دعوتنامه رسمی «مورالس» تقدیم «روحانی» شد

دعوتنامه رسمی «مورالس» تقدیم «روحانی» شد
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 14:13

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور بولیوی دعوتنامه رسمی مورالس را به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد.

العالم ـ ایران

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در دیدار "هکتور انریکه آرسه زاکونتا" وزیر دادگستری بولیوی، گفت که دو کشور در مسایل مختلف دوجانبه و بین‌المللی با هم اشتراک نظر دارند.

وی بولیوی را کشوری انقلابی در منطقه آمریکای لاتین دانست و با اشاره به ضرورت توقف مداخله  قدرت‌های خارجی در امور دیگر کشورها، افزود: کشورهای مستقل باید متحد و کنار یکدیگر باشند و حضور بیش از یکصد  هیأت خارجی از کشورهای دوست در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران ثابت کرد که کشورهای مستقل و انقلابی منزوی نیستند.

رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد با افزایش روزافزون وحدت و انسجام میان کشورهای مستقل مانند ایران و بولیوی شاهد ارتقاء سطح همکاری‌ها و رایزنی‌ها در مسایل مختلف بین‌المللی میان دو کشور باشیم.

روحانی روابط ایران و بولیوی را صمیمانه و رو به توسعه خواند و تاکید کرد که شرکتهای بزرگ ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و گسترش فعالیتهای خود در بولیوی جهت پیشبرد طرح های توسعه ای این کشور، آمادگی دارند.

وی با اشاره به وجود منابع فراوان گازی در ایران و بولیوی و میزبانی بولیوی از اجلاس سران اوپک گازی، خاطر نشان کرد: این اجلاس می‌تواند عامل وحدت تولیدکنندگان و تعیین قیمت متعادل در بازار باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و بولیوی می‌توانند در زمینه‌های مختلف مرتبط با گاز از جمله در اکتشاف میادین گازی و صنایع وابسته به آن همکاری‌های خوبی را ساماندهی کنند، گفت:‌ متخصصان ایرانی تجارب ارزنده‌ای را در زمینه اکتشاف میادین گازی، استخراج ،  ایجاد پالایشگاه و خطوط انتقال گازی دارند که در این راستا جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات خود به بولیوی است.

روحانی همچنین بر آمادگی شرکت‌ها و متخصصان کشورمان برای همکاری، مشارکت و انتقال خدمات فنی و مهندسی در زمینه احداث جاده، سد، نیروگاه و ساخت مسکن تأکید کرد و گفت: توسعه روزافزون کشورهای آمریکای لاتین و ارتقاء سطح رفاه مردم این مناطق برای ما حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای هدایت و آماده‌سازی جوانان کشورهای مستقل در مسیر آرمان‌های ملت‌ها، اظهارداشت: همانگونه که هنر و علم، مرزی ندارند، اندیشه و فرهنگ هم بدون مرز هستند و از این‌رو ایران و بولیوی می‌توانند در زمینه‌های گوناگون روابط و همکاری‌های بسیار خوبی با هم داشته باشند.

هکتور انریکه آرسه زاکونتا وزیر دادگستری بولیوی نیز که برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور به ایران سفر کرده است، در این دیدار با تقدیم دعوت‌نامه رسمی رییس جمهور بولیوی از دکتر روحانی برای شرکت در اجلاس سران اوپک گازی در این کشور، گفت: روابط ایران و بولیوی در طول سال‌های گذشته خوب و دوستانه بوده است.

وزیر دادگستری بولیوی با اشاره به جایگاه ویژه ایران در میان کشورهای صادرکننده گاز، گفت: جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف دارد و ما همواره ایران را به لحاظ استقلال و اتکاء به خود،  تحسین کرده‌ایم.

آرسه زاکونتا با بیان اینکه اشتراکات فراوان فرهنگی دو ملت را در کنار هم قرار داده، افزود: بخشی از پیشرفت‌های بوجود آمده در بولیوی مرهون حمایت‌ها و کمک‌های ایران است و ما خواستار توسعه همکاری‌ها، دوستی‌ها و روابط صمیمانه در بخش‌های مختلف هستیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها