ساخت دارویی که احتمالا درمان کبد چرب باشد

ساخت دارویی که احتمالا درمان کبد چرب باشد
يکشنبه 15 مرداد 1396 - 12:44

محققان دانشگاه راچستر آمریکا در تحقیقات خود توانسته‌اند به دارویی دست یابند که یکی از فراگیرترین بیماری‌های کبد یعنی کبد چرب را درمان می‌کند.

العالم - گوناگون

به نقل از گیزمگ، چاقی یکی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری کبد چرب در افراد است. طبق آمار در آمریکا بیش از 64 میلیون نفر به بیماری التهاب غیرالکلی کبد دچار هستند و دانشمندان دانشگاه "راچستر"( Rochester) یک گزینه بالقوه برای درمان این بیماری را کشف کرده‌اند که توانسته است موش‌ها را در برابر عوارض اولیه این بیماری محافظت کند.

بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که ایجاد سلول‌های چربی در کبد به قدری بالا برود که بدن توانایی تحمل آن را نداشته باشد.

این بیماری سبب می‌شود که کبد در برابر آسیب‌ها ضعیف‌تر شود و در کبد ایجاد التهاب کند که در موارد شدید به سیروز کبدی و سرطان کبد منجر می‌شود.

یکی از مکانیسم‌های موجود در بیماری‌های غیرالکلی کبد، رفتارهای سیستم ایمنی در برابر التهاب است.

زمانی که میزان التهاب بالا می‌رود، بدن با ارسال سلول‌های ایمنی به کبد واکنش نشان می‌دهد تا تهدید را کاهش دهد اما گاهی این روند از کنترل خارج می‌شود و در واقع سبب آسیب دیدن کبد می‌شود.

رژیم‌های غذایی شبیه به رژیم‌های غربی که سهم برگرها، میلک‌شیک‌ها و دیگر خوراکی‌های دارای قند و چربی بالا در آنها زیاد است مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری کبد چرب محسوب می‌شوند.

محققان طی تحقیقات خود این رژیم غذایی را به مدت شش هفته برای موش‌های آزمایشگاهی تجویز کردند و سپس نیمی از آنها را با داروهای معمول و کم‌اثر و نیمی دیگر را با دارویی موسوم به URMC-099 که برای درمان اختلالات عصبی به کار می‌رود تحت درمان قرار دادند.

نتایج درمان با این دارو حاکی از آن بوده است که اثرات ناشی از رژیم سرشار از قند و چربی بر روی کبد موش‌ها، با استفاده از این دارو کاهش داشته است.

"هریس گلبارد"( Harris Gelbard) استاد و مدیر مرکز درمان اعصاب دانشگاه روچستر گفت: به نظر می‌رسد این دارو چرخه زنجیره‌وار تبدیل سلول‌های ایمنی به التهابات کبدی را تا حد زیادی متوقف کرده است. توانایی این دارو برای کاهش میزان پاسخ سیستم ایمنی، به کبد اجازه می‌دهد تا روند عملکرد عادی خود را به دست آورد.

تیم تحقیقاتی در حال تلاش هستند تا بتوانند فاز تست انسانی این دارو را هر چه سریعتر آغاز نمایند.

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی JCI Insights منتشر شده است.

 

ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها