زمين در 100 سال آينده چند درجه گرمتر مي شود؟

زمين در 100 سال آينده چند درجه گرمتر مي شود؟
يکشنبه 15 مرداد 1396 - 22:13

طبق دو پژوهش تازه زمين در ميانه هاي نوعي تغيير اقليمي قرار دارد که از آغازش چندين دهه مي گذرد و به سمت نقطه اي پيش مي رود که بازگشت از آن احتمالا غيرممکن خواهد بود.

العالم - گوناگون

يکي از اين پژوهش ها که روي سيستم اقليمي زمين انجام شده به عواملي نظير قابليت هاي اقيانوس ها براي جذب کربن و رفتار ريزگردها در اتمسفر مربوط مي گردد و طبق آن، حتي اگر بشر بتواند تصاعدات کربني خود را يک شبه را به صفر برساند باز هم اين سياره تا سال 2100 ميلادي دو درجه فارنهايت گرمتر مي شود.
نتايج اين تحقيق در شماره روز دوشنبه نشريه Nature Climate Change منتشر شده. تورتسن موريتسن مولف ارشد اين مقاله از موسسه هواشناسي مکس پلنک در اين باره مي گويد:
با وجود آنکه افزايش دو درجه اي دما براساس داده هاي به دست آمده حتمي است اگر سطح تصاعدات براي 15 سال آينده به همين ميزان باقي بماند افزايش دما به سه درجه خواهد رسيد.
براي آنکه درک بهتري از وخامت اوضاع داشته باشيد بايد بگوييم که چنانچه متوسط افزايش دماي زمين به 3.5 درجه برسد آنگاه با آستانه گرمايش روبرو خواهيم شد و بايد منتظر پديده هايي نظير خشکسالي هاي شديد و جاري شدن سيل باشيم.
موريتسون در اين باره گفت:
برآوردهاي ما براساس موارديست که پيشتر اتفاق افتاده اند و اموري که امکان مشاهده شان وجود دارد و همه آنها به بخشي از گرمايش آينده اشاره دارند که پيشتر به واسطه تصاعدات قبلي فرايند آن آغاز شده است. لذا ادامه تصاعدات دي اکسيد کربن مي توان بر ميزان گرمايش پيش بيني شده بيافزايد.

مقاله دوم که نتايج آن نيز در همين نشريه منتشر شد پيش بيني هاي شديدتري براي يک صده آتي دارد و براساس آن احتمال اينکه افزايش دماي زمين ظرف اين بازه 3.5 درجه فارنهايت يا کمتر باشد تنها برابر با 5 درصد است.
اين مطالعه که توسط جمعي از محققان دانشگاه واشنگتن انجام شده بيشتر روي عوامل انساني تاثيرگذار در گرمايش زمين نظير رشد جمعيت و ارتباط ميان تصاعدات کربني و فعاليت هاي اقتصادي تمرکز داشته است.
آدرين رفتري از پروفسورهاي دانشگاه واشنگتن که سرپرستي تيم تحقيق را بر عهده داشته در اين باره مي گويد:
طبق تحقيقات ما افزايش 3.5 درجه اي بهترين حالتي است که مي تواند رخ بدهد و براي تحقق آن لازم است که طي هشتاد سال آينده تلاش هاي پايداري از سوي تمامي بخش ها صورت بگيرد تا اوضاع از اين بدتر نشود.
البته در اين ميان هستند دانشمنداني که ديدگاهي اندک مثبت نسبت به آينده دنيا دارند. براي نمونه Michael Mann اقليم شناس دانشگاه پنسيلوانيا معتقد است که با بيشتر شدن گرايش کشورها به استفاده از انرژي هاي تجديدپذير که به نوعي فراتر از ميزان پيش بيني شده بوده است مدل هاي ارائه شده از سوي معاهده پاريس در رابطه با آينده جهان دستخوش تغيير خواهند شد.

منبع : aryanews

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها