ظریف در مراسم روز خبرنگار:

خبرنگار می تواند قدرتی در صحنه جهانی باشد

خبرنگار می تواند قدرتی در صحنه جهانی باشد
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 15:05

وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم روز خبرنگار با اشاره به نقش و اهمیت روز افزون رسانه گفت: در دنیای امروز هر خبرنگار می تواند قدرتی در صحنه جهانی باشد.

العالم ـ ایران

مراسم روز خبرنگار با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه و نماینده ایران در سازمان ملل و برخی معاونین برگزار شد.

ظریف در  این مراسم روز خبرنگار را به همه خبرنگار ان تبریک گفت و یاد و خاطره شهید صارمی و شهدای رسانه و شهدای انقلاب را گرامی داشت.

وی افزود: فرصتی که امروز بار دیگر برای بنده پیدا شد فرصت غنیمتی است .از اینکه محبت کردید و به وزارت خارجه تشریف آوردید سپاس گزاری می کنم .

ظریف تاکید کرد: امروز و باد شهدای مزار شریف یک واقعیت را نشان می دهد که حضور دیپلمات ها و خبرنگاران در کنار هم برای رساندن پیام هاست. ما در کنار شهید صارمی تعدادی از همکاران وزارت خارجه را داشتیم .

وزیر خارجه گفت: این همراهی و هم مسیری شرایط ویژه ای را برای ارتباط ات گسترده تر میان وزارت خارجه و جامعه رسانه ای به وجود آورده است و در واقع ایجاد توازن میان این دو وظیفه کاری بس دشوار است. در جهان امروز ما پیام ارزش واقعی پیدا کرده است. یک خط توییت می تواند تاثیرات عمیقی بر آینده بگذارد. مثلا همین توییت های اخیر در راستای بحران های منطقه نشانگر این واقعیت است.

ظریف ادامه داد: در این دنیا هر خبرنگار می تواند قدرتی در صحنه جهانی باشد. گفتمان می تواند قدرت زا باشد. در جهان امروز انتخاب تحلیل گر یک واقعیت است. شما در میان اخبار می توانید یک خبر را انتخاب کنید که این انتخاب می تواند باعث عزت ملی شود. و انتخاب بی طرفانه واقعیات در دنیای رسانه ای و این تصور که صرفا با وقایع به صورت عینی برخورد شود مقداری کم لطفی است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی انتقال بهتر واقعیات است یک تصمیم گیری صحیح است. کسانی که تولید فکر می کنند می توانند در دنیا نقش اساسی داشته باشند. دوستان رسانه باید به قدرت خود ایمان بیاورند. قدرت همراه با مسولیت است. این واقعیت به نظر بنده یکی از دستاوردهای جامعه جهانی است.

وی افزود: یک خبر می تواند ایجاد قدرت کند. شما در مراسم تحلیف دکتر روحانی دیدید که چند رییس مجلس به دنبال گرفتن تصویر سلفی با این بنده حقیر بودند. آن تصاویر یک پیام را منتقل می کرد و تصاویر دیگر پیام دیگری.

ظریف خاطرنشان کرد، بحث اول این بود که ابزار قدرت عوض شده است. امروز هر انسانی می تواند موج آفرین باشد. نیازی به امپراطوری رسانه ها نیست. حتی یک شهروند خبرنگار می تواند موج عظیمی ایجاد کند. مثل تصویر آن کودک سوری.

وی در ادامه افزود: جنگ افروزان نمي توانند مقاومت طولانی مدت را به دلیل فشار افکار عمومی تحمل کنند.

ظریف خاطرنشان کرد، واقعیت دوم این است که نمی توانید مخاطب خود را انتخاب کنید. امروز مخاطب شناسی مفهومی سخت شده است. هر مطلبی که از سوی شما منتشر می شود تمام دنیا مخاطبش است. هیچ مطلبی مخاطب خاص ندارد.

وی گفت: کلام دارای قدرت است. باور کنید کلام محدودیت ناپذیر است. این دو در کنار هم شرایط ویژه ای را فراهم می کنند. زمانی شرکت های روابط عمومی سیاستمداران را در نظر مي گرفتند اما امروز بیشترین هزینه برای تولید پیام است.

ظریف افزود: امروز مباحثی که از سوی بدخواهان ما مطرح می شود، مباحثی است که تولید شده است. پول های سنگینی هزینه می شود تا مقاله ای از سوی همسایگان ما در روزنامه های آمریکایی چاپ شود.

وی تصریح کرد، وظیفه ماست که دوستان رسانه را در جریان حرکت هایی که داریم قرار دهیم و ملاحظات به حداقل برسد. سیاست هایمان باید در چارچوب منافع ملی انجام شود و این نیازمند ارتباطی گسترده تر است. 

ظریف بیان این که کشور ما قدرتش را از استقامت مردم می گیرد، افزود: واقعیت ملاحظات جناحی در کشور وجود دارد اما ملاحظات منافع ملی بسیار مهم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها