دیدارهای امروز روحانی با برخی مهمانان تحلیف

دیدارهای امروز روحانی با برخی مهمانان تحلیف
يکشنبه 15 مرداد 1396 - 14:41

رئیس جمهوری کشورمان امروز(یکشنبه) با برخی از مهمانان مراسم تحلیف دیدار و گفتگو کرد.

العالم- ایران 

 دیدار رییس مجلس لبنان

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «نبیه بری» رییس مجلس لبنان،  پیروزی‌های مردم لبنان در برابر اشغالگران صهیونیستی و تروریست‌های متجاوز را موجب عظمت این کشور و خوشحالی و افتخار ملت ایران برشمرد و خاطر نشان کرد: اینکه امروز در لبنان صدای مقاومت در برابر متجاوزین شنیده می‌شود و این کشور به جایگاهی رسیده که حتی برای ایجاد ثبات و امنیت به کشورهای همسایه خود نیز کمک می‌کند، نشان از قدرت و عظمت لبنان و مردم آن دارد.

دکتر روحانی اظهار داشت: مردم لبنان روزگاری در برابر هجوم صهیونیست‌ها به جنوب این کشور به خوبی ایستادند و مانع از این اقدام تجاوزکارانه شدند و امروز نیز در شمال لبنان با مقاومت وایستادگی در برابر تروریست‌ها ،خطر آنها را دفع کردند.

رییس‌ جمهور موفقیت‌های حز‌ب‌الله، ارتش و نیروهای مردم لبنان در برابر متجاوزین را مایه خوشحالی ملت ایران و موجب افتخار و غرور همه مسلمانان و ملت‌های دوست این کشور عنوان کرد.

دکتر روحانی ضمن ابراز خرسندی از برقراری ثبات داخلی در لبنان و برنامه‌ریزی‌های خوب برای اداره این کشور از سوی مسئولان، بر ضرورت توسعه روزافزون مناسبات دو ملت و دو کشور و تقویت برادری‌ها و روابط دوستانه تأکید کرد.

رییس‌ جمهور اتحاد شیعیان، اهل سنت و مسیحیان در لبنان را الگوی خوبی برای تقویت وحدت و انسجام در جوامع متکثر برشمرد و اظهار داشت: امروز مردم لبنان به حزب‌الله و ارتش این کشور به عنوان قدرتی امنیت آفرین می‌نگرند و تفکر مقاومت بیش از هر زمان دیگری نزد آنان محبوبیت دارد، چرا که مردم، دو خطر بزرگ صهیونیسم و تروریسم را احساس کرده و برای آرامش و امنیت خود و کشورشان راهی جز مقاومت نمی‌بینند.

دکتر روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت، ملت و مقاومت لبنان بوده و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.

رییس‌ جمهور همچنین افزود: ایستادگی و وحدت مردم فلسطین در برابر اهانت اخیر سربازان متجاوز صهیونیستی نسبت به مسجد الاقصی و قدس شریف نشان از موفقیت مقاومت و اتحاد در برابر متجاوزان است.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد مناسبات و همکاری های ایران و لبنان در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و تقویت خط مقاومت ، روز به روز گسترش یابد.

نبیه بری رییس مجلس لبنان نیز در این دیدار با تقدیر از میهمان‌نوازی دولت و ملت ایران، مراسم تحلیف رییس جمهور را جشن دمکراسی در جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت: حضور بی‌نظیر و پرشور مردم در انتخابات، قدرت ایران را به همه جهان بویژه آمریکا و کشورهایی که سعی دارند به این کشور آسیب بزنند، نشان داد.

رییس مجلس لبنان با بیان اینکه ایران امروز کشوری قدرتمند و با عظمت در منطقه است، افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تنها نخواهد ماند و همانگونه که دکتر روحانی در سخنرانی مراسم تحلیف اعلام کرد، ایران کشوری نیست که در محاصره قرار گیرد.

وی  پیروزی‌های خط مقاومت لبنان و فلسطین در برابر متجاوزان را ثمره ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: ما همواره در کنار خط مقاومت که امام خمینی(ره) آن را ترسیم کرده و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، خواهیم بود.

رییس مجلس لبنان،  حمایت ایران از خط مقاومت را پایه و اساس پیروزی‌ها و موفقیت‌های آن دانست و افزود: اگر حمایت‌های ایران نبود، امروز مقاومت به آنچه دست یافته، نمی‌رسید.

 دیدار رییس مجلس بلاروس

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار میخائیل میاسینکوویچ  با استقبال از پیشنهادات مطرح شده از جانب رییس جمهور بلاروس برای اجرای پروژه‌های مشترک جدید بین دو کشور، گفت: اولین قدم برای گسترش روابط اقتصادی، برقراری روابط بانکی خوب بین دو کشور است این روند باید شتاب گیرد.

دکتر روحانی اضافه کرد: نکته مهم دیگر توافق ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که اگر در این زمینه در مذاکرات به توافق نهایی و امضاء اسناد برسیم، تحول بزرگی در روابط اقتصادی فیمابین ایجاد خواهد کرد.

دکتر روحانی تقویت کریدور شمال – جنوب را نیز برای دو کشور حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایران و بلاروس فهرست بلندی از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی برای توسعه روابط دارند که باید در سایه اراده سیاسی قوی موجود برای گسترش روابط، این ظرفیت‌ها را فعال کنند.

رییس‌ جمهور با اشاره به نزدیکی نظرات دو کشور در مسایل بین‌المللی گفت که این نزدیکی مواضع می‌تواند زمینه‌ای برای کنار هم قرار گرفتن ایران و بلاروس در مجامع بین‌المللی و گسترش روابط بیش از پیش دو کشور باشد.

میخائیل میاسینکوویچ رییس مجلس بلاروس نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک رییس جمهور و مردم کشورش به مناسبت آغاز دوره جدید فعالیت دکتر روحانی و آرزوی موفقیت برای دولت دوازدهم، گفت: سخنرانی شما در مراسم تحلیف بسیار متوازن و قوی بود که سمت و سوی شما در سیاست داخلی و خارجی را به خوبی تبیین کرد و در آن پیام‌های بسیار مثبتی برای مردم، نخبگان سیاسی و جامعه جهانی وجود داشت.

رییس مجلس بلاروس اضافه کرد: باید اراده قوی و سطح بالای روابط سیاسی دو کشور را در زمینه گسترش روابط اقتصادی به فعلیت برسانیم. ایران و بلاروس زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های نفت، صنعت، ماشین‌سازی و صادرات و واردات دارند و باید با بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن بانکی مراودات بانکی خود را نیز بیش از پیش گسترش دهند.

 دیدار پادشاه لسوتو

 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به وی برای حضور در مراسم تحلیف دوره دوازدهم ریاست جمهوری  گفت: دو ملت ایران و لسوتو از نظر افکار، اعتقادات، آرزوها و آرمان‌ها با هم نزدیک هستند و این اشتراکات فرهنگی، پایه و فرصتی است تا بتوانیم از آن به نفع ملت‌ها استفاده کنیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای گسترش روابط میان دو کشور قایل نیست، بر ضرورت نزدیکی شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و شناساندن ظرفیت‌های موجود در دو کشور تأکید کرد.

دکتر روحانی همچنین همکاری، مشارکت و رایزنی ایران و لسوتو در رابطه با حل و فصل مشکلات و معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم و جلوگیری از توسعه آن را حائز اهمیت دانست.

"لستی سوم " پادشاه لسوتو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان و تقدیر از میهمان‌نوازی شایسته جمهوری اسلامی ایران، گفت: دوستی و صمیمیت نزدیکی میان دو ملت ایران و لسوتو وجود دارد و امیدوارم این سفر موجب توسعه روابط و همکاری‌ها میان دو کشور باشد.

پادشاه لسوتو اظهار داشت: ما به همزیستی مسالمت‌آمیز، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها و آرامش، صلح و امنیت، احترام می‌گذاریم و خواستار توسعه روابط و همکاری‌ با ایران و همه کشورهایی هستیم که در این راستا حرکت می‌کنند.

لستی سوم همچنین خواستار افزایش دوستی، همکاری‌، مشارکت و حمایت ایران از لسوتو در سازمان‌های بین‌المللی شد.

دیدار نخست وزیر سوازیلند

 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر سوازیلند با اشاره به اینکه ایران و اکثر کشورهای آفریقایی معمولاً تجربه‌های مشابهی در قرن‌های گذشته داشته و امروز هم از اهداف مشترکی درباره مسایل منطقه و جهانی برخوردارند، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در آغاز انقلاب اسلامی برای حمایت از مبارزات مردم آفریقا بویژه در آفریقای جنوبی و علیه آپارتاید تلاش زیادی داشت و امروز بسیار خرسندیم که در جنوب آفریقا، امنیت و ثبات قابل قبولی وجود دارد.

رییس‌ جمهور اظهار امیدواری کرد: تروریسم به عنوان یک بیماری خطرناک که امروز در بخش‌هایی از آفریقا ناامنی بوجود آورده، نتواند به سمت سایر مناطق آفریقا، حرکت کند و به طور کامل در این قاره ریشه‌کن شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: یکی از مسئولیت‌های بزرگ ما در دنیای امروز، ایجاد ثبات و امنیت در کشورهای مختلف جهان و مبارزه با ناامنی و بی‌ثباتی بویژه تروریسم است.

رییس‌ جمهور اهمیت وجود احترام و حقوق مساوی برای همه ملت‌های جهان را بعد از موضوع امنیت و ثبات مورد تأکید قرار داد و گفت: برای تحقق این هدف همکاری‌های سیاسی و بین‌المللی ما در مجامع بین‌‌المللی اهمیت فراوانی دارد و معتقدیم برخی از کشورهایی که هم در زبان و گفتار و هم در عمل به دنبال سلطه و تفوق بر جهان هستند، راه نادرستی را انتخاب کرده‌اند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه تهران از ارتقاء و توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهایی که در مسیر رشد قرار دارند، استقبال می‌کند، اظهار داشت: برای توسعه سطح همکاری‌ها، مخصوصاً در بخش‌های اقتصادی لازم است شرایط و ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاران دو کشور شفاف و آسان باشد.

"بارناباس سیباسیسو دلامینی" نخست وزیر سوازیلند که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به تهران آمده است، نیز در سخنانی با تبریک آغاز دور جدید ریاست جمهوری دکتر روحانی، گفت: سوازیلند در مسیر توسعه قرار دارد و در این مسیر به همکاری‌ و برقراری روابط نزدیک با کشور بزرگی مانند ایران، اتکاء داریم.

نخست وزیر سوازیلند خاطر نشان کرد: سوازیلند برای تعمیق هر چه بیشتر دوستی و روابط خود با ایران، اهمیت ویژه‌ای قایل است و مصمم هستیم همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف، افزایش دهیم.

سیباسیسو دلامینی تصریح کرد: سوازیلند برای صلح و امنیت، ارزش و اعتبار زیادی قایل است و در این زمینه نیز علاقمند به برقراری روابط نزدیک و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران می باشد.

 دیدار رییس جمهور ارمنستان

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان با بیان اینکه دو کشور از اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی برخوردار هستند، گفت: تهران و ایروان با استفاده از این اشتراکات می‌توانند گامهای مثبت و زیادی به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه بردارند.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه تهران به دنبال توسعه روزافزون روابط خود با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان است، اظهار داشت: دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و در حوزه‌‌هایی از جمله حمل و نقل، انرژی، گردشگری و ترانزیت زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند که فعال کردن هر چه بیشتر این عرصه‌ها به نفع منافع دو ملت است.

دکتر روحانی در ادامه با تأکید بر اهمیت موضوع ثبات امنیت در منطقه و هوشیاری در مقابل خطر تروریسم، اظهار داشت: پس از اینکه تروریست‌ها در عراق و سوریه به طور کامل شکست بخورند این احتمال وجود دارد که تلاش کنند در سراسر منطقه پخش شوند، لذا باید همگان نسبت به این خطر از جمله در منطقه قفقاز و آسیای میانه کاملاً هوشیار و مراقب باشیم، چرا که معضل خطرناکی است که می‌تواند امنیت کل منطقه را به مخاطره بیندازد، از این رو در مبارزه با تروریسم ضرورت دارد همکاری و هماهنگی‌های نزدیکی بین کشورها وجود داشته باشد.

رییس‌ جمهور همچنین با اشاره به موضوع قره‌باغ و با تأکید بر اینکه حل و فصل این مسأله فقط راه‌حل سیاسی دارد، اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد که در اطراف مرزهای خود، امنیت کامل داشته باشد و امیدواریم با تلاش و ابتکارات دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان، شاهد پایان مسالمت‌آمیز این مسأله باشیم و معتقدیم چنانچه دو طرف از اراده جدی برای حل و فصل موضوع برخوردار باشند، راه‌حل‌های مناسبی هم برای آن در دسترس است.

سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف و با تبریک آغاز دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی، اظهار داشت: ملت ایران در ماه‌های اخیر، توانستند رییس جمهوری را انتخاب کنند که طی سال‌های گذشته خط مشی موفق و مهمی را سپری کرده است.

رییس جمهور ارمنستان با اشاره به افزایش سطح روابط دو کشور طی سال‌های گذشته، اظهار داشت: به رغم بهبود و ارتقاء سطح روابط معتقدیم که هنوز نتوانسته ایم سطح همکاری‌های اقتصادی تهران و ایروان را به سطح روابط سیاسی برسانیم، لذا مصمم هستیم در همه حوزه‌های اقتصادی روابط فعال و گسترده‌ای با ایران برقرار کنیم.

سرکیسیان خاطر نشان کرد: تهران و ایروان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی بویژه انرژی، تجارت، حمل و نقل می‌توانند روابط خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

رییس جمهور ارمنستان در ادامه بر اهتمام ایروان به منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع قره‌باغ تأکید کرد .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها