همکاری اسرائیل و عربستان ضد ایران

همکاری اسرائیل و عربستان ضد ایران
سه شنبه 16 اسفند 1390 - 15:56

ايميل هاي محرمانه منتشر شده شرکت خصوصي اطلاعات و تحليل راهبردي "استراتفور" آمريکا حاکيست، سازمان اطلاعات عربستان و موساد اسرائيل با يکديگر عليه ايران همکاري محرمانه دارند.

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم، بر اساس پیام های الکترونیکی شرکت استراتفور که از سوی پایگاه "ویکیلیکس" فاش شده است، مربوط به تاريخ دوم ماه مي سال 2007، است که نشان می دهد سازمان موساد و سازمان اطلاعات عربستان با یکدیگر در ارتباط هستند.

اين ایمیلها شامل گفت و گوهای " فرد بورتون " Fred Burton معاون ریيس شرکت استراتفور درامور مبارزه با تروريسم، و تحليلگران درخصوص همكاري محرمانه اسرائیل و عربستان است.

اين نامه ها همچنين نشان مي دهد كه اين افراد به برقراري روابط تجاري به ويژه با مسئولان نظام حاكم در عربستان اهتمام مي ورزند.

بحث وجدل ها در این خصوص زماني آغاز شد كه بورتون نامه اي كوتاه به يكي از اين تحليلگران فرستاد؛ این تحلیلگر يك منبع اطلاعاتي بود كه ویکلیکس نامش را فاش نکرد.

اين منبع فاش كرد كه موساد به سازمان اطلاعات عربستان در زمينه جمع آوري اطلاعات جاسوسي و رايزني درباره ايران پيشنهاد كمك كرده است.

این ایمیل نشان می دهد كه مركز اصلي ارتباط موساد با رياض، در قبرس بوده است.

اين منبع درقالب توصيه و نصيحت به اين مساله اشاره كرده است كه عربستان در دو طرف ديوار ، يعني هم با جهادي ها و هم با اسرائيلي ها ايفاي نقش مي كند.

منبع ياد شده درپايان فاش كرد كه گروهي از افسران بلندپرواز موساد اعم از افسران سابق و فعلي ، مجموعه قراردادهايي را براي فروش تجهيزات امنيتي، اطلاعات و خدمات رايزني با سعوديها منعقد كرده اند. اين جمله بدان معناست كه روابط امنيتي وتجاري ، موجب نزديكي رژيم صهيونيستي و نظام حاكم آل سعود شده است.

" دون كايكندال " ریيس و مدير مالي شركت استراتفور هم در نامه بورتون مشاركت داشت، و اين سوال را مطرح كرد كه " آيا وزارت امور خارجه عربستان و سازمان اطلاعات اين كشور را به ليست مزدوران خود اضافه كرده ايم ؟ ".

وی می افزاید: من پيشنهاد مي كنم كه " مايك باركس " يكي از كاركنان استراتفور در زمينه به كارگيري مزدوران و دوست شاهزاده بندر بن سلطان را براي متقاعد كردن آنان بفرستيم . مبلغ 100,000$ مبلغي ناچيز براي اين افراد است و به نظر من ، جانكا رابطه اي با آن ...  ندارد. ( ... در اینجا كلماتي زشت براي توهين به عرب‌ها آمده است).

مبادله نامه هاي الكترونيك با بورتون به پايان رسيد و وي در كلامي طنزآميز گفت " يا سر جدا شده اين مزدوران را مي خواهيم يا هيچ. وی گفت "هركسي را كه به رياض مي فرستيم ، می توانیم سرش را قطع كنيم ."

 

عربستان در سال 2007 بار ديگر از طرح صلح ميان فلسطيني ها و اسرائيلي ها حمايت كرد. همچنين گزارش منتشر شده در روزنامه نيويورك تايمز آمريكا در ماه اوت همان سال نشان مي دهد كه سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان در پاسخ به اشاره اسرائيل به " گشايش " در برابر طرح عربستان، خواهان شركت در نشست آناپوليس بود كه قرار بود در پاييز برگزار شود.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها