جهانگیری در دیدار نخست‌وزیر سوریه:

سوریه خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است

سوریه خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است
يکشنبه 15 مرداد 1396 - 17:03

معاون اول رییس جمهور گفت: سوریه در خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد و در این مسیر پیشتاز بوده است.

العالم ـ ایران

اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه گفت: امام خمینی(ره) و مرحوم حافظ اسد سنگ بنای رابطه دو کشور را ایجاد کردند و این رابطه در طول این سال‌ها همواره رو به رشد و در حال توسعه بوده است.

معاون اول رییس‌جمهور یادآور شد: منطقه و کشورهای اسلامی با بلیه خطرناکی به نام گروه‌های تکفیری، افراطی و تروریستی روبرو هستند و در این میان برخی از کشورهای اسلامی همچون سوریه بیش از سایرین برای مبارزه با این گروه‌ها هزینه پرداخته‌اند.

جهانگیری افزود: کسانی که در دنیا مدعی مبارزه با تروریسم هستند باید در وهله اول با تفکری که از تروریسم حمایت فکری و ایدئولوژیک می‌کند، مبارزه کنند و سپس نسبت به قطع حمایت‌های مالی،‌ نظامی و لجستیکی تروریست‌ها اقدام شود.

او اضافه کرد: تا زمانی که این دو اقدام مهم که پیش‌نیاز مبارزه با تروریسم است انجام نشود، سایر اقدامات صرفا نمایشی است و اگر این دو کار مهم انجام شود کشورهای قربانی تروریسم خود قادر خواهند بود به تنهایی گروه‌های افراطی را از کشورشان بیرون کنند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه دیدگاه ایران همچنان این است که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود، اظهار داشت: باید از مذاکرات و گفت‌وگوهایی که در اجلاس آستانه و ژنو انجام شد، حمایت شود و پشتوانه مالی تروریست‌ها قطع شود تا مردم سوریه بتوانند بر بحران فعلی غلبه کنند.

معاون اول رییس‌جمهور ضمن تبریک موفقیت‌های اخیر دولت و ارتش سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی،‌ تصریح کرد: گفت‌وگوهای سوری - سوری میان دولت و مخالفان، اقدامی مثبت و موثر است که می‌تواند به نتایج مطلوب منجر شود.

او با تأکید بر اینکه این مردم سوریه هستند که باید تصمیم نهایی در خصوص مسائل این کشور را اتخاذ کنند، خاطرنشان کرد: مردم باید در ساختار حکومت و تعیین حاکمان خود تصمیم‌گیری و همه باید از تصمیم مردم حمایت کنند.

جهانگیری ادامه داد: همه حکومت‌ها و دولت‌ها باید برای مبارزه با تروریسم در کنار دولت و مردم سوریه قرار گیرند و جمهوری اسلامی ایران تاکنون در این مسیر حرکت کرده و ضمن حمایت از دولت قانونی سوریه، از کمک‌های بشر دوستانه به مردم سوریه دریغ نکرده است.

معاون اول رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر بلیه گروه‌های تروریستی از سر مردم سوریه دور شود و مردم بتوانند به بازسازی کشور خود بپردازند و مسیر توسعه و پیشرفت را در پیش گیرند.

او با بیان اینکه سوریه در واقع هزینه خط مقدم مقاومت را پرداخت می‌کند، ابراز داشت: سوریه در خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد و در این مسیر پیشتاز بوده است و بخش زیادی از توطئه‌ها علیه سوریه ناشی از تحریک رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی بوده که به فضل الهی سوریه تاکنون توانسته در برابر این توطئه‌ها مقاومت کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید برای دوران بازسازی سوریه همکاری جدی‌تری میان تهران و دمشق صورت گیرد، ابراز داشت: بخش خصوصی ایران در انتظار فرصتی مناسب برای مشارکت در بازسازی سوریه است.

عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار با تبریک برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: این مراسم پیامی آشکار برای دوستان و دشمنان ایران به همراه داشت که ایران برخلاف میل دشمنان، همچنان با نفوذ و با اقتدار به عنوان بازیگری مهم در منطقه و عرصه بین‌الملل ایفای نقش می‌کند.

او با بیان اینکه ایران و سوریه هر دو در یک سنگر علیه تروریسم هستند، یادآور شد: پیروزی‌های اخیر سوریه در برابر تروریست‌ها به ایران نیز تعلق دارد چراکه سوریه این دستاوردها را مدیون حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران است.

نخست‌وزیر سوریه با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان در حال برنامه‌ریزی هستند تا منطقه را به سمت هرج و مرج همه‌گیر سوق دهند، عنوان کرد: باید به دنبال رویکردی آینده‌نگر باشیم که از ایجاد هرج و مرج همه‌گیر جلوگیری کند.

او با تأکید بر اینکه برای واکسینه کردن کشورهای خود در برابر توطئه‌ها راهی جز تقویت روابط فیمابین وجود ندارد، گفت: همکاری و هماهنگی‌های سیاسی، نظامی و لجستیکی تهران و دمشق در بالاترین سطح قرار دارد و این هماهنگی‌ها در رایزنی‌های کنفرانس‌های آستانه و ژنو نیز وجود داشته است.

نخست‌وزیر سوریه با اشاره به اینکه روسیه نیز تاکنون اقدامات مؤثری را در حل بحران سوریه انجام داده است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم همکاری‌های سه‌جانبه ایران، سوریه و روسیه را افزایش دهیم تا بتوانیم هرچه زودتر به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

عماد خمیس همچنین با تأکید بر لزوم تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تصریح کرد: سوریه از حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در سوریه حمایت می‌کند. 

پربیننده ترین خبرها