریکا رئیس‌جمهور این کشور را ملزم به گزارش‌دهی درباره پاینبدی ایران به برجام کرده نوشته در نهایت این تحلیلگران اطلاعاتی هستند که در بهترین جایگاه برای اظهارنظر در خصوص روند اجرای توافق هسته‌ای توسط ایران قرار دارند. 

او نوشته است: «ظاهراً ترامپ این مسئله را درک می‌کند. او بر پایه توصیه مشاوران امنیت ملی خود - که وزیر خارجه، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش را شامل می‌شوند-  ماه گذشته پذیرفت این موضوع که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده را تأیید کند. این توصیه یکپارچه، البته بر پایه اطلاعات گردآوری‌شده و تحلیل جامعه اطلاعاتی قرار داشت.»

مقام سابق آمریکایی با اشاره به خبر چند وقت پیش مجله «فارن‌پالیسی» مبنی بر اینکه ترامپ تیمی از معتمدان خود، از جمله «استفان بانون»، استراتژیست ارشد کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام کرده نوشته است: «فرایند اطلاعاتی، قرار نیست بدین نحو پیش رود.»

کوهن می‌نویسد: «بین پرسیدن سوالی جهت‌دار و مطالبه پاسخی خاص تفاوت زیادی وجود دارد. اینکه یک رئیس‌جمهور به کارکنانش دستور بدهد با نادیده گرفتن قضاوت‌های تحلیلی و منصفانه متخصصان  امر، اطلاعاتی در تأیید یک سیاست مورد ترجیح خود تولید کنند، مصداق بارز سیاسی کردن اطلاعات است.»

این مقام سابق آمریکایی ضمن یادآوری اینکه «بانون» فاقد هر گونه تجربه در زمینه مسائل اطلاعاتی است رویکرد ترامپ برای جهت‌دهی به تحلیل‌های اطلاعاتی بر پایه نظرات افرادی چون وی را «خطرناک» توصیف کرده و نوشته امید بر این است که تصمیم‌های سیاست خارجی بر «بهترین حقایق موجود استوار باشند نه بهانه‌های سیاسی.»

کوهن با یادآوری گاف دستگاه اطلاعاتی آمریکا قبل از حمله به عراق در سال 2003 تصریح کرده سیاسی کردن تحلیل‌های اطلاعاتی توان آمریکا برای جلب حمایت سایر کشورها در اقداماتی که برای آنها همکاری دیگران لازم است را تضعیف می‌کند.

او نوشته است: «اگر ترامپ بر اساس اطلاعاتی که سیاسی انگاشته می‌شود از توافق هسته‌ای خارج شود، امیدواری اندکی وجود دارد که متحدان اروپایی با ما برای اعمال دوباره تحریم‌ها همراه شوند؛ امیدواری‌ها برای همراهی آنها با ما در اقدام نظامی از آن هم کمتر خواهد بود.»

وی در پایان از دستگاه اطلاعاتی آمریکا خواسته است: «وظیفه سران دستگاه اطلاعاتی این است که اطمینان حاصل کنند تحلیل‌های اطلاعاتی به امیال سیاسی رئیس‌جمهور آلوده نمی‌شود و مقام‌های آنها کماکان قادر به بازگویی حقایق به صاحبان قدرت هستند.»

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها